Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Radering och återställning OS x sierra


Rikset

Rekommendera Poster

Stress och press....

Skall blåsa om min MacBook som sista åtgärd men stöter på patrull. Den är från 2011, har OS X sierra. Fungerat som en klocka men nu låter den högt (fläkten gör 100%), allt går superlångsamt (har satt in dubbelt ramminne), batteriet störtdyker m m.

 

När jag försöker rensa hårddisken kan jag inte radera den. Får felmeddelande att den inte går att radera. Vad gör jag för fel? Betänk att jag ej är någon expert utan verkligen en hobbyanvändare.....

post-63744-0-99798700-1495179214_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stress och press....

Skall blåsa om min MacBook som sista åtgärd men stöter på patrull. Den är från 2011, har OS X sierra. Fungerat som en klocka men nu låter den högt (fläkten gör 100%), allt går superlångsamt (har satt in dubbelt ramminne), batteriet störtdyker m m.

 

När jag försöker rensa hårddisken kan jag inte radera den. Får felmeddelande att den inte går att radera. Vad gör jag för fel? Betänk att jag ej är någon expert utan verkligen en hobbyanvändare.....

Du kan inte radera den disk du har startat datorn med. Starta om datorn i recoveryläge (kommando + R) och radera/installera om den vägen. Läs mer om det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att även den dolda Recoverypartionen du eventuellt startar från ligger på Hårddisken (Hitachi HTS54...) och går därför ej att radera.

Radera enbart Jannes HD och installera om macOS

Möjligt du kan behöva låsa upp Jannes HD innan radering om du krypterat partionen (Kör File Vault)

Markera Jannes HD och välj Lås upp från Arkiv-menyn (tror jag) längst upp på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att rensa hårddisken och installera om Mac OS och sedan inhämta en TimeMachine säkerhetskopia, det ger i praktiken samma resultat som att att bara installera om Mac OS. Det kan vara så att du har något eller några program som strular, kanske äldre program som inte är helt kompatibla med Mac OS och det är därför som datorn får jobba mer.

En klassiker är gamla tillägg till Safari, det har jag själv råkat ut för - hade problemet att Safari åt upp allt minne, fläktarna körde och datorn jobbade hårt. Så jag tog bort alla tillägg, startade om datorn och problemet försvann. Annat som kan strula / göra så datorn jobbar hårdare är Adobes program om man inte har senaste versioner, eller gamla versioner av MS Office-paketet. Nya Office 2016 fungerar snabbare och smidigare på Sierra än tidigare version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och hjälp. Raderat och återinstallerat. Allt verkar fungera som normalt igen.

Viss skillnad i aktivitet från igår......

post-63744-0-41161600-1495192466_thumb.png

post-63744-0-87523800-1495192481_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...