Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd Macbook Pro 13" mid 2012


Reefer

Rekommendera Poster

37 minuter sedan, Reefer säger:

Det vet jag också. Frågan var varför Apple framhärdar med en egen proprietär kontakt idag när resten av världen kör m.2.

Skriv det då. Så slipper jag bidra med sådant som du redan vet.

 

(Eftersom det är en proprietär kontakt, och Apple gör mycket som är deras eget, så kan det finnas ett tekniskt hinder att byta till M.2, men det förblir en spekulation. Jag tror dock inte att det är för att hindra folk att använda M.2-SSD).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 247
  • Created
  • Senaste svar

Uppdatering. Säljaren ringde och bokade om till ikväll istället. Jag sa till honom att då får han fan inte sälja den innan jag tittat på den och det lovade han. :D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det blev inget köp. Datorn var i mycket fint skick men jag bestämde mig till sist för att avvakta till WWDC.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
14 minuter sedan, Reefer säger:

Det blev inget köp. Datorn var i mycket fint skick men jag bestämde mig till sist för att avvakta till WWDC.

 

Hoppas du blir nöjd med WWDC då. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, sevensleeper säger:

Hoppas du blir nöjd med WWDC då. :) 

WWDC blir nog ganska lättförutspått i år. Eftersom vi vet att Mac Pro kommer tidigast nästa år, så blr det de vanliga. N klockor och telefoner, plattor som kommer i olika färger, per modell och storlek. Summa: förton nya modeller. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
4 timmar sedan, modEric säger:

WWDC blir nog ganska lättförutspått i år. Eftersom vi vet att Mac Pro kommer tidigast nästa år, så blr det de vanliga. N klockor och telefoner, plattor som kommer i olika färger, per modell och storlek. Summa: förton nya modeller. :shifty:

Det kommer nog någon laptop också. Kanske en uppgraderad Air?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-05-30 på 19:46, sevensleeper säger:

Det kommer nog någon laptop också. Kanske en uppgraderad Air?

 

Ryktena om en ny eller uppdaterad MBA känns ganska solida då de kommer från hyfsat pålitliga källor så ja, hoppas.

Sedan hoppas vi på att de uppdaterar hårdvaran i tex Mac mini. Inget de behöver ta upp på keynoten kanske men smyga in strax före eller efteråt på Apple store som de har gjort ett par gånger.

Huvudfokus vad gäller hårdvara lär väl annars vara på kommande, nya X-modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det har varit dåligt med hårdvarureleaser senaste åren på WWDC. 2016 var det bara sotfware, och förra året var det väl inget heller, förutom pres/info om lite som skulle komma senare. Men det var väl inget som släpptes i samband med WWDC väl?

CNET skriver att det tydligen inte blir nåt i år heller: Apple's WWDC 2018 will reportedly be hardware free - CNET

Men att det kommer senare. Det skulle följa tidigare års upplägg med. Och Mac Pro'n vet vi ju att den inte kommer förrän 2019.

Fast The Verge skriver om en pimpad MBP och en MBA: Apple’s WWDC 2018: iOS 12, macOS, and what else to expect - The Verge

 

Man hoppas på det bästa. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, modEric säger:

Tycker att det har varit dåligt med hårdvarureleaser senaste åren på WWDC. 2016 var det bara sotfware, och förra året var det väl inget heller, förutom pres/info om lite som skulle komma senare. Men det var väl inget som släpptes i samband med WWDC väl?

CNET skriver att det tydligen inte blir nåt i år heller: Apple's WWDC 2018 will reportedly be hardware free - CNET

Men att det kommer senare. Det skulle följa tidigare års upplägg med. Och Mac Pro'n vet vi ju att den inte kommer förrän 2019.

Fast The Verge skriver om en pimpad MBP och en MBA: Apple’s WWDC 2018: iOS 12, macOS, and what else to expect - The Verge

 

Man hoppas på det bästa. :crossfingers:

 

Det är främst information om kommande släpp jag åsyftar. Det brukar de vara hyfsat konsekventa med på WWDC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Reefer säger:

 

Ryktena om en ny eller uppdaterad MBA känns ganska solida då de kommer från hyfsat pålitliga källor så ja, hoppas.

Sedan hoppas vi på att de uppdaterar hårdvaran i tex Mac mini. Inget de behöver ta upp på keynoten kanske men smyga in strax före eller efteråt på Apple store som de har gjort ett par gånger.

Huvudfokus vad gäller hårdvara lär väl annars vara på kommande, nya X-modeller.

Med tanke på att den 15" du kollade på förmodligen kommer att springa i cirklar runt en ny MBA, som dessutom kommer att kosta 10.000:- mer så vet jag inte hur du resonerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-06-01 på 09:32, Axelman säger:

Med tanke på att den 15" du kollade på förmodligen kommer att springa i cirklar runt en ny MBA, som dessutom kommer att kosta 10.000:- mer så vet jag inte hur du resonerar.

 

Du vet väl inte vad som komma skall på en eventuellt ny MBA? Visst, en fyra år gammal MBP är förmodligen lite snabbare än en det här året uppdaterad MBA, men springa i cirklar? Nja,  det beror ju som sagt på vad för nytt som Apple eventuellt stoppar i dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Reefer säger:

 

Du vet väl inte vad som komma skall på en eventuellt ny MBA? Visst, en fyra år gammal MBP är förmodligen lite snabbare än en det här året uppdaterad MBA, men springa i cirklar? Nja,  det beror ju som sagt på vad för nytt som Apple eventuellt stoppar i dem.

