Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Crashplan för backup på Mac?


hansjacobsson

Rekommendera Poster

hansjacobsson

Hej.

Är det någon här som har någon erfarenhet eller synpunkter på Crashplan som backup på Mac?

Grabben använder Crashplan och han han kopplat upp fler i familjen på sitt Crashplan konto för målnbackup. Har har PC och dottern har Mac.

Han har nu frågat mig några gånger om jag vill vara med också.

Jag har en Timecapsule igång med Time machine samt en extern WD HD som jag gör manuella backuper ibland av tex iPhoto biblioteket.

Tycker att jag har ett bra skydd, dock ej för brand eller inbrott. Är lite rädd för att installera mer grejor på Macen, den fungerar riktigt bra och snabbt nu efter att jag gjort en ren installation av Sierra för ett tag sedan.

Synpunkter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom iCloud kan du ha dokument, bilder, iTunes köp etc och andra filer lagrade på molnet. Programmen du köpt via App Store på Mac är sparade hos Apple det är bara att ladda hem dem igen om oturen skulle vara framme, och de behöver inte köpas igen. App Store kommer ihåg köpen du gjort. På Mac OS Sierra och nyare så kan du även använda iCloud för att optimera lagringen i datorn, med "optimera lagring" påslaget så överförs de filer och dokument som du inte använder så ofta, till iCloud och raderas från datorn och sen är det bara hämta ner dem från iCloud när du behöver. Skrivbord, dokumentmappen etc. förs in i iCloud. (kan dock strula om du har Dropbox eftersom Dropbox-mappen också ligger där, så då får man konfigurera om Dropbox).

Utifrån detta perspektiv ser jag ingen anledning att ha någon annan molnbaserad backuptjänst, eftersom Apple redan har en egen som deras produkter är gjorda för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen skulle kunna vara att remote backup mha Crashplan är gratis om man använder egna datorer. I icloud måste man betala för större behov än 5 gb. Svägerskan har 200 GB att backupa...Dessutom, vilket jag gillar, är att man själv har kontrollen och inte litar på Apple eller någon annans leverantörs backup i molnet, att det finns backuper på backupen när det värsta händer.

 

Använder Crashplan sedan flera år och tar backuper från tre datorer, varav en pc, till två olika ställen/egna Macar. Funkar bra men måste ibland starta om programmet för att få snurr på backuperna. Jag har inte noterat att CP segar ner eller orsakar problem på Macarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

Det är väl främst iPhoto biblioteket på 330GB som behöver backas upp och det vet jag inte om jag vill mot iCloud!

Men det kunde vara bra att ha det mot någon målntjänst också. Men jag undrar om det överhuvudtaget går att återskapa ett sådant bibliotek från nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med sådana mängder skulle inte jag ha en molntjänst. Iofs finns (fanns iaf när jag undersökte) det leverantörer som erbjuder att skicka en hdd som man backupar på och sedan skickar tillbaka. En dylik lösning skulle fungera även för restore.

 

För att börja använda CP skulle jag börja med att ansluta datorn som ska backupas lokalt via kabel och gigabitport på en router där 'target' ansluts på samma sätt. Sedan kör man backup på de 330 GB och när det är klart kör man som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om man inte är i behov av backup varje minut utan endast tar backup manuellt emellanåt så finns ju ett annat alternativ.

 

Man kan helt enkelt ha en disk på annan plats. Till exempel på jobbet och byta den mot backup disken man har hemma med jämna mellanrum. Eller så lägger man den hos grannen. Använd fantasin.

 

Man kan även komplettera med molntjänst för det viktigaste. Jag har till exempel några viktiga mappar i iCloud. Sambon har jag fixat en annan lösning åt där några viktiga filer varje halvtimma kopieras till hennes Dropbox konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en benägenhet att tycka att jag har tagit backup till hdd och lagrat på annat ställe, nyss.

Så om det värsta inträffar är Mr Murphy där och ger sig tillkänna. CP eliminerar mitt tillkortakommande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara varmt rekommendera CP. Jag har kört det i flera år nu och det är väldigt sällan det strular.

 

CP är bra för oss som har mycket material att ha backup på (det finns ju ingen gräns!) och/eller inte vill behöva tänka på att hålla en backup. Man installerar, ställer in vilka mappar som ska vara skyddade och sedan är det bara att koppla av.

 

Det enda negativa är att om man använder sig av lagring på deras datorer, så tar det lång tid att slutföra första backupen och det tar förstås tid att hämta hem också. Fast jag har löst det genom att även ha en CP-backup till en NAS som står hemma hos min svärmor. Det sistnämnda hade jag kunnat göra utan att betala någon avgift.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

Jag kan bara varmt rekommendera CP. Jag har kört det i flera år nu och det är väldigt sällan det strular.

 

CP är bra för oss som har mycket material att ha backup på (det finns ju ingen gräns!) och/eller inte vill behöva tänka på att hålla en backup. Man installerar, ställer in vilka mappar som ska vara skyddade och sedan är det bara att koppla av.

 

Det enda negativa är att om man använder sig av lagring på deras datorer, så tar det lång tid att slutföra första backupen och det tar förstås tid att hämta hem också. Fast jag har löst det genom att även ha en CP-backup till en NAS som står hemma hos min svärmor. Det sistnämnda hade jag kunnat göra utan att betala någon avgift.

 

 

/ Kiwi

 

Vad tror du om iPhoto biblioteket på 330GB? Går det att återskapa från nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...