Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sätta in SSD i iMac 2011


gurra87

Rekommendera Poster

Efter att ha sett videos verkar detta byta ta runt en timme om man är noggrann, så då sparar men onödiga kostnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Efter att ha sett videos verkar detta byta ta runt en timme om man är noggrann, så då sparar men onödiga kostnader.

 

Det beror väl på hur man definierar "onödiga kostnader"?

Om verkstaden tar sönder något står de för risken/kostnaden och du får dessutom garanti på arbetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog att försöka mig på att byta HDD på min Imac själv, det verkar inte alltför krångligt. Men jag kommer inte att försöka byta RAM eftersom man egentligen måste ta ut allt. Vad jag letar efter är dock lämplig dubbelhäftande tejp när installationen är klar. Jag såg denna video som verkar helt sannolik. Jag har en 21,5 tum från sen 2013. Vad som sabbar mest för mig är att ladda program, detta eftersom den medföljande hårddisken är såååå seg.

 

Det tar mig över 3 min att boota + starta word.

 

https://www.youtube.com/watch?v=1LMIfdIDh7I#t=530.56256

 

Var kan jag köpa tejp?

 

Köpte en beg iMac 21" late 2013 i vintras och bytte hårddisken till en SSD. Jag föreslår starkt att du beställer tejpen från iFixit. Ett måste är verktyget med hjul ( "pizzaskäraren" ) , spudgern och att man läser igenom instruktionerna noga. Det finns några små saker man kan bomma och därför ha sönder datorn i onödan. De föreslår också en pryl som håller upp skärmen vid demonteringen men den behövs inte det går alldeles utmärkt att göra det med datorn liggande på ryggen.

...

Vad som inte stod i beskrivningen är att man får lossa på högra högtalarboxen för att komma åt anslutningen bättre på hårddisken. Men det är en bagatell.

 

Guide

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2638+Hard+Drive+Replacement/28781

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bett en datorfirma om ett kostnadsförlag: byte till SSD + 16GB RAM. Priset för SSD 500GB bör ligga runt 1700:- plus RAM ca: 1200:- om priset överlag överstiger 5000:- med arbetskostnad + produkter så köper jag en SSD och byter själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bett en datorfirma om ett kostnadsförlag: byte till SSD + 16GB RAM. Priset för SSD 500GB bör ligga runt 1700:- plus RAM ca: 1200:- om priset överlag överstiger 5000:- med arbetskostnad + produkter så köper jag en SSD och byter själv.

 

Be dem också om ett kostnadsförslag där du själv köper SSD + RAM och tar med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu inte fått ett prisförslag. Jag har förklarat hur det är en Imac sent 2013, men på firman (inte apple-certifierad) menar de att vissa Imacs inte klarar SSD. Men jag menar att det torde gå, jag har inte specificerat modellnamn dock.

 

Vad jag förstått är nya MacOS Sierra lite för tungt för en Imac med 8GB RAM. För att spara pengar vill jag inte lägga nästan 2000:- på en dator när jag inte själv kan uppgradera vad som verkligen behövs (RAM-Minnet). Idag var jag på MediaMarkt och tittade på deras 27" modeller.

 

Priserna ligger mellan 18-19000 i grundutförande (8GB RAM UTAN SSD) detta är vansinnigt, förstår inte ens varför man skall köra mac längre. I relation till pris och prestanda så finns det så många andra märken som har mer klös idag, och för en mindre peng-

 

Jag kommer förmodligen sätta in en vanligt enkelt 1 TB SSHD 32 GB flash i min Imac 21", om de fungerar bra köper jag sedan en begagnad Imac 27" och uppgraderar denna själv, går att köpa en begagnad för 6-8000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu inte fått ett prisförslag. Jag har förklarat hur det är en Imac sent 2013, men på firman (inte apple-certifierad) menar de att vissa Imacs inte klarar SSD. Men jag menar att det torde gå, jag har inte specificerat modellnamn dock.

 

Vad jag förstått är nya MacOS Sierra lite för tungt för en Imac med 8GB RAM. För att spara pengar vill jag inte lägga nästan 2000:- på en dator när jag inte själv kan uppgradera vad som verkligen behövs (RAM-Minnet). Idag var jag på MediaMarkt och tittade på deras 27" modeller.