Nej, jag vet inte vad som kommer. Men jag vet hur utvecklingen har varit och om Apple ska plötsligt låta MBA få mer än 100% ökning av processorkapaciteten så skulle det vara helt osannolikt. MBA har varit en enkel lägreprisprodukt och inget talar för att den ska bli en highenddator. 

Skärmavbild 2018-06-04 kl. 17.54.33.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Axelman säger:

Nej, jag vet inte vad som kommer. Men jag vet hur utvecklingen har varit och om Apple ska plötsligt låta MBA få mer än 100% ökning av processorkapaciteten så skulle det vara helt osannolikt. MBA har varit en enkel lägreprisprodukt och inget talar för att den ska bli en highenddator. 

Skärmavbild 2018-06-04 kl. 17.54.33.png

 

Jag förväntar mig inte heller att det ska bli en high-end dator. Går det att välja 16 GB RAM i den och att den har en NVMe-disk och åtminstone en Kaby lake CPU i den så är jag såld.

Konkurrenterna säljer såna datorer för 8-9000 kr. Jag förväntar mig att Apple matchar det erbjudandet i sin instegsmodell för bärbara datorer även om den kanske kommer att ligga på nån tusenlapp högre. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
35 minuter sedan, Reefer säger:

 

Jag förväntar mig inte heller att det ska bli en high-end dator. Går det att välja 16 GB RAM i den och att den har en NVMe-disk och åtminstone en Kaby lake CPU i den så är jag såld.

Konkurrenterna säljer såna datorer för 8-9000 kr. Jag förväntar mig att Apple matchar det erbjudandet i sin instegsmodell för bärbara datorer även om den kanske kommer att ligga på nån tusenlapp högre. 

 

Eller, jag kanske ljög i förra tråden om att jag inte är i köpartagen. Jag ska byta jobb och då kommer jag att lämna tillbaka min MBP, får se vad jag (företaget) köper istället. Kommer det en instegsmodell runt 10' med åtminstone 8 GB RAM, SSD och retina så tar jag den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-06-04 på 18:54, sevensleeper säger:

Eller, jag kanske ljög i förra tråden om att jag inte är i köpartagen. Jag ska byta jobb och då kommer jag att lämna tillbaka min MBP, får se vad jag (företaget) köper istället. Kommer det en instegsmodell runt 10' med åtminstone 8 GB RAM, SSD och retina så tar jag den.

 

Det vore en mycket trevlig dator för det priset men för min del vill jag kunna stoppa in åtminstone 16 GB RAM. Åtta GB är nästan minimum numera. Om ryktet om en ARM-bärbar stämmer - vilket tyvärr inte är så överdrivet troligt, så skulle en ny MBA kunna bli en testbed för det gemensamma app-ramverket till macOS och iOS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, Reefer säger:

 

Det vore en mycket trevlig dator för det priset men för min del vill jag kunna stoppa in åtminstone 16 GB RAM. Åtta GB är nästan minimum numera. Om ryktet om en ARM-bärbar stämmer - vilket tyvärr inte är så överdrivet troligt, så skulle en ny MBA kunna bli en testbed för det gemensamma app-ramverket till macOS och iOS. 

Jag fattar om du inte vill ha 8 GB RAM, det skulle jag heller aldrig ta om det var en privat dator. Den MBP jag har nu är jobbdator och den ska jag lämna i och med att jag lämnar jobbet. Då måste något nytt köpas in och på arbetet räcker 8 GB för mig, kör bara mail och Office-programmen. :)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Han har fortfarande inte lyckas sälja datorn, lite märkligt. Är det pga att de flesta köper Apple-bling istället för riktiga datorer eller har marknaden för begagnade  mac-datorer störtdykt på sistone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Var förbi en polare i helgen som köpt sig en iPad pro 12,9". En mycket tuff liten maskin med hög prestanda. 

Han är extremt nöjd men tyvärr är det nog inget för mig då Apple har en grundmurad skräck för att låta utvecklare köra kod på deras i-prylar utan  att ha dem ikopplade i en mac  och synkade med Xcode för att koda.

Men jag kan absolut förstå folk som inte har de behoven att de tycker att en iPad fyller deras behov av datorkraft. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Reefer. Har du köpt nån Apple produkt ännu?

Om du har så får du lova att byta din avatar till Steve Jobs. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 timmar sedan, cokeman säger:

@Reefer. Har du köpt nån Apple produkt ännu?

Om du har så får du lova att byta din avatar till Steve Jobs. :D 

Håller med. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-07-03 på 13:57, cokeman säger:

@Reefer. Har du köpt nån Apple produkt ännu?

Om du har så får du lova att byta din avatar till Steve Jobs. :D 

 

Inte ännu men ok, det lovar jag när (om) det väl händer.  Dock vill nörden i mig att den som bar upp Apple de första åren också ska ha fett med cred så den blir isf den här bilden:

 

 

jobs_woz.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
10 timmar sedan, Reefer säger:

 

Inte ännu men ok, det lovar jag när (om) det väl händer.  Dock vill nörden i mig att den som bar upp Apple de första åren också ska ha fett med cred så den blir isf den här bilden:

 

 

jobs_woz.jpeg

Klokt val. Får se om den får plats i avatarcirkeln. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...