Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kommer inte in på streamingtjänster.


ibstrup

Rekommendera Poster

Brandväggen hittar du under säkerhetsinställningar i systeminställningar. Tredje parts appar vet du nog bäst själv om du installerat.

 

 

Mmm... näe, där syns ingenting konstigt och de ovan nämnda apparna är de enda jag använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om du inte vill blåsa datorn i testsyfte kan du installera mac OS på externt lagringsmedia, till exempel USB-sticka eller extern hårddisk.

 

Du kan sedan hålla inne Alt tangenten när du startar din Mac för att välja att starta från din externa enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Testa då att installera om Mac OS X.

 

 

Har nu testat - inte heller det funkar...

 

Återställa datorn efter tidigare backup kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat - inte heller det funkar...

 

Återställa datorn efter tidigare backup kanske?

Testa att återställa din router i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att återställa din router i stället.

 

 

Ok, men det är ju samma problem med olika nätverk/routrar? 2 olika routrar och ett trådlöst mobilnätverk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men det är ju samma problem med olika nätverk/routrar? 2 olika routrar och ett trådlöst mobilnätverk...

Har du testat att ansluta till fler nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att ansluta till fler nätverk?

 

 

Precis, glömde nämna det, sorry. Tillbaka från semestern och fick åter tillgång till hårddisk och annat, bättre nätverk, men det är samma problem med det. Dock inte med min gamla MacBook Air, så det känns ju som att den nya datorn drabbats av någon form av djävelskap pga någon av VPN-tjänsterna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, glömde nämna det, sorry. Tillbaka från semestern och fick åter tillgång till hårddisk och annat, bättre nätverk, men det är samma problem med det. Dock inte med min gamla MacBook Air, så det känns ju som att den nya datorn drabbats av någon form av djävelskap pga någon av VPN-tjänsterna...

Då återstår väl bara möjligheten att något har ändrats eller installerats som inte försvinner genom en ominstallation av systemet. Blås då rent hela datorn = ren installation, och lägg tillbaka de filer du vill ha kvar via Flyttassistenten från en extern hårddisk/Time Machine. Observera, bara filer, inte inställningar, de får du göra manuellt efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då återstår väl bara möjligheten att något har ändrats eller installerats som inte försvinner genom en ominstallation av systemet. Blås då rent hela datorn = ren installation, och lägg tillbaka de filer du vill ha kvar via Flyttassistenten från en extern hårddisk/Time Machine. Observera, bara filer, inte inställningar, de får du göra manuellt efteråt.

 

 

Tack så mycket för din hjälp Alix, och ja - det känns som enda kvarvarande alternativet. Då börjar jag göra en TimeMachine-kopia, och sen? Kommando plus R när jag startar och vilket alternativ väljer jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack så mycket för din hjälp Alix, och ja - det känns som enda kvarvarande alternativet. Då börjar jag göra en TimeMachine-kopia, och sen? Kommando plus R när jag startar och vilket alternativ väljer jag?

 

För att göra en fullständig urblåsning, menar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för din hjälp Alix, och ja - det känns som enda kvarvarande alternativet. Då börjar jag göra en TimeMachine-kopia, och sen? Kommando plus R när jag startar och vilket alternativ väljer jag?

 

För att göra en fullständig urblåsning, menar jag.

I recoveryläget går du till Verktygsprogram > Skivverktyg och där raderar du hårddisken. Sedan går du tillbaka och installerar om Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I recoveryläget går du till Verktygsprogram > Skivverktyg och där raderar du hårddisken. Sedan går du tillbaka och installerar om Mac OS X.

 

 

Ok! Ska man välja något särskilt för partitionskarta eller format när man raderar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ok! Ska man välja något särskilt för partitionskarta eller format när man raderar?

 

Partitionskartan ändras inte när du raderar, bara om du partionerar om disken (vilket du inte ska göra i detta fall).

 

Du ska välja Mac OS Extended (Journalförd) när du raderar. (Det är dessutom förvalt, om jag minns rätt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Ska man välja något särskilt för partitionskarta eller format när man raderar?

 

Partitionskartan ändras inte när du raderar, bara om du partionerar om disken (vilket du inte ska göra i detta fall).

 

Du ska välja Mac OS Extended (Journalförd) när du raderar. (Det är dessutom förvalt, om jag minns rätt).

Precis, det är förvalt med rätt inställningar. Man kan dock namnge sin hårddisk i detta läge, men det kan man ändå göra senare i Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa patrull påstött... raderat disken, men när jag ska installera om OS händer inget när jag trycker på "Fortsätt" efter att ett fönster med "Innan macOS kan hämtas och återskapas måste datorns behörighet verifieras av Apple"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa patrull påstött... raderat disken, men när jag ska installera om OS händer inget när jag trycker på "Fortsätt" efter att ett fönster med "Innan macOS kan hämtas och återskapas måste datorns behörighet verifieras av Apple"...

Äsch, funkade, såklart, när jag anslutit datorn till nätverket, haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa patrull påstött... raderat disken, men när jag ska installera om OS händer inget när jag trycker på "Fortsätt" efter att ett fönster med "Innan macOS kan hämtas och återskapas måste datorns behörighet verifieras av Apple"...

 

Äsch, funkade, såklart, när jag anslutit datorn till nätverket, haha.

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då väljer jag förresten bort "Dator- och nätverksinställningar" från det jag vill överföra från min säkerhetskopia förresten? Kanske program med, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då väljer jag förresten bort "Dator- och nätverksinställningar" från det jag vill överföra från min säkerhetskopia förresten? Kanske program med, eller?

Du väljer åtminstone bort inställningar, program också om du vill vara säker på att slippa problem. Man vet aldrig. De kan ju installeras om i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YES! Äntligen funkar det (efter urblåsning och ominstallation). Uppenbarligen något shady program som gjort någon inställning. Tack så hemskt mycket för all hjälp, ni är guld värda! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YES! Äntligen funkar det (efter urblåsning och ominstallation). Uppenbarligen något shady program som gjort någon inställning. Tack så hemskt mycket för all hjälp, ni är guld värda! :)

Toppen! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...