Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ikoner i dock och finder borta efter säkerhets uppdatering av El Cap


szmurf

Rekommendera Poster

Säkerhets uppdaterade El capitain och nu är alla program ikoner borta från dock (utom 3 ) och "väljaren" i finder. Jag kan välja och starta program. Vad kan man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhets uppdaterade El capitain och nu är alla program ikoner borta från dock (utom 3 ) och "väljaren" i finder. Jag kan välja och starta program. Vad kan man göra?

Om programmen finns kvar i programmappen så kan du dra och släppa programmen från Finder till docken så fastnar de där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om programmen finns kvar i programmappen så kan du dra och släppa programmen från Finder till docken så fastnar de där.

Hur gör man då med finder-ikon, download navigator osv, känns som att det kanske är ett mer komplicerat problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man då med finder-ikon, download navigator osv, känns som att det kanske är ett mer komplicerat problem?

Om du inte har Finder i docken har du problem, ja. Då rekommenderar jag en ominstallation av Mac OS X. Det är inget man kan pyssla med så att det blir bra igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har Finder i docken har du problem, ja. Då rekommenderar jag en ominstallation av Mac OS X. Det är inget man kan pyssla med så att det blir bra igen.

Valde att kryptera vid uppdatering, ser nu att krypteringen inte är färdig om det kan ha någon betydelse? Har installerat El Cap från en usb så om jag nu väljer att ominstallera, är då inte risken stor att man får tillbaka problemet när man sedan säkerhets uppdaterar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har troligen blivit något fel med din installation och uppdatering, det behöver inte betyda att alla gånger du installerar kommer det att bli fel. Nästa gång kan det hända att det blir rätt. Men om jag vore du skulle jag prova att installera via återställningspartitionen istället för att minimera felkällor.
Något särskilt skäl till att du kör USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valde att kryptera vid uppdatering, ser nu att krypteringen inte är färdig om det kan ha någon betydelse? Har installerat El Cap från en usb så om jag nu väljer att ominstallera, är då inte risken stor att man får tillbaka problemet när man sedan säkerhets uppdaterar?

Som sagts ovan, använd återställningspartitionen i stället för din USB-sticka. Du startar om till partitionen genom tangentbordskommandot kommando + R. Avaktivera kryptering först.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntade lite länge med att uppdatera från lion så jag blev tvungen att få El capitain på en usb från en vän. Så jag har tyvärr inte El cap som "köpt".

När jag efter en omstart öppnade mail så dök ikonen upp i dock och finder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntade lite länge med att uppdatera från lion så jag blev tvungen att få El capitain på en usb från en vän. Så jag har tyvärr inte El cap som "köpt".

När jag efter en omstart öppnade mail så dök ikonen upp i dock och finder?

Vid nästa omstart dök finder-ikonen upp, men den och mail ikonen sitter nu på flera pgm i docken också, tyvärr. Inloggningen vid omstart är svagt ljus blå (inte grå som tidigare)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagts ovan, använd återställningspartitionen i stället för din USB-sticka. Du startar om till partitionen genom tangentbordskommandot kommando + R. Avaktivera kryptering först.

Ok tack, bra att veta, men nu dök finder ikonen upp efter en ny omstart. När jag sedan öppnade programmen med dom "tomma" ikonerna i docken så kom dom också fram. Jag valde sedan att dra ned nya ikoner