Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd Macbook Pro 13" mid 2012


Reefer

Rekommendera Poster

Hallå i stugan!

 

Jag håller på att buda på en Macbook Pro 13" mid 2012 som rubriken säger och undrar var ni tycker är lämpligt pris?

Den är hyfsat bestyckad med 8 GB RAM och har stått som kontorsmaskin hos ett företag och använts för mejl, excel-ark och liknande saker så den är i mycket bra skick.

Det är såklart en icke-retina modell men det spelar ingen roll eftersom den mest kommer att vara inkopplad till en större skärm.

 

Inofficiellt stödjer den dessutom 16 GB RAM och det är som bekant lätt att byta både RAM och HD på den, Tyvärr har den en mekanisk disk men jag har flera SSD-diskar som passar den och som jag tänkte stoppa in om den blir min.

 

Själv tycker jag att max 3000 kronor är lagom och den låg väl på runt 20000 i inköp inklusive RAM från början. Är det en vettig nivå?

 

Och ja, jag vet att jag skrev tidigare att man bör inte köpa en äldre dator än 2-3 år men den här är i så fint skick och Apple stödjer officiellt macOS så långt tillbaka som 2009 Macbook Pro så den lär kunna köra det senaste macOS ett par år framöver åtminstone, möjligtvis med undantag för att en del funktioner inte finns med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 247
  • Created
  • Senaste svar

3000:- är väl lagom på gränsen till billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Vad kör du idag? Om du har en nyare maskin och ska "hoppa emellan" två där den ena har retina och den ovan inte har det så kan man bli frustrerad (läs: det blir undertecknad). I övrigt är väl prisbilden runt 3 000 helt ok. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3000:- är väl lagom på gränsen till billigt.

 

 

Det känns så, kan väl tänka mig några hundra till men 4000 känns plötsligt för dyrt. Provision tillkommer ovanpå accepterat bud så det måste jag väga in också.

 

Glömde att skriva att den är bestyckad med en 2,9 GHz core i7-processor och vad jag kommer ihåg så var väl den modellen ett par tusenlappar dyrare än grundmodellen som hade en core i5?

 

Vad kör du idag? Om du har en nyare maskin och ska "hoppa emellan" två där den ena har retina och den ovan inte har det så kan man bli frustrerad (läs: det blir undertecknad). I övrigt är väl prisbilden runt 3 000 helt ok. :)

 

 

 

Jag kör the dark side. :ph34r:

 

 

Så nä, inget problem blir det med den saken. Brukar ha mina bärbara kopplad till en 1920x1200 22" skärm för skönast upplevelse.

 

Tack för er input, jag riktar på 3k och får se var det landar. Budgivningen stänger på måndag kl 14 och det är timmarna innan dess som budgivningen brukar komma igång på allvar.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Glömde att skriva att den är bestyckad med en 2,9 GHz core i7-processor och vad jag kommer ihåg så var väl den modellen ett par tusenlappar dyrare än grundmodellen som hade en core i5?

Med den processorn hade jag personligen gått upp till 4000.

 

 

Jag kör the dark side. :ph34r:

Hoppas du vinner, så man få säga "välkommen". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Den här kanske kan vara något? Budgivningen går ut om cirka 2 timmar och 40 min.

 

http://www.tradera.com/item/302394/282134556/macbook-pro-core-i7-3-5ghz-med-turbo-boost-ati-radeon-6770m-grafikkort-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lätt lägga 4000:- för den om den är i bra skick.
Min egen kostade 14900:- med 2,9GHz i7, 8GB RAM och 750GB HDD när jag köpte den (på MediaMarkt)

 

Idag har jag utökat till 16GB RAM, kastat ut optiska enheten och har 250GB SSD + 750GB HDD.

 

Supernöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i7 från 2012 eller i5 från 2017 ingen större skillnad.

post-363-0-18387500-1495292301.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

i7 från 2012 eller i5 från 2017 ingen större skillnad.

Bara en sådan sak. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den processorn hade jag personligen gått upp till 4000.

 

 

Hoppas du vinner, så man få säga "välkommen". ;)

 

Kanske, men räknar man provision på det så landar det på ca 3400 kr i budet. Det blir isf välkommen åter, har haft flera macar tidigare men återgick till Windows-PC när jag började jobba som C# developer.

 

 

Den här kanske kan vara något? Budgivningen går ut om cirka 2 timmar och 40 min.

 

http://www.tradera.com/item/302394/282134556/macbook-pro-core-i7-3-5ghz-med-turbo-boost-ati-radeon-6770m-grafikkort-

 

Jag såg den tidigare men blev lite misstänksam. Omdömena om säljaren ser konstigt ut och jag vill helst åka på plats och hämta vilket för mig blir i Stockholms län.

 

 

Jag skulle lätt lägga 4000:- för den om den är i bra skick.

