Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple ger en försmak på Imac Pro — monsterdator för monsterpris


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Och när blir dessa obsolete, om 6 år som vanligt? :chockadskeptisk:

 

 

Alla datorer blir omoderna men Apples har längre livslängd än andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Ny processor tydligen

 

According to information available via the BridgeOS 2.0 software package from Apple, it appears that the iMac Pro will feature an ARM coprocessor in the form of an A10 Fusion chip. This would mark the first time that a Mac has used an A-series chip designed by Apple.

 

https://9to5mac.com/2017/11/18/imac-pro-a10-fusion-chip/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så bra var det inte... coprocessor betyder hjälp processor

så frågan är om det är graphic processor unit eller

motion processor unit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så bra var det inte... coprocessor betyder hjälp processor

så frågan är om det är graphic processor unit eller

motion processor unit

 

Är inte iMac lite för stationär för att ha en processor som hanterar "motion"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Alla datorer blir omoderna men Apples har längre livslängd än andra.

 

Det är därför man väntar i en tre fyra år innan det kommer en nyare version. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vad är BridgeOS? Tävling i kortspel?

 

Och hur kan den vara upp i version 2.0 utan att nån ens har hört talas om 1.0?

 

Det verkar i alla fall som att "Hej Siri" kommer funka på iMac Pro så det kanske är det den är till för. Och kanske nåt annat spännande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla datorer blir omoderna men Apples har längre livslängd än andra.

Absolut, om bara hårdvaran håller kommer man att kunna köra Linux på den i 20-30 år framöver.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigaste är väl att rubrikmakaren INTE kan stava till iMac.........

Inte OK..... :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigaste är väl att rubrikmakaren INTE kan stava till iMac.........

Inte OK..... :superirriterad:

Det har varit uppe många gånger. Språkreglerna som journalistiken följer påbjuder att man ska undvika att skriva marknadsföringsnamn utan man ska följa svenska skrivregler. Du och jag kallar oss Alix och Stereotypen, inte aLix och sTereotypen. Så det följer i grunden även vad som uppfattas som normala skrivregler. Ändå finns det förstås en utbredd fäbless för att skriva som Apple gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte iMac lite för stationär för att ha en processor som hanterar "motion"?

Hur tolkar man der här?

The ARM coprocessor has been rumored before as a way Apple could handle low-power tasks more efficiently. It would let the main Intel processors power down while the A10 handles things like Hey Siri and more.

 

Mindre uppgifter i macen kommer A10- chipet att hantera t.ex indexering

Av hårddisken... och tyngre saker får Intel chippet göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så MacWorld får inte ägna sig åt reklam för Apples räkning?

Det är en annan fråga, jag tror du missförstår det där med marknadsföringsnamn. Det är enbart en språkvårdande fråga; normerande språkbehandling. Man följer TT-språket så att sättet att skriva inte ska spreta åt alla håll i medierna. Folk har ju en tendens att läsa allt ifrån datortidningar till biltidningar och den lokala avisan. Bra för läsaren om språket känns enhetligt och lättare för skribenten att agera. Särskilt eftersom man ofta blandar det egna materialet med artiklar och notiser från TT.

Men med det sagt, nej, journalister får inte göra reklam. Läs mer här, om bland annat textreklam och andra spelregler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit uppe många gånger. Språkreglerna som journalistiken följer påbjuder att man ska undvika att skriva marknadsföringsnamn utan man ska följa svenska skrivregler. Du och jag kallar oss Alix och Stereotypen, inte aLix och sTereotypen. Så det följer i grunden även vad som uppfattas som normala skrivregler. Ändå finns det förstås en utbredd fäbless för att skriva som Apple gör.

post-14614-0-49004600-1511149691_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit uppe många gånger. Språkreglerna som journalistiken följer påbjuder att man ska undvika att skriva marknadsföringsnamn utan man ska följa svenska skrivregler. Du och jag kallar oss Alix och Stereotypen, inte aLix och sTereotypen. Så det följer i grunden även vad som uppfattas som normala skrivregler. Ändå finns det förstås en utbredd fäbless för att skriva som Apple gör.

