Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är det som äter upp mitt batteri?


radiuz

Rekommendera Poster

Sen en tid tillbaka så har jag märkt att mitt batteri i min Macbook Pro tar slut på nolltid och försöker nu hitta vad det är som äter upp batteriet. Det slukar ca 1% varannan minut i nuläget så det måste vara nåt som ligger i bakgrunden och tuggar hela tiden eftersom förbrukningen är likadan oavsett om jag gör nåt med datorn eller bara låter den stå utan att använda den.

 

Kör Sierra 10.12.5 och har alla de senaste uppdateringarna för appar.

 

Finns det nåt bra sätt man kan se i OS X vad det är för process som drar mest batteri?

Eller finns det nåt annat bra 3:e part program man kan använda för att kolla detta?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I aktivitetskontroll kan du enkelt se vilka processer som körs i din dator, där bör vi kunna finna svaret. Återkom med en skärmdump på Aktivitetskontroll så ska vi lösa ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju även vara så enkelt som att batteriet helt enkelt börjar bli dåligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är några skärmbilder på hur det ser ut i aktivitetskontroll,

 

post-47881-0-33862700-1495886023_thumb.png

 

post-47881-0-21526800-1495886043_thumb.png

 

post-47881-0-22426700-1495886064_thumb.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju även vara så enkelt som att batteriet helt enkelt börjar bli dåligt...

 

 

Ja, jag börjar nästan misstänka det också eftersom jag kan inte se nåt direkt som skulle dra en massa kraft från aktivitetskontroll.

 

Går det att byta till ett nytt batteri i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att återställa SMC som är en kontrollkrets som sköter batteri, av/på mm. Det händer att den blir buggig.

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

...

Kalibrera sedan batteriet. Det händer att det blir vajsing på visningen fast allt är ok.

https://support.apple.com/sv-se/HT1490

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hittade orsaken, det visade sig vara Google Drive som åt upp batteriet. Efter att ha stoppat programmet tillfälligt så har nu förbrukningen gått ner till mer normala nivåer.

En snabb google sökning på detta ger också många fler indikationer på att andra har samma problematik.

 

Kommer fortsättningsvis inte att låta Google Drive autostarta och sen synka oavbrutet utan istället köra programmet då & då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...