Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

200 GB lagring i iCloud men nåt är fuffens...


Zappman

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hoppas någon hjälte har någon idé om följande problem:

Jag har 200 GB i lagring på icloud.

Bilder tar 85 GB - övriga dokument 44 MB.

Icloud säger att jag har 2,7 GB kvar. Ingen säkerhetskopia är lagrad på icloud.

Vad är det som tar sådan plats?

 

Tacksam för svar,

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hoppas någon hjälte har någon idé om följande problem:

Jag har 200 GB i lagring på icloud.

Bilder tar 85 GB - övriga dokument 44 MB.

Icloud säger att jag har 2,7 GB kvar. Ingen säkerhetskopia är lagrad på icloud.

Vad är det som tar sådan plats?

 

Tacksam för svar,

 

/Z

 

Kan tillägga att det ser ut så här längst ner i icloudfliken under inställningar. Helt plötsligt ligger det 111 GB under övrigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Mac OS Sierra och valt lagra på iCloud? Då fylls iCloud upp automatiskt av filer från din dator, för att frigöra utrymmet i datorn. De hämtas sedan ner från iCloud automatiskt när du klickar på en sån fil i datorn. Detta ligger och kör i bakgrunden, du använder datorn som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte den funktionen påslagen (Mapparna Skrivbord och Dokument eller Optimera Mac-lagring), men jag har för mig att jag själv aktivt valde detta – att ”default” är att de sparas på iCloud.

Hur gör den som av misstag har sparat dessa delar av datorns innehåll på iCloud? Om funktionen stängs av, raderas då (bara) innehållet på iCloud eller påverkas datorns innehåll lokalt? Så är det väl om man stänger av Kontakter, Kalender med mera – att datorns innehåll påverkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag uppgraderade till Sierra fick jag frågan när jag startade datorn med nya systemet, om jag ville ha "Lagring på iCloud" jag valde att avböja det eftersom jag bara har standard iCloud på 5Gb. Funktionen hanteras genom Om den här datorn - Lagring - Hantera.

Lagra på iCloud och Optimera lagring är inte samma sak. Optimera betyder att iTunes innehåll som filmer etc. som man hyrt eller sett tas bort automatiskt, även Apple TV innehåll som man sett tas bort.

Lagra på iCloud innebär att originalversioner och högupplösningsversioner av Dokument, Skrivbord, Bilder och Filmer lagras på iCloud och att bara de mest använda eller senast använda finns kvar i datorn, när systemet tycker att utrymmet i Macen lokalt är för lite. Så länge som utrymmet räcker till på Macen så har man då kvar kopia i datorn, så då har man på flera ställen.

Om funktionen stängs av så finns fortfarande innehållet kvar på iCloud, det raderas alltså inte från iCloud - om man själv inte väljer att radera dem från iCloud. Man kan flytta tillbaks dem genom att gå in på iCloud Drive och markera filerna där och flytta över till Mac och sen kan man ta bort dem från iCloud. Det kan man alltså göra även efter att man stängt av funktionen Lagring på iCloud. Filerna finns i iCloud Drive-mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan förtydligas att det är innehållet i mapparna Skrivbord, Dokument, Bilder och Filmer som lagras på iCloud. Om man i t ex Dokument har filer som inte är dokument eller som inte av Mac OS känns igen som dokument - så sorteras inte de bort.. Man kan ju ha många filtyper som inte känns igen av Mac OS.. Mac OS känner ju bara igen de vanligaste filtyperna. Men allt sparas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Hade för mig att en avstängning av funktionen genererar något slag varning om att ”innehåll kommer att tas bort”, men jag kan naturligtvis ha fel.

(Eftersom jag inte har funktionen aktiverad kan jag inte kolla…)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innehåll tas inte bort från iCloud, inte ens när du stänger av Kontakter, Kalender etc. Infon finns kvar på iCloud och kommer tillbaks när du slår på detta igen. Det är från datorn innehållet du har på iCloud försvinner eftersom det inte är tillgängligt i datorn längre när iCloud är avslaget. Men om du stänger av "Lagring på iCloud" så har du fortfarande iCloud Drive igång och där kan du föra över filerna från iCloud-lagringen till Mac. Om du däremot stänger av iCloud Drive i datorn, ja du har fortfarande tillgång till dem via webbläsaren då får du gå in på www.icloud.com... Men om du säger upp prenumeration av ditt extra utrymme på iCloud etc, ja då försvinner filerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla och tack för svar!

 

Jag har inte ställt in att iCloud ska lagra någonting. Det är det som är märkligt. Detta märkte jag av vid senaste uppdateringen alltså att iCloud klagade på för lite utrymme.

 

När jag går in i kontrollpanelen och väljer iCloud står det att jag använder 90 gb till bilder och "dokument" använder 111 gb. Väljer jag "hantera" i det fönstret står det återigen att jag använder bilder (89,9 gb), "Andra dokument" (45,3 mb), "Mail" (30 mb), "Anteckningar" (26,5 mb), samt små program, spel från iPhone (?) som snittar på typ 5 kb. Har inte sett appar lagras här tidigare...

 

Men, frågan är om det finns gömda filer på mitt iCloud eftersom jag inte ser några som tar sådan plats. Jag har även rensat ut men det finns ingen chans att jag har dokument som är 111 gb.

 

Någon tanke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla under äpplet - om den här datorn - lagring - hantera - lagra på iCloud. Där ser du om iCloud lagring är på eller av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat under äpplet...

Gjorde en snabb video på hur det ser ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte ställt in att iCloud ska lagra någonting. Det är det som är märkligt. Detta märkte jag av vid senaste uppdateringen alltså att iCloud klagade på för lite utrymme.

 

Men i filmen ser man ju tydligt att du har iCloud-lagring på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men i filmen ser man ju tydligt att du har iCloud-lagring på?

 

Jo, jag har iCloud på, men jag sparar inte mitt skrivbord (t.ex) på iCloud. Jag har mina bilder samt lite smådokument som definitivt inte är 111 gb. Verkar som om jag missar något... säkert något noob:igt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, jag har iCloud på, men jag sparar inte mitt skrivbord (t.ex) på iCloud. Jag har mina bilder samt lite smådokument som definitivt inte är 111 gb. Verkar som om jag missar något... säkert något noob:igt...

 

Men du har ju kryssat i rutan "Lagra filer från Skrivbord och Dokument i iCloud Drive".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...