Min egen kostade 14900:- med 2,9GHz i7, 8GB RAM och 750GB HDD när jag köpte den (på MediaMarkt)

 

Idag har jag utökat till 16GB RAM, kastat ut optiska enheten och har 250GB SSD + 750GB HDD.

 

Supernöjd!

 

Så hade jag också tänkt mig. Med 16 GB RAM och SSD samt core i7 som sitter i den borde det bli bra fart på den.

Mediamarkt brukar väl också ligga nån tusenlapp billigare än Apple Store för jag har för mig att den var dyrare än så?

 

i7 från 2012 eller i5 från 2017 ingen större skillnad.

 

Ah, där ser man. Kommande (för Apple) Kaby Lake ska iofs ge lite mer sprutt eftersom den är en vad Intel kallar för tock i deras release-cykel. Men det är bra info för oss som letar beggat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var deras sista som jag lyckades pruta ner några kronor. Tror den låg på lite drygt 16k på Apple Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag såg den tidigare men blev lite misstänksam. Omdömena om säljaren ser konstigt ut och jag vill helst åka på plats och hämta vilket för mig blir i Stockholms län.

Jag kollade inte in säljaren, gör alltid det om jag ska köpa själv. Det här ser ju ut som en tydlig varningssignal. Verkar klokt att hoppa över den.

post-76941-0-01021200-1495309397_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, det blev inget. Mitt sista bud var 3200 men jag blev överbjuden. Skam den som ger sig dock. Det kommer liknande mac-produkter nästan varje vecka på den auktionssidan så nåt lär det nog bli till slut.

Eller så slår jag till på en MBA från Apple Store men tänk om de uppdaterar till Kaby Lake eller åtminstone Skylake på WWDC?

Det vill jag gärna ha så jag avvaktar nyinköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Nope, det blev inget. Mitt sista bud var 3200 men jag blev överbjuden. Skam den som ger sig dock. Det kommer liknande mac-produkter nästan varje vecka på den auktionssidan så nåt lär det nog bli till slut.

Eller så slår jag till på en MBA från Apple Store men tänk om de uppdaterar till Kaby Lake eller åtminstone Skylake på WWDC?

Det vill jag gärna ha så jag avvaktar nyinköp.

Trist att du inte vann. :(

 

Jag hade också avvaktat nyköp. Jag har kollat på beg iMac 2014 (då retina kom till iMac). Dock tänker jag - tänk om de nya blir superfeta och så vill jag ha en sådan?! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Grafikproblemen drabbar 15", inte 13" som är aktuell i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist att du inte vann. :(

 

Jag hade också avvaktat nyköp. Jag har kollat på beg iMac 2014 (då retina kom till iMac). Dock tänker jag - tänk om de nya blir superfeta och så vill jag ha en sådan?! :D

 

Ja iMac är väl det dags för också. Den ligger väl liksom MBA kvar på Broadwell?

Skulle nöja mig med en Skylake på MBA för samma pris som idag så blir det nog ett köpt. Om jag inte landar en hyfsad beggad maskin innan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Ja iMac är väl det dags för också. Den ligger väl liksom MBA kvar på Broadwell?

Tror de har Skylake, är inte säker.

 

 

Om jag inte landar en hyfsad beggad maskin innan dess.

Samma här, hittar jag ingen schyst beg iMac så blir det nog en helt ny (när de nu släpps).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

 

Ja iMac är väl det dags för också. Den ligger väl liksom MBA kvar på Broadwell?

 

21-tum ja. 27-tum nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

21-tum ja. 27-tum nej.

27-tum har väl skylake?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

27-tum har väl skylake?

 

Jag kanske skulle varit övertydlig. Frågan var vilka som ligger kvar på broadwell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Jag kanske skulle varit övertydlig. Frågan var vilka som ligger kvar på broadwell.

Jodå, jag är läskunnig. ;) Mitt i allt ställde jag en följdfråga bara. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Broadwell Skylake och Kaby Lake är alla 14 nm vilket innebär att skillnaderna är ganska små mellan dem. Nästa steg blir 10nm Canonlake och där kan man räkna med påtaglig förbättring av prestanda.

...

De största förbättringarna efter Broadwell är möjligheten att köra DDR4-minnen vilket inte hjälper en vanlig användare. Thunderbolt 3 öppnar för externa kraftfulla grafikkort så man kan göra ännu mer bärbara bärbara datorer med små enkla grafikkort på fältet men toppresterande enheter hemma för rendering mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Broadwell Skylake och Kaby Lake är alla 14 nm vilket innebär att skillnaderna är ganska små mellan dem. Nästa steg blir 10nm Canonlake och där kan man räkna med påtaglig förbättring av prestanda.

...

De största förbättringarna efter Broadwell är möjligheten att köra DDR4-minnen vilket inte hjälper en vanlig användare. Thunderbolt 3 öppnar för externa kraftfulla grafikkort så man kan göra ännu mer bärbara bärbara datorer med små enkla grafikkort på fältet men toppresterande enheter hemma för rendering mm.

Tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...