 

Priserna ligger mellan 18-19000 i grundutförande (8GB RAM UTAN SSD) detta är vansinnigt, förstår inte ens varför man skall köra mac längre. I relation till pris och prestanda så finns det så många andra märken som har mer klös idag, och för en mindre peng-

 

Jag kommer förmodligen sätta in en vanligt enkelt 1 TB SSHD 32 GB flash i min Imac 21", om de fungerar bra köper jag sedan en begagnad Imac 27" och uppgraderar denna själv, går att köpa en begagnad för 6-8000 kr.

 

En dator är inte bara en hög med komponenter. Det är ett OS och en bunt program. Apple ger bort sitt OS X. Inga fler kostnader på uppgradering. Du får en programsvit som förr kostade tusenlappar med i priset som Pages, Keynote, Numbers, Garageband som är snudd på professionella i kvalitet och användning. Man har en perfekt integration med iPhone och apparna. Det sitter tusentals människor och jobbar kontinuerligt på allt detta och mer därtill och de vill ju ha betalt.

...

Eftersom inte jag behöver toppprestanda har mina tre sista datorer jag köpt varit bättre begagnade. Så för samma pris som enklaste iMacen har jag köpt en iMac och två Air. Oerhört mycket mer prisvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Vad jag förstått är nya MacOS Sierra lite för tungt för en Imac med 8GB RAM.

Det beror lite på vad du tänkt göra. Jag har bla en MBA med 4 GB ram och en SSD (min jobbdator). Sierra rullar hur bra som helst. Då har jag alltid dessa program igång: Outlook, Excel, Word, Power point, Evernote, Chrome och Spotify. Aldrig några problem - faktiskt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har bla en MPA med 4 GB ram och en SSD (min jobbdator). Sierra rullar hur bra som helst. Då har jag alltid dessa program igång: Outlook, Excel, Word, Power point, Evernote, Chrome och Spotify. Aldrig några problem - faktiskt. :)

Instämmer. 8 GB räcker mer än väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Instämmer. 8 GB räcker mer än väl.

Yes, såg att jag skrev "MPA" och inte "MBA", men jag tror det framgick vad jag menade. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Angående temperaturen.

 

Varken mekaniska diskar eller SSD avger speciellt mycket värme. Och SSD avger något mindre än mekaniska diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående temperaturen.

 

Varken mekaniska diskar eller SSD avger speciellt mycket värme. Och SSD avger något mindre än mekaniska diskar.

 

Mina backupdiskar (3,5 tum, 4 TB mekaniska) blir ganska varma efter en stunds användande. Kanske 50 grader eller så. De står i fria luften i en docka, alltså med bra ventilation. Till skillnad från diskar instängda i kabinett eller i datorer, där diskarna kan bli varmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina backupdiskar (3,5 tum, 4 TB mekaniska) blir ganska varma efter en stunds användande. Kanske 50 grader eller så. De står i fria luften i en docka, alltså med bra ventilation. Till skillnad från diskar instängda i kabinett eller i datorer, där diskarna kan bli varmare.

Det där är väl inte särskilt bra ventilation. De flesta datorer har aktiv kylning med fläktar i chassit eller fläktar för hårddisken. Även vattenkylning förekommer. Jag brukar ställa en kastrull med vatten ovanpå externa hårddiskar när de får jobba extra hårt. Å andra sidan hänvisade jag nyligen till ett test som visar att temperatur inte avgöra hårddiskars livslängd. Min dagliga backuphårddisk står inne i ett skåp så jag slipper höra den. Den har gjort så sedan 2015.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Mina backupdiskar (3,5 tum, 4 TB mekaniska) blir ganska varma efter en stunds användande. Kanske 50 grader eller så. De står i fria luften i en docka, alltså med bra ventilation. Till skillnad från diskar instängda i kabinett eller i datorer, där diskarna kan bli varmare.

Tänkte faktiskt inte på att Apple fortfarande kör 3,5" diskar. Kul att de väljer "fullsize" komponenter där det är helt meningslöst prestandamässigt.

 

3,5" diskar slukar ju lite mer kräm än 2,5" och blir därmed såklart varmare. Men tänk på att dina backup diskar under användning går konstant på ganska högt tryck. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag vill påstå att mina interna diskar lever ett lugnare liv större delen av tiden.

