Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sätta in SSD i iMac 2011


gurra87

Rekommendera Poster

sevensleeper

Najs, den kommer att "spinna som en dröm".

 

Fläkten? :shifty:^_^

Haha! Ja, säkert. Men jag citerar bara Chiroptera: "den spinner fortfarande som en dröm". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Ha, ha, ha - Jag kommer att spinna som i en dröm när jag väl får arbeta med min nya Imac.

 

Det känns som om jag får de specs som jag borde haft från början. Kanske vi kan räkna på vad en Imac 21" 500GB + 16 RAM + i5-processor hade kostat i butik?

Nu är visserlingen min dator från 2013, men ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, ha, ha - Jag kommer att spinna som i en dröm när jag väl får arbeta med min nya Imac.

 

Det känns som om jag får de specs som jag borde haft från början. Kanske vi kan räkna på vad en Imac 21" 500GB + 16 RAM + i5-processor hade kostat i butik?

Nu är visserlingen min dator från 2013, men ändå :)

 

Nu har vi visserligen inte sett tester på de nya burkarna. Men skillnaden från 2013 till late 2015 är inte stor. Det är grafikkortet som är den svaga punkten. Jag köpte själv en late 2013 i vintras just för att processorn är kraftfull ( relativt ) för att vara en äldre Mac. Jag har försett den med Samsung Evo 850 512 GB men har 8 GB RAM. Jag gör inget grafikintensivt eller behöver mycket RAM men burken går fint! Helnöjd. För 5,000:-.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu känns processorn inte så märkvärdig när den driver Sierra. Eller så har jag för lite RAM? Datorn är på väg att få krupp när jag startar Word eller Photoshop (badbollen gör sig påmind) och det tar ibland runt 30 sekunder att öppna ett program, eller mer. Jag kör Kaspersky Anti-Virus, men det verkar mest som om Sierra tynger dator. Jag använder bara 150 GB av den interna HDD:n, all musik ligger på en extern HDD.

 

Varför har den blivit så pass rekord-slö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Varför kör du Anti-Virus??

 

Enligt MIG en onödig sak att ha som bara käkar resurser, räcker att du har brandväggen på (som normal användare)

 

Är den lika slö med Anti-Virus avslaget?

 

Har du kollat i Aktivitetskontrollen under fliken Processor, så du inte har en process som fått fnatt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en attack på sistone, och vidare drabbades jag av ett mindre virus - men detta lade sig inuti Chrome. Tack för hjälpen med aktivitetskontrollen, har inte kollat på den förut. Men datorn går inte snabbare om jag avaktiverar Kaspersky. Jag har även testat att stänga av brandväggen och bara köra Kaspersky istället, men det verkar inte vara någon skillnad. Efter de senaste uppdateringarna till Microsoft Word så startar de programmet efter ca: 30-40 sekunder, väldigt segt anser jag. Startar på hälften av tiden med min SSHD i min MacBook Pro.

 

Andra program som jag använder är Photoshop CS och Bridge, men även här så blir det lång programstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu känns processorn inte så märkvärdig när den driver Sierra. Eller så har jag för lite RAM? Datorn är på väg att få krupp när jag startar Word eller Photoshop (badbollen gör sig påmind) och det tar ibland runt 30 sekunder att öppna ett program, eller mer. Jag kör Kaspersky Anti-Virus, men det verkar mest som om Sierra tynger dator. Jag använder bara 150 GB av den interna HDD:n, all musik ligger på en extern HDD.

 

Varför har den blivit så pass rekord-slö?

 

 

Det är inte Sierra, utan Anti-Virus, som tynger dina datorer. Dina uppstart- och appstarttider är galet långa. Helt orimligt! Var inte så länge sen någon här var färdig att ge upp och skrota sin Mac, tills det visade sej att han körde antivirus (av känt märke). Finns absolut inget som motiverar att sabba sitt Mac-datoranvändande så grovt; varken för sin "säkerhets" skull, eller som inkomstkälla för onödiga och katastrofalt dåliga antivirusprogramnasare. Tycker JAG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noop - måste desvärre meddela att du har fel där. Redan innan jag installerade Kaspersky hade jag samma problem, vidare har jag samma anti-virus även på min mindre MacBook Pro, och den är fortfarande mycket snabbare. Detta beroende på att jag installerade en SSHD för drygt två år sedan.

