Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac och Photoshop


Mickes

Rekommendera Poster

En diskussion om prestanda/livslängd hos olika lagringsmedia behöver inte innebära att någon är ängslig.

 

Har du själv verifierad statistik som bekräftar att statistik över diskhaverier inte är relevant för iMac om inte diskarna som utgör underlag för sådan statistik suttit i just en iMac?

 

Hmm, motfråga på min fråga.... Om du har en operativ säkerhetskopiering ter sig ju oron för en krasch obefogad. Om du inte har en extrem otur och får en samtidig krasch på båda. Nästan som att få 7 rätt på lotto :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar
Ollie Williams

 

Hmm, motfråga på min fråga.... Om du har en operativ säkerhetskopiering ter sig ju oron för en krasch obefogad. Om du inte har en extrem otur och får en samtidig krasch på båda. Nästan som att få 7 rätt på lotto :D

Ja, motfråga eftersom du begär något som är svårare att hitta än det är relevant.

 

I övrigt har du delvis rätt. Datan är såklart säker men byte av lagring i en iMac är bökigt eller dyrt. Men kom ihåg att diskussionen handlar om teknik snarare än om oro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, motfråga eftersom du begär något som är svårare att hitta än det är relevant.

 

I övrigt har du delvis rätt. Datan är såklart säker men byte av lagring i en iMac är bökigt eller dyrt. Men kom ihåg att diskussionen handlar om teknik snarare än om oro.

 

Du har helt rätt i att oron är befogad i en Imac. Inte roligt att serva en sådan. Jag tänkte inte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men betänk också följande.

 

Om sannolikheten för att en disk krashar är 1/10 (påhittad siffra) och du har två diskar, hur stor är då sannolikheten för att du råkar ut för en krash? ;)

Ja, exakt... Är därför jag kör med separata diskar och ingen fusiondrive. Å andra sidan har jag ingen iMac heller. men hade jag det hade jag nog mecklat in en xtra disk istället (SSD + HDD). A&O är såklart bra/fräscha backup'er. :crossfingers: Och att man även håller koll på dem, så de funkar den dagen man behöver använda en. :ThumbsUp:

 

Moderatorn får nog tåla lite skämt. Jag förutsätter att om folk har viktiga saker på sina diskar så finns det en säkerhetskopiering som är operativ.

Jag tål skämt. :ThumbsUp: Men det är inte det eller mig det handlar om. Att bagatellisera det är...

 

/* Nä, folk är allmänt inte så bra på att göra backup'er. Vi som är medvetna, t ex forumanvändare, aktivt datorintresserade osv, har en annan syn på det. Men de flesta kör nog på i sina hem. */

Ungefär som att ha ett reservdäck i bilen :D

...ungefär som att skratta åt någon som blir påkörd. :) Vilket såklart är en grov överdrift. Menar såklart att det är inget man skojjar om/gör sig lustig över. :yeahbaby:

 

- - -

 

På tal om diskar backup'er:

 

power-of-3_infographic_2015-03_v4-375x96

https://bsdmag.org/tekserve/

 

 

Diskar som rasar:

  • 5,1% inom 1,5 år,
  • 11.8% efter 3 år,
  • 100% slutligen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

<p>

 

Ja, exakt... Är därför jag kör med separata diskar och ingen fusiondrive. Å andra sidan har jag ingen iMac heller. men hade jag det hade jag nog mecklat in en xtra disk istället (SSD + HDD). A&O är såklart bra/fräscha backup'er. :crossfingers: Och att man även håller koll på dem, så de funkar den dagen man behöver använda en. :ThumbsUp:

 

Jag tål skämt. :ThumbsUp: Men det är inte det eller mig det handlar om. Att bagatellisera det är...

 

/* Nä, folk är allmänt inte så bra på att göra backup'er. Vi som är medvetna, t ex forumanvändare, aktivt datorintresserade osv, har en annan syn på det. Men de flesta kör nog på i sina hem. */

...ungefär som att skratta åt någon som blir påkörd. :) Vilket såklart är en grov överdrift. Menar såklart att det är inget man skojjar om/gör sig lustig över. :yeahbaby:

 

- - -

 

På tal om diskar backup'er:

 

power-of-3_infographic_2015-03_v4-375x96

https://bsdmag.org/tekserve/

 

 

Diskar som rasar:

  • 5,1% inom 1,5 år,
  • 11.8% efter 3 år,
  • 100% slutligen.

De siffror jag hittat pekar på siffror omkring 2% som snitt för de större fabrikaten. Givetvis blir siffran högre allt eftersom diskarna blir äldre, men jag tror att siffrorna i bilden kan vara något överdrivna. Kanske eftersom det verkar vara någon slags reklam.

 

Oavsett det. Över de senaste 10 åren har jag haft 20-30 diskar totalt, i datorer och externt. Så rimligt är att jag inom de kommande 10 åren kommer få svar på hur bra min backup är.

 

* Kanske inte eftersom SSD med bättre siffror kommit in i leken och det är sådana som hamnar i mina datorer. Det är bara mina arkiv och backup som ligger på mekaniska diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 diskar av 100 havererar efter 3 år säger en firma som lever på att sälja datalagring och backup. Jag är mycket skeptisk. Och då borde dessutom om man ska tro på deras uppgifter rimligen 5 % av alla nya datorer som säljs reklameras med leverantörernas garanti eller om inte det erbjuds med hjälp av konsumentköplagen.