 

Och även om de blir 50 grader varma är det ingen temperatur i sammanhanget. CPU och GPU spinner ju utan vidare upp i 90 grader när de får lite tuggmotstånd.

 

(+ Ovanstående från Alix om avsaknaden av fläktar i chassin till externa diskar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att använda en SSHD 1TB med 32GB flash, och jag har redan en sådan i min PS4. Den är faktiskt inte dum :) och prestandamässigt är det ett klart lyft från en vanlig mekansik HDD. I min MacBook Pro har jag en SSHD och datorn bootar på 40 sek, och den har samma program i sig som min större Imac. Skillnaden är att min Imac är från 2013 och min MacBook Pro är från 2011, trots det är min mindre datorn redan mycket snabbare sedan byte av HDD.

 

En kompromiss vore att köpa en begagnad 27" Imac, och sedan uppgradera till SSD - men det är inte alls samma sak som att uppgradera en 21" , det är mycket svårare. Visst kan jag lämna in den, få en SSD monterad och sedan byta RAM själv, men kostnaderna skenar lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är väl inte särskilt bra ventilation.

Jämfört med ett kabinett utan fläktar så...

 

Men tänk på att dina backup diskar under användning går konstant på ganska högt tryck.

 

 

Så länge backupen kör, ja. Men de är lika varma på morgonen fast backupen blev färdig flera timmar tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Så länge backupen kör, ja. Men de är lika varma på morgonen fast backupen blev färdig flera timmar tidigare.

Låter underligt. Sambon har en iMac med 3,5" meknisk disk och den är inte 40-50 grader varm på morgonen, långt ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter underligt. Sambon har en iMac med 3,5" meknisk disk och den är inte 40-50 grader varm på morgonen, långt ifrån.

 

Den disken kanske går i vila? Finns ju en inställning för det.

Det gör inte mina diskar, de snurrar hela tiden som strömmen är på (7200 rpm).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Den disken kanske går i vila? Finns ju en inställning för det.

Det gör inte mina diskar, de snurrar hela tiden som strömmen är på (7200 rpm).

Hade för mig att det gick att ordna för externa diskar på något vis men jag kanske kommer ihåg fel. Tänkte att det var det du hade gjort eftersom det inte är speciellt förvånande om de är 40 grader varma om de stått en hel natt och snurrat i 7200 rpm.

 

Om vi hoppar tillbaks ett steg så svarade jag ju att värmen inte var någon problematik. Jag kanske var otydlig men jag syftade på diskar i datorer, med kylning och viloläge. Men som sagt har jag svårt att se ens 50 grader som ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte faktiskt inte på att Apple fortfarande kör 3,5" diskar.

 

Apple kör inte 3,5" diskar i iMac 21" men i 27" av någon anledning i de nyare slim-iMacarna som kom 2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnar in min Imac för byte av HDD + RAM + Installation av Mac OS + Rengöring av datorn blir det: 2200:- Sedan tillkommer kostnader för SSD och RAM.

Firman säljer Apple certifierade RAM-minnen (valde jag inte till min MacBook Pro, och den spinner fortfarande som en dröm).

 

Totalkostnad inklusive SSD 500GB + 16GB RAM + Arbetskostnad ca: 5200:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnar in min Imac för byte av HDD + RAM + Installation av Mac OS + Rengöring av datorn blir det: 2200:- Sedan tillkommer kostnader för SSD och RAM.

Firman säljer Apple certifierade RAM-minnen (valde jag inte till min MacBook Pro, och den spinner fortfarande som en dröm).

 

Totalkostnad inklusive SSD 500GB + 16GB RAM + Arbetskostnad ca: 5200:-

Se till att göra ordentligt med backup innan. Och när du lämnar in den, försäkra dig om att du även får till baka delarna som satt i innan, dvs din disk och dina minnen. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Lämnar in min Imac för byte av HDD + RAM + Installation av Mac OS + Rengöring av datorn blir det: 2200:- Sedan tillkommer kostnader för SSD och RAM.

Firman säljer Apple certifierade RAM-minnen (valde jag inte till min MacBook Pro, och den spinner fortfarande som en dröm).

 

Totalkostnad inklusive SSD 500GB + 16GB RAM + Arbetskostnad ca: 5200:-

Najs, den kommer att "spinna som en dröm".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...