 

Ur säkerhetssynpunkt så håller jag på med ekonomi nästan varje dag, och Kaspersky meddelar regelbundet attacker och främst ser man när någon annan part försöker ta kontroll över kameran, och via Google är detta väldigt förekommande. Jag lämnar in datorn i dagarna, och vi får se när jag får tillbaka den vad som är annorlunda :) Att en Mac inte kan drabbas av virus eller attacker 2017 är tyvärr bara en myt idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Att en Mac inte kan drabbas av virus eller attacker 2017 är tyvärr bara en myt idag.

Det fetade är en myt. Eller begreppsförvirring, snarare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Ur säkerhetssynpunkt så håller jag på med ekonomi nästan varje dag, och Kaspersky meddelar regelbundet attacker och främst ser man när någon annan part försöker ta kontroll över kameran, och via Google är detta väldigt förekommande. Jag lämnar in datorn i dagarna, och vi får se när jag får tillbaka den vad som är annorlunda :) Att en Mac inte kan drabbas av virus eller attacker 2017 är tyvärr bara en myt idag.

Låter spännande.

 

Jag tror att vi kan anta tre saker.

 

1) Den större delen av Mac användarna använder inte Kaspersky. Även motsvarande alternativ är ovanliga.

 

2) Den större delen av Mac användarna har en kamera på sin Mac.

 

3) Den större delen av Mac användarna hanterar ekonomi/identitet på sin Mac.

 

Om vi slår ihop det med vad du säger kan vi få:

 

4) Den större delen av Mac användarna får regelbundt sin kamera kapad tillsammans med allehanda genomförda attacker.

 

 

Det låter helt fantastiskt att detta kan fortgå utan att någon annan än den lilla exklusiva skara klarsynta du tillhör vet om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vad flertalet användare fyller sina datorer med är upp till var och en. Jag fick en skadlig programvara via Chrome för några månader sedan. Det gick emellertid inte att få bort den manuellt, genom att gå igenom webläsaren. Jag blev emellertid kvitt den sedan Kaspesky installerades.

 

Vad datorns hastighet beträffar har den sedan 2013 haft genomgående seg start, har sett samma problem hos 27" Imacs i butik, mig veterligen har dessa inte Kaspersky installerat. Prövade i butik att öppna Imovie från, tog ca: 40 sekunder. Detta var en Imac av samma prestanda som jag har idag, lite modernare i5 + mekanisk HDD och utan flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ok, vad flertalet användare fyller sina datorer med är upp till var och en. Jag fick en skadlig programvara via Chrome för några månader sedan. Det gick emellertid inte att få bort den manuellt, genom att gå igenom webläsaren. Jag blev emellertid kvitt den sedan Kaspesky installerades.

 

Vad datorns hastighet beträffar har den sedan 2013 haft genomgående seg start, har sett samma problem hos 27" Imacs i butik, mig veterligen har dessa inte Kaspersky installerat. Prövade i butik att öppna Imovie från, tog ca: 40 sekunder. Detta var en Imac av samma prestanda som jag har idag, lite modernare i5 + mekanisk HDD och utan flash.

Det du råkat ut för låter som ett ofrivilligt installerat webbläsartillägg. Det är inget virus eller någon attack, men det är störande och händer många användare, även de som kör Mac. Dock är det lätt att bli av med. Vill man ha konstant övervakning får man väl ha antivirus program, men de flesta tar bara bort tilläggen när de är ett faktum och för det finns bra programvara (https://www.malwarebytes.com/mac/)

 

Att även nya macar går trögt med mekanisk disk kan jag bara hålla med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det enskilda tillägget var jag klar över, men sedan har jag haft problem med gmail osv. Har nu kört min MacBook Pro 2011 1TB SSHD bredvid min Imac 21" och den lilla datorn kör 8:or runt min större dator, och programmen som finns på båda är likvärdiga.