 

Men det finns en skillnad. Apple har från början bestämt att namnet börjar med liten bokstav. Det är så det ska stavas enligt upphovsman. Du och jag har våra namn bestämda med stor bokstav från början. Men jag har börjat att acceptera att redaktionell text stavar med stort i. Men jag gör inte så. Men om du vill kalla dig aLix kommer jag inte att hänvisa till språkregler utan till din önskan. Det finns ju en gräns hur fyrkantiga vi ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är BridgeOS? Tävling i kortspel?

 

Och hur kan den vara upp i version 2.0 utan att nån ens har hört talas om 1.0?

 

Det verkar i alla fall som att "Hej Siri" kommer funka på iMac Pro så det kanske är det den är till för. Och kanske nåt annat spännande.

 

ja siri hade ingen aning förstås

 

enklast var att skriva in i google BridgeOS Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det finns en skillnad. Apple har från början bestämt att namnet börjar med liten bokstav. Det är så det ska stavas enligt upphovsman. Du och jag har våra namn bestämda med stor bokstav från början. Men jag har börjat att acceptera att redaktionell text stavar med stort i. Men jag gör inte så. Men om du vill kalla dig aLix kommer jag inte att hänvisa till språkregler utan till din önskan. Det finns ju en gräns hur fyrkantiga vi ska vara.

Frågan är om man är fyrkantig genom att skriva iMac eller Imac. Det finns inget självklart svar på den frågan, trots att den ställs i ett forum som är hängivet Apple och dess produkter. Eller kanske just därför. Det är alltså en fråga om perspektiv. För egen del kommer jag inte att dansa på nytt sätt varje gång Apple ändra sitt sätt att stava saker och ting i sin marknadsföring.

 

Exempel: Innan var det Mac OS X, senare OS X. Nu ska det heta macOS. På BSD-språk via Terminalen heter det fortfarande Mac OS X, även enligt Apple, och har alltid gjort:

sw_vers

Output:

ProductName: Mac OS X
ProductVersion: 10.13.1
BuildVersion: 17B48

I rest my case... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I rest my case... :P

Varför ska du vila ditt fodral? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om man är fyrkantig genom att skriva iMac eller Imac. Det finns inget självklart svar på den frågan....

 

I rest my case... :P

 

Jag vet. Men jag tycker inte att det är normgivande av att våra namn stavas med stor bokstav för namn som inte stavas på samma sätt. Men som jag sa så håller jag på att jämka mig med den journalistiska TT-grejjen.

...

Sen undrar jag också varför du ska vila ditt fodral. :huh:

 

Rest-My-Case.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tusan har hur man skriver iMac med tråden att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men det finns en skillnad. Apple har från början bestämt att namnet börjar med liten bokstav. Det är så det ska stavas enligt upphovsman. Du och jag har våra namn bestämda med stor bokstav från början. Men jag har börjat att acceptera att redaktionell text stavar med stort i. Men jag gör inte så. Men om du vill kalla dig aLix kommer jag inte att hänvisa till språkregler utan till din önskan. Det finns ju en gräns hur fyrkantiga vi ska vara.

 

namn är antagliGen. äldre än skrift, Och skriften IMPLEMENTERAR diverse; konventioner¿som?eXeMpElViS SkiljeTecken och användandet. av versaleR vilket gör texten (MER !lätt läst)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

namn är antagliGen. äldre än skrift, Och skriften IMPLEMENTERAR diverse; konventioner¿som?eXeMpElViS SkiljeTecken och användandet. av versaleR vilket gör texten (MER !lätt läst)

 

Och du vill egentligen säga....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och du vill egentligen säga....?

 

Att grafisk representation av språket, exemplevis text, är en efterkonstruktion. De mänskliga språken skapades och utvecklades som tal. Sedan började man koda språket och efter hand formalisera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...