Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reklam-flikar öppnar sig själva - Virus?


AnnaCB

Rekommendera Poster

Hej! Har nyligen upptäckt ett problem med min dator som jag är osäker på hur jag ska lösa, så jag tänkte att någon här kanske har upplevt samma problem.

Sedan några dagar tillbaka så upptäckte jag att ibland när jag klickar på länkar eller öppnar en ny flik, så öppnas en helt ny flik av sig själv och det är alltid någon form av reklam på denna filk. Det börjar bli smått irriterande och jag är självklart orolig för att det skulle kunna vara något allvarligt.
Jag har testat i både Chrome och Safari och samma sak händer i båda webbläsarna.

Någon som har varit med om detta förut? Är det ett virus? Hur går jag lättast och smidigast tillväga för att lösa problemet?

Tack på förhand!
/ Anna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Inte så att du har laddat ner MacKeeper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware.

 

https://www.malwarebytes.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Någon som har varit med om detta förut? Är det ett virus? Hur går jag lättast och smidigast tillväga för att lösa problemet?

 

Ett antal gånger har detta rapporterats på forumet. Det är inget virus och det finns inget virus till Mac. Det är bara ett irriterande hyss som någon kan har smugit in på någon internetsida du varit på, du kan ha klickat på någon länk eller laddat ner något i stil med redan nämnda elände MacKeeper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske var så att jag laddade ner MacKeeper, avinstallerade det direkt men borde ha vetat bättre. Då misstänker jag att det är orsaken bakom det hela...

Installerade även Malwarebytes Anti-Malware, så förhoppningsvis hjälper det.

Tack för hjälpen, återkommer om problemet kvarstår!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att ha OS X inbyggda brandvägg på, som kollar all trafik till datorn. Sätt gärna datorn i dolt läge så är det svårare för obehöriga att hitta den. Hittas under Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här beteendet har funnits sedan internets barndom. Folk vill pressa ut sin reklam och vill lura dig att klicka på deras "erbjudande".

 

Jag trodde alla kunde sånt här redan...internet har ju funnits sen 90-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...