 

Har även på er inrådan stängt av Kaspersky på min större Imac men saker är oförändrade. Tror att den mekaniska HDD:n börjar bli lite hes också :(

 

I månadsskiftet när jag hämtar min uppgraderade Imac så vet vi definitivt, jag tror att den kommer vara lite snabbare :)

 

Min lilla MacBook Pro går som ett spjut. Används primärt för att köra musik via en Hegel DAC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Min lilla MacBook Pro går som ett spjut.

Du sa väl att den spinner - hur ska du ha det? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sa väl att den spinner - hur ska du ha det? ;)

 

 

Finns ingen motsättning.

Utövaren kastar iväg spjutet vanligen i en utkastvinkel runt 30 grader. Genom gravitationen blir vinkeln mellan marken och spjutets färdriktning sedan allt mindre. Dock kommer riktningen dit spjutspetsen pekar att ändra sig långsammare än spjutbanans riktning. Det har att göra med att spjutet roterar. Det är i princip omöjligt att kasta ett spjut utan att sätta spinn på det. Detta ger upphov till en gyro-effekt som stabiliserar spjutets vinkel relativt marken.

Hämtat härifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Finns ingen motsättning.

Hämtat härifrån.

Att skriva "i princip omöjligt" är för mig en slags tautologi. Om det är omöjligt så är det. Kanske menar man "i praktiken omöjligt"? Att det i 999 fall av 1000, eller ännu oftare, kommer att rotera?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skriva "i princip omöjligt" är för mig en slags tautologi. Om det är omöjligt så är det. Kanske menar man "i praktiken omöjligt"? Att det i 999 fall av 1000, eller ännu oftare, kommer att rotera?

 

Många använder nog ”i princip” med betydelsen ”i stort sett” eller ”mer eller mindre”. Jag gör nog själv också en skillnad på ”principiellt omöjligt” och ”i princip omöjligt”.

”I praktiken omöjligt” betyder för mig att det är omöjligt (absolut) att genomföra, även om det rent teoretiskt skulle gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

 

Finns ingen motsättning.

Hämtat härifrån.

Mja, han skrev vid ett tidigare tillfälle att hans dator spann, jag skulle "spinna" vindare på det och göra mig lustig över det. Det gick ju sådär. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noop - måste desvärre meddela att du har fel där. Redan innan jag installerade Kaspersky hade jag samma problem, vidare har jag samma anti-virus även på min mindre MacBook Pro, och den är fortfarande mycket snabbare. Detta beroende på att jag installerade en SSHD för drygt två år sedan.

 

Ur säkerhetssynpunkt så håller jag på med ekonomi nästan varje dag, och Kaspersky meddelar regelbundet attacker och främst ser man när någon annan part försöker ta kontroll över kameran, och via Google är detta väldigt förekommande. Jag lämnar in datorn i dagarna, och vi får se när jag får tillbaka den vad som är annorlunda :) Att en Mac inte kan drabbas av virus eller attacker 2017 är tyvärr bara en myt idag.

 

Segheten låter väldigt mycket likt en felande hårddisk. Om uppstart av datorn, program, öppna och spara filer tar mycket tid är allt detta relaterat till hårddisken. Det KAN vara annat men det troligaste är hårddisken.

...

Om du har ett säkerhetsprogram har det en extra funktion förutom att skydda nämligen att påpeka hur farligt det är därute för att säkerställa att du använder detta program och helst uppgraderar till någon betalversion om du har en gratisversion. Att AV-programmet detekterar försök har inget att göra med att de verkligen lyckas. Men ju farligare det ser ut ju mer beroende blir du.

...

Virus finns inte till OS X vilket vi har påpekat en miljon gånger. Det finns en handfull trojaner som man måste installera själv genom otroligt klantigt och ogenomtänkt datorkörande. Sen finns det webbläsarskräp som pillar och ställer om webbläsaren men är ofarligt och gör ingen skada utan bara är jätteirriterande och fixas med Malwarebytes.

