Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Firefox “Browse Against the Machine”


xeric

Rekommendera Poster

Såg just på Firefoxbloggen om deras nya kommande version...

Browse Against the Machine – The Official Unofficial Firefox Blog – Medium

 

Hela inlägget var bra och trevligt, men här är det om kommande Firefox 54. :yeahbaby:

... //

But talking to friends, it sounds more and more like living on Chrome has started to feel like their only option. Edge is broken. Safari and Internet Explorer are just plain bad. And unfortunately, too many people think Firefox isn’t a modern alternative.

Except it is. Yes, three years ago, Firefox was reeling. But today, Firefox is SO much better than it was even a year ago. It’s faster, lags less, hogs much less memory than chrome, and in June we’ll release multi-process Firefox, putting us at performance parity with Chrome in most of the ways we mere humans can actually perceive.

It’s because of our newfound internal confidence with Firefox that Mozilla has started to be more aggressive externally again. Firefox’s campaign launching today, called “browse against the machine”, is a perfect example.

// ...

 

Intressant... Jo, Firefox var väl sisådär innan, men som han skev så för 3 år sen blev den riktigt bra. Var ≈ då jag bytte själv till den som min förvalda webläsare.

Men nya versionen som kommer snart verkar bli riktigt bra. Det var spännande att se minnesförbrukningen för kommande FF54:

1*TRcOqX1R9FJYiQ_5sDmZuA.png
http://www.erahm.org/2017/05/15/firefox-memory-usage-with-multiple-content-processes/

 

Trist att macOS verkar vara det mest RAM-hungriga systemet. Annars har minnesförbrukningen varit riktigt bra, bättre än Chrom* i a f. Däremot är den lite dålig på att lämna tillbaka minnet. Det finns att dumpa &/el cykla minnen, men det brukar inte hjälpa. En omstart per dag så får man tillbaka allt. :)

 

Jag kör ju ju Betaversionen (fn 54.0b10), och det kan nog stämma rätt bra med bilden ovan. Efter några timmars surf, så ligger minnet på 1.12GB.

 

post-64246-0-17309500-1495609410_thumb.png

 

Får man nog vara rätt nöjd med, med tanke på att jag kör den på ett system som FF droppade för ett tag sen (FF49). :crossfingers:

 

- - -

Gillade bilden från deras nya kampanj som kommer: ^_^

 

1*uZh_Ud-UOIpb0xHm8l5hIw.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket lovande. Ser fram emot multi CPU Firefox!

 

Hittills är mina upplevelser så här, kort uttryckt:

Firefox = CPU hog

Chrome = Mem hog

 

Firefox har väl allt mer blivit de kunnigas webbläsare. När man kör Firefox känns det som man kommer närmare systemet och dess plugins är oftast kraftfullare än på Chrome. Chrome uppför sig väldigt solid, men med minskad frihetsgrad.

Safari är ännu mer inrutad. Idag är Safari en fin webbläsare men ofta får man finna sig i att någonting saknas eller att vissa sajter inte funkar som de ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket lovande. Ser fram emot multi CPU Firefox!

 

Hittills är mina upplevelser så här, kort uttryckt:

Firefox = CPU hog

Chrome = Mem hog

 

Firefox har väl allt mer blivit de kunnigas webbläsare. När man kör Firefox känns det som man kommer närmare systemet och dess plugins är oftast kraftfullare än på Chrome. Chrome uppför sig väldigt solid, men med minskad frihetsgrad.

Safari är ännu mer inrutad. Idag är Safari en fin webbläsare men ofta får man finna sig i att någonting saknas eller att vissa sajter inte funkar som de ska.

Nja, så farligt är det inte med CPU. Ligger på 4-6% som oftast.

 

Startade om den för en kvart-20min sen… CPU studsade lite upp/ner mellan 2-10%. Och RAM låg bara på knappt 600Mb:

 

post-64246-0-49900500-1495612458_thumb.png

 

 

Däremot la dem in lite feta grejer för ett tag sen, som slöade ner den lite. Det som är bra är att allt sånt går att avaktivera - vilket man inte kan i t e x Safari. Det som gör Safari så hungrigt på RAM där i exemplet (bilden) är jag nog rätt övertygad om att det är TopSites som står för en stor del av den skillnaden. Förr gick den att mecka bort, men inte nu. Man kan ställa in/lura den lite - t ex skapa 6 tomma blanka sidor och pinna dem, sen ställa in så det bara är 6st som skall visas (rutnätet). På så sätt finns det inga sidor den skall iväg och kolla/uppdatera.

 

Motsvarigheten till TopSites i FF/Chrom* är väl start/hemsidan, som kommer där med miniatyrer med besökta sidor, favoriter osv. Den kan man ta bort, såklart. :)

 

FF har några riktigt bra tillägg, men de flesta tillägg finns både för FF/Chrom*. Är väl Safari som kligger lite på efterkälke när det gäller tillägg.

 

Anv inte Chrom* i ngn direkt större grad, men nog tycker jag även FF är solid. Har väl kanske 1-2 “oväntade krascher”/vecka (≈) ...vilket jag får räkna med eftersom FF eg inte skall funka på mitt system. ^_^

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...