 

Ollies 2% stämmer nog bättre. Jag har en del kunskap i elektronik och mekanik; grejer som inte havererar inom det första halvåret har en förmåga att fungera över lång tid vid "normal" användning. Då menar jag konsumentanvändning och inte hård professionell användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De siffror jag hittat pekar på siffror omkring 2% som snitt för de större fabrikaten. Givetvis blir siffran högre allt eftersom diskarna blir äldre, men jag tror att siffrorna i bilden kan vara något överdrivna. Kanske eftersom det verkar vara någon slags reklam.

Ja, för de större fabrikaen är det säkert en lägre siffra då det är “märkesdiskar”. Visst, det är väl ngn slags reklam, men inte den sortens reklam. Upplägget med infografik brukar vara rätt neutrala, och BSDmagazine brukar vara rätt noga med sånt. Däremot kan det ju vara lite äldre siffror. Svårt att säga när det inte presenterar det på annat sätt. Men var 20'e disk, el var 10'e ... låter inte helt oävet i a f.

 

Oavsett det. Över de senaste 10 åren har jag haft 20-30 diskar totalt, i datorer och externt. Så rimligt är att jag inom de kommande 10 åren kommer få svar på hur bra min backup är.

 

* Kanske inte eftersom SSD med bättre siffror kommit in i leken och det är sådana som hamnar i mina datorer. Det är bara mina arkiv och backup som ligger på mekaniska diskar.

Fast vi är ju noggrannare, och ser till att det inte händer (så gott vi kan). Så siffrorna stämmer inte på oss, på så sätt. :) Med lite tur och bra planering, så går förhoppningsvis backup-flödet bara åt ett håll. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Vi kanske ska starta en tråd om hårddiskar och dess livslängd? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är relativt ointressant hur lång livslängd en hårddisk har om man inte kan lokalisera en särskilt dålig typ eller fabrikat. I praktiken måste man ju inta denna ståndpunkt att det bara finns två sorter. En sort som inte har kraschat än och en annan sort som är kraschad.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är relativt ointressant hur lång livslängd en hårddisk har om man inte kan lokalisera en särskilt dålig typ eller fabrikat. I praktiken måste man ju inta denna ståndpunkt att det bara finns två sorter. En sort som inte har kraschat än och en annan sort som är kraschad.....

Nja, det finns en 3'e med. Den som “är på gång” - ofta tickande, knastrande, gör märkliga ljud och klicks. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det finns en 3'e med. Den som “är på gång” - ofta tickande, knastrande, gör märkliga ljud och klicks. :)

 

Den hör till den första av de två.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hör till den första av de två.... ;)

Nejdå... jag har en, som funkar nästan alltid. Men ibland vil den inte starta. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå... jag har en, som funkar nästan alltid. Men ibland vil den inte starta. :ThumbsUp:

 

Men det finns bara två sorters hårddisk: Snart död och död. Om man upplever lite kosmetiska ljudeffekter så kan man tolka dem som akut varningssignal av en vänligt sinnad disk. Andra dör elakt oväntat. Men det är bara kosmetiska skillnader. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Läste senast igår att en bra modern SSD kan köra på i 10 år även om du skriver 500GB data om dagen under den tiden. :)

Ja, det börjar bli bättre nu. :yeahbaby: Många SSD har bättre kvalitet och längre hållbarhet. Men de är fortf känsliga(re) mot skrivning än en vanlig HDD. Med normal skrivning (fördelat på hela dagen) går det säkert bra.

Lite återkoppling i ämnet... Såg just ett YTklipp, där de pratar/går genom väldigt bra vad det är som sliter på en disk osv. Även om det står lite Kingstongrejjer på bordet där så är det väldigt neutralt baserat. :yeahbaby: En intressant diskussion de har.

 

 

 

Det som gör det lite intressant med, är att han t h är från Kingston. Dvs det han säger, väger lite mer än när någon random youtube'are gör en review och har en “åsikt”. :rolleyes:

 

// btw: Disken till vänster där den jag har. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Lite återkoppling i ämnet... Såg just ett YTklipp, där de pratar/går genom väldigt bra vad det är som sliter på en disk osv. Även om det står lite Kingstongrejjer på bordet där så är det väldigt neutralt baserat. :yeahbaby: En intressant diskussion de har.

 

 

Det som gör det lite intressant med, är att han t h är från Kingston. Dvs det han säger, väger lite mer än när någon random youtube'are gör en review och har en “åsikt”. :rolleyes:

 

// btw: Disken till vänster där den jag har.

Aha, tackar för tipset! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men det finns bara två sorters hårddisk: Snart död och död.

 

Only what's not, is forever…

I själva tillblivelsen finns det framtida upphörandet; det gäller såväl hårddiskar som människor, städer som galaxer – men också immateriella ting som tankar och idéer är underkastade denna logik.

OT, javisst! Men det kan alltid vara skönt med lite upplyftande tankar så här inför fredagsmyset…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det som gör det lite intressant med, är att han t h är från Kingston. Dvs det han säger, väger lite mer än när någon random youtube'are gör en review och har en åsikt. :rolleyes:

 

En pastor och en snubbe från ett stort företag. Två av de personer jag litar mest på. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...