...

Sen ska man akta sig för programmet MacKeeper som säger sig fixa saker men ställer till det i stället. Ladda inte heller ner något från Cnet som "skänker" extra program som ställer om webbläsaren mm. Inget är direkt skadligt eller farligt av dessa men man blir milt sagt irriterad.

...

Se till att ha OS X inbyggda brandvägg på, som kollar all trafik till datorn. Sätt gärna datorn i dolt läge så är det svårare för obehöriga att hitta den. Hittas under Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

...

Nyare OS X har ett inbyggt skydd som uppgraderas kontinuerligt så du är så säker du kan bli om du låter bli att öppna okända mailbilagor och länkar, ladda ner på piratsidor och skumma internetsidor. Jag har varit på forumet snart i femton år och fortfarande ( trots alla rop på att vargen kommer ) är vi i Macvärlden nästan helt totalt befriade från elakheter. Det är ytterst sällsynt att någon postar en tråd med ett verkligt malwareproblem. Det låter otroligt, men så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är tillbaka efter service

 

Kostnad: 5500:-

Installation av 500GB SSD + 16 GB RAM + Rengöring + En felande strömknapp som höll på att lossna inuti masinen (hårdvara ingick).

 

Resultat: Datorn bootar och är klar att arbeta med efter 30 sekunder, och innan installation tog det ca: 4 min. Jag tror att detta är en kombo av mer RAM, men framförallt en bra SSD. Beträffande virus kan många av er mycket väl ha rätt, jag har sannolikt förväxlat mina problem med malware som lagt sig i Google Chrome, men läskigt ändå. Nu har jag den prestanda som jag tycker att jag borde betalt för från början. Även mindre program som Spotify öppnar på direkten, liksom att surfa går snabbare.

 

Spinner den som en katt, svar ja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Datorn är tillbaka efter service

 

Kostnad: 5500:-

Installation av 500GB SSD + 16 GB RAM + Rengöring + En felande strömknapp som höll på att lossna inuti masinen (hårdvara ingick).

Som en ny dator för 5500 kr - inte illa. :):yeahbaby:

 

 

Spinner den som en katt, svar ja!

Där har vi det där spinnandet igen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spinner?

Måste vara fläktarna.

Inte mycket i en SSD som kan spinna.

Men, för 5,5 papp, rockar den då?

Hmm...

 

Spinnrock?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag vill tacka Ollie för länken till MalWarebytes. För första gången på tre år drabbades jag, inte för att jag gått på reklamen. Har haft problem med enskilda pop-ups som jag inte kommit åt genom att rensa webläsaren, men nu verkade den hitta samtliga.

 

Hur fungerar datorn?

 

När jag skriver att datorn "spinner" är detta givetvis en lite ironisk kommentar där jag driver med mig själv, men det framgår säkert :) Datorn är ljudlös, men VÄLDIGT snabb och svarar direkt på minsta kommando. I efterhand är jag irriterad över vilken junk som apple sätter i sina datorer 2017, fattar inte att jag betalade 12-13000:- för mig 21" Imac 2014. Vad jag nu fick installerat i datorn kostar i handeln sannolikt under 3000:- totalt (500GB SSD + 16GB RAM).

 

Snälla, sväng förbi en butik som säljer vanliga 27" Imacs med traditionella mekansika HDD, 8GB RAM och försök att starta enkla program, man får gråa hår innan dessa kommer igång. MIn Imac är idag vad den borde varit i nyskick.

 

Nästa Imac jag köper kommer bara begagnad, just för att få bort det skyhöga nypriset. Man letar sedan rätt på en duktig tekniker som även tar sig an Apple och lämnar in den där till ett bättre pris. Jag föredrar fortfarande Apple för operativsystemet + designen, men jeeesus vilka överpriser de tar för burkarna i butik i relation till vad man får. Har kollat på Windows 10, och det ser åtminstone bättre ut än Windows 8 som kom i samband med att jag lämnade PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Härligt att det löste sig : thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...