Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför tycker internet att jag är i Holland?


xyz123

Rekommendera Poster

Ibland får nätet för sig att jag håller till i Holland. Skype förföljde mig under flera år med e-brev på holländska. Några gånger lyckades jag stoppa detta. Men det kom alltid tillbaka efter ungefär ett år. (Nu har jag lyckats, efter ett saftigt kravbrev, övertala Skype om en permanent spärr mot brev på holländska.)

För någon dag sedan dök detta egendomliga problem upp igen. OnePlus.net envisades med Holland. Om jag valde Sverige så insisterade OnePlus.net att jag borde välja Holland. Problemet finns i Safari, Firefox och Chrome. Jag har kollat extra noga när detta hänt att den IP-adress jag har är svensk. (Ibland är den inte svensk.)

Finns det någon som har någon förklaring till detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moddade rubriken

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var finns din Internetleverantörs Server?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet har förföljt mig i flera år. Första gången bör ha varit i början av 2000-talet. Jag hade då en PC med Windows XP. Nu har jag en Mac med OS X. Jag har bytt leverantör av nätet några gånger under tiden. Vissa perioder har jag använt VPN, men bara kortvarigt.

Dessvärre har jag glömt vad en webbläsare kan tänkas lämna för information. Hur är det med e-post adressen? Kan den tänkas bli lämnad ut till servern? Den slutar på .eu. Kan det finnas webansvariga som fått för sig att .eu är Holland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet har förföljt mig i flera år. Första gången bör ha varit i början av 2000-talet. Jag hade då en PC med Windows XP. Nu har jag en Mac med OS X. Jag har bytt leverantör av nätet några gånger under tiden. Vissa perioder har jag använt VPN, men bara kortvarigt.

Dessvärre har jag glömt vad en webbläsare kan tänkas lämna för information. Hur är det med e-post adressen? Kan den tänkas bli lämnad ut till servern? Den slutar på .eu. Kan det finnas webansvariga som fått för sig att .eu är Holland?

Har du den eu-adressen som Apple ID?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har min e-post adress som Apple ID och den slutar med .eu. ( .se var upptaget och jag vill vara EU-medborgare och globalist.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har min e-post adress som Apple ID och den slutar med .eu. ( .se var upptaget och jag vill vara EU-medborgare och globalist.)

EURid hanterar .eu-domänen men har sitt huvudkontor i Bryssel. Nära nog kanske? Annars vet jag inte vad det beror på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt den sajten är jag i Frufällan, Norrköping, Åstorp eller Helsingborg. Beroende på vilken geotjänst som används.

 

I varje fall inom Sverige. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt den sajten är jag i Frufällan, Norrköping, Åstorp eller Helsingborg. Beroende på vilken geotjänst som används.

 

Jag är i Goeteborg, Gothenburg, Göteborg, Stockholm eller G�teborg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är i Goeteborg, Gothenburg, Göteborg, Stockholm eller G�teborg.

Jag är genetiskt sett halvskåning, avslöjar dina orter detsamma om dig?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där får jag Piteå på alla geotjänster.

Men om jag kollar på ipnr.se så stämmer placeringen.

Enligt den sajten är jag i Helsingborg. Kul läsning på den sidan, särskilt sista meningen:

 

"Hur kan jag dölja mitt IP?

 

Det finns ett antal betalstjänster, men även några gratis. Två exempel: Den som använder Firefox kan ladda ner ett plugin som heter Tor, som man klickar igång när man så önskar. För Internet Explorer fungerar t ex UltraSurf.Det innebär ofta en stor tröghet och allt på sidor man besöker kommer troligen inte att fungera, men det kostar ingenting att prova. Då kan man se sitt IP verka höra hemma på en helt annan plats på kartan om man kollar igen."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är genetiskt sett halvskåning, avslöjar dina orter detsamma om dig?

 

Om gener påverkas även av senare generationen så är nog svaret ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett flertal olika tjänster som kan användas om man vill vet mer en IP-adress. Som jag sa i mitt första inlägg: Jag har kollat och varje gång jag kollat har adressen varit svensk. (Utom i de fall då jag med hjälp av VPN begärt annat land.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett flertal olika tjänster som kan användas om man vill vet mer en IP-adress. Som jag sa i mitt första inlägg: Jag har kollat och varje gång jag kollat har adressen varit svensk. (Utom i de fall då jag med hjälp av VPN begärt annat land.)

 

Det hade gått fortare att bara klicka på länken och tala om "Sverige" eller "Nederländerna" än att skriva hela ditt inlägg.

Så jag säger: Lycka till på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har min e-post adress som Apple ID och den slutar med .eu.

Men det kan ju knappast ligga bakom detta:

Problemet har förföljt mig i flera år. Första gången bör ha varit i början av 2000-talet. Jag hade då en PC med Windows XP. Nu har jag en Mac med OS X.

 

 

 

…och jag vill vara EU-medborgare och globalist.

Så vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja, vad är problemet?

 

Det verkar inte speciellt omfattande. För ett antal år sedan fick du mail från Skype på holländska. Jag får skräppost på tre-fyra olika språk dagligen...

 

Och nu har en site fått för sig att du är i Holland. En site som inte verkar ha någon svensk butik eftersom jag fick det beskedet.

 

Det enda som möjligtvis kan vara underligt är att du ibland inte får en svensk IP adress. Förutsatt att den borde vara det alltså. Du har inte nämnt vilken nationalitet den haft, men om du har en leverantör som borde ge dig en svensk IP adress så föreslår jag att du kontaktar supporten och frågar varför du får utrikisk IP adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kan ju knappast ligga bakom detta:

 

 

 

Så vad är problemet?

 

Har vi en politiker med författarambitioner i tråden?

Hollänning, svensk, europé

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är min nyfikenhet: Varför Holland?

(Författarambitioner? Nej! Jag har ett rättvist C i svensk uppsatsskrivning -> ingen idé att ha några författarambitioner.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...