Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Städning av superseg iMac?


maribelle

Rekommendera Poster

Hej

Efter en uppdatering till Mac OS Sierra (10.12.4) blev min Imac ännu segare. Den har minne 4 GB 133 Mhz DDR3 och en 2.7Ghz Intel Core 5. Där finns 271 GB av 999Gb minne. Har testat att ladda ned CC Cleaner men då jag försökte starta det fick jag felmeddelande att det ej stödjer mitt operativsystem.

 

har ni något tips på hur jag kan rensa upp lite om det ligger skräp som gör den seg. Det är omöjligt att arbeta med foto och film. Startahjulet tar någon-några minuter vad jag än klickar på och det är så segt.

 

Säkra tips emottages tacksamt. Jag vill inte bli av med det jag har i form av innehåll, utan bara "städa" och få den fräsch igen.

 

Maribelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med en “säker start”. Det rensar ur en massa saker och löser ofta en massa småstrul. Håll ner ⇧ när du startar upp, logga in till skrivbordet, och starta om som vanligt.

Se till att stänga av program du inte använder, dvs inte bara stänga fönstren - utan avsluta dem med (⌘Q).

Vet inte vad du har för modell - det finns väl 4 iMac 2.7 med i5. http://www.everymac.com/systems/apple/imac/index-imac.html

Men jag antar att det är en av de 2 från 2011 eftersom det är 4GB RAM. Ex: http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-2.7-21-inch-aluminum-mid-2011-thunderbolt-specs.html Du kan ha 16GB RAM i den, och upp till 32GB med 4x 8GB.

Du kan ju börja med att köpa 2x4GB eller 2x8GB. Skall du arbeta med foto/film så räcker inte 4GB (2x2GB) speciellt långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 GB RAM räcker ingenstans särskilt med film. De flesta iMacar ( vilken har du ? ) har fyra platser för RAM-minne så köp en 8 GB så får du 12 GB tillsammans med de du har. Det borde räcka till det mesta. Gör det inte det stoppa i en till 8 GB i den sista lediga platsen så blir det 18 GB och det ska räcka till allt.

...

Du kollar under äpplet i Findermenyn Om den här datorn antingen skriver eller gör en skärmdump så ser vi vilken iMac du har.

post-363-0-62236300-1495522526_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sem står det inte varifrån du uppgraderat. Från Mac OS Sierra 10.12.3 till Mac OS Sierra 10.12.4 eller från något tidigare som El Capitan 10.11 eller ännu tidigare. Sierra är ett STORT OS X och tar längre tid på sig att starta upp då det är mer data som ska läsas in.

...

Kör du antivirusprogram drar det en del energi från datorn och kan slöa ned den. Märks tydligt på äldre datorer som inte har så mycket processorkraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg in 10.12.5 uppdateringen

PM:a din adress så ska jag gratis skicka dig ytterligare 2x2GB minne så du får 8GB totalt för att se om det kan avhjälpa segheten något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 Gb RAM anser jag vara minimum för El Capitan och Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Lägg in 10.12.5 uppdateringen

PM:a din adress så ska jag gratis skicka dig ytterligare 2x2GB minne så du får 8GB totalt för att se om det kan avhjälpa segheten något.

+1 Skönt med generösa personer. :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

8 Gb RAM anser jag vara minimum för El Capitan och Sierra.

Jag har en MBA med 4 gb ram som jobbdator, det funkar faktiskt oförskämt bra med 4 gb ram. Men, jag har sagt åt IT att slänga in 4 till - mest för saken skull. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte så noga - man förstår vad som menas (oftast), men för korrekthetens skull. :nerd:

8 Gb = 1 GB

post-64246-0-46539700-1466020885_thumb.jpg

 

Samma med t ex en internetuppkoppling... 8Mb(it)/s = 1MB/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Jag har en MBA med 4 gb ram som jobbdator, det funkar faktiskt oförskämt bra med 4 gb ram. Men, jag har sagt åt IT att slänga in 4 till - mest för saken skull. :D

 

Inte lätt då minnena är fastlödda på logic-kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Inte lätt då minnena är fastlödda på logic-kortet.

Sant! Nu när jag tänker efter. Egentligen ännu bättre, då får de köpa en ny! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror givetvis på vad man använder datorn till. Men en MB Air har ju SSD vilket snabbar upp hanteringen av växlingsfilen (RAM minnet som läggs ut på hårddisken) vilket gör att nackdelar med 4GB RAM inte blir lika påtagligt som när man kör med en vanlig hårddisk. Men kör man flera tunga program samtidigt så är iaf min erfarenhet att även 4GB och SSD får problem under El Capitan och Sierra. Jag har 8Gb och SSD i min MBP och det finns enstaka stunder då jag tycker det är för lite RAM.. men på det stora hela fungerar det väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Det beror givetvis på vad man använder datorn till. Men en MB Air har ju SSD vilket snabbar upp hanteringen av växlingsfilen (RAM minnet som läggs ut på hårddisken) vilket gör att nackdelar med 4GB RAM inte blir lika påtagligt som när man kör med en vanlig hårddisk. Men kör man flera tunga program samtidigt så är iaf min erfarenhet att även 4GB och SSD får problem under El Capitan och Sierra. Jag har 8Gb och SSD i min MBP och det finns enstaka stunder då jag tycker det är för lite RAM.. men på det stora hela fungerar det väldigt bra.

Absolut, jag är helt på din linje angående att 4 är för lite. Jag har nog inte stressat datorn ännu då jag jobbat 1,5 veckor på nya jobbet och än så länge mest suttit i möten. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både vad gäller Apple och Microsoft så får man multiplicera systemkraven vad gäller RAM med faktor 3 eller 4 för att få fram vad man egentligen ska ha för att systemet ska kännas snabbt och effektivt och inte vara hjärnblödsframkallande.

