Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skicka & ta emot SMS på Macbook Pro


radiuz

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har testat att aktivera iMessage på min Macbook och kan då ta emot & skicka från Macbook men en sak begriper jag inte, när jag t.ex raderar ett SMS på min iPhone så ligger detta kvar på Macbook?

Är inte tanken att dessa SMS ska hållas i synk mellan enheterna och om jag raderar på en enhet så tas också SMSet bort på den/de andra enheterna?

 

Är det jag som missat nån inställning eller är det så det funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det är så det funkar. Det sker ingen synk i efterhand. Återställer du din telefon så dyker inte de gamla meddelandena upp. Och meddelanden som kommer då du är utloggad på exempelvis telefonen kommer inte heller dessa i efterhand till den enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var ju lite märkligt kan jag tycka. Det logiska tycker jag i alla fall är att om man har möjliggjort att kunna skicka & ta emot SMS på olika enheter så borde ju dom meddelanden också hållas i synk mellan enheterna. Annars blir det ju lätt rörigt och man glömmer vilka meddelanden man tagit bort på respektive enhet.

 

Jag upptäckte nyligen att jag hade en massa gamla SMS på min Macbook som jag redan raderat på iPhone sen tidigare så nu fick man rensa dessa igen..

Känns väl inte riktigt genomtänkt om jag får tycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så SMS funkar, helt enkelt. Det är en teknik sedan Hedenhös.

 

När meddelandet är skickat till mottagaren är skickat så försvinner det från "sändarservern" hos teleoperatören. Det finns inget arkiv i den som lagrar alla meddelanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar om integritet. Apple har ingen intention att lagra dina privata meddelanden på deras servrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast de lagrar ju ens mejl på sina servrar. :) Men jag tror helt enkelt det skulle ta för mycket kapacitet att lagra sms/imessage... Det sänds troligen mångdubbelt fler sms/imessage än mejl...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

SMS och iMessage är inte samma sak, det ena skickas mellan (mobil)telefoner och det andra är en vanlig internetbaserad meddelandetjänst som beter sig nästan som det ena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

SMS är numera integrerat i appen meddelande, dvs SMS som kommit till telefonen kommer till macen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...