 

De anger båda 2 GB RAM som minsta krav för sina OS men 4 GB är minimum enligt mig och helst 8 GB. RAM-minne kan man aldrig ha för mycket av!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De anger båda 2 GB RAM som minsta krav för sina OS men 4 GB är minimum enligt mig och helst 8 GB. RAM-minne kan man aldrig ha för mycket av!

[+] :yeahbaby: Spec om man har inbyggd grafik i sin CPU, som behöver ≈ 1-2GB. Brukar säga att man skall köpa så mycket man kan, &/el har råd med. Och RAM-minne är relativt billigt med (om det inte är ECC).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveklöst är 4GB för lite i dagsläget, eller sedan ungefär Yosemite för vår del. Vi har en Macbook Pro 2008 som maxades med 4GB minne men med tiden blev sirap om man hade igång Safari och MS Word samtidigt, och ungefär inget annat. Jag trodde det kanske var fel på hårddisken, men genom att utöka till 6GB minne (max på den modellen, även om Apple säger 4GB) blev det mycket bättre. Sedan slängde vi i en SSD och då blev det riktigt bra.

 

När slutade Apple sälja datorer med 2GB minne? Alldeles för sent känns det som. Apple är ju ändå en premiumtillverkare. 4GB har de sent omsider också fasat ut, men det finns nog många med 2 eller 4GB som skulle må bra av en uppgradering (om det går!)

 

Hemskt nog tycks OS X och MacOS enligt mina erfarenheter vara känsligare för lågt minne (2-4GB) än Windows 10. Men, går å andra sidan väldigt bra med 8GB.

 

Med tanke på hur lite minne kostar och hur lite det kostar att sätta i en SSD (jämfört med en ny iMac/Macbook) har vi alla ett ansvar att se till att omgivningen uppgraderar sina kära burkar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Tveklöst är 4GB för lite i dagsläget, eller sedan ungefär Yosemite för vår del. Vi har en Macbook Pro 2008 som maxades med 4GB minne men med tiden blev sirap om man hade igång Safari och MS Word samtidigt, och ungefär inget annat. Jag trodde det kanske var fel på hårddisken, men genom att utöka till 6GB minne (max på den modellen, även om Apple säger 4GB) blev det mycket bättre. Sedan slängde vi i en SSD och då blev det riktigt bra.

 

När slutade Apple sälja datorer med 2GB minne? Alldeles för sent känns det som. Apple är ju ändå en premiumtillverkare. 4GB har de sent omsider också fasat ut, men det finns nog många med 2 eller 4GB som skulle må bra av en uppgradering (om det går!)

 

Hemskt nog tycks OS X och MacOS enligt mina erfarenheter vara känsligare för lågt minne (2-4GB) än Windows 10. Men, går å andra sidan väldigt bra med 8GB.

 

Med tanke på hur lite minne kostar och hur lite det kostar att sätta i en SSD (jämfört med en ny iMac/Macbook) har vi alla ett ansvar att se till att omgivningen uppgraderar sina kära burkar :)

Kul att läsa att du kör på och uppgraderat en så pass gammal dator. :) Har du bytt batteri någon gång?

 

Håller med att man först och främst kan uppgradera (så länge det går och inte är fastlött på logikkortet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa att du kör på och uppgraderat en så pass gammal dator. :) Har du bytt batteri någon gång?

 

Håller med att man först och främst kan uppgradera (så länge det går och inte är fastlött på logikkortet).

 

Utan att kapa tråden för mycket hoppas jag, så kan jag ju säga att ja, vi har bytt batteri 1 gång (till Apple original), men det är nog strax dags igen (och Apple original finns väl inte att få tag på). Macbooken är vår "huvudlaptop", sen har vi 2 stationära också med 4-kärniga AMD och Intel från 2009 respektive 2010. Alla datorer har SSD och uppgraderat minne (för en spottstyver i sammanhanget). Jag menar att vettiga datorer tillverkade kring 2008 och framåt, med dual eller quad-processorer ofta håller måttet om man inte ska spela eller hålla på med 4K-filmer, typ... om man uppgraderar med SSD etc. Eftersom vi vlll ha minst 15" laptop så är det vråldyrt att uppgradera till en ny Macbook tyvärr. Dessutom är det "silvriga" tangentbordet och den matta skärmen på vår gamla MBP rätt sköna. Enda felet är att de inte går att uppgradera till Sierra, men det som verkar ställa till det är nätverkskortet och det kan man ju skaffa ett litet USB-kort som fixar om så behövs, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2011 gjorde Apple ett stort tekniklyft. Över ett årsmodellbyte blev alla Macar ungefär dubbelt så kraftfulla. Hårddiskanslutningen dubbelt så snabb och Thunderbolt kom vilket tillåter externa snabba SSD-diskar. Normalt ökar prestandan säg 15% per år. Men icke 2011. Så 2010 och tidigare blev ganska gammalt "över en natt". Det gör också att man inte behöver uppgradera till så mycket nyare burkar för att få rejäl prestandaförbättring. 2012 kan vara optimalt för då kom USB 3 vilket tillåter billiga snabba externa SSD-diskar. Men den allmänna prestandaökningen är ganska blygsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen för den som inte känner till är MacBook Pro 13" och 15" helt olika datorer. Det är inte samma dator med olika skärmar. Apple har alltid låtit 15" ha bästa prestanda och oftast dubbla prestandan mot 13" som är att betrakta som en normal konsumentdator och förtjänar egentligen inte att heta Pro då det blir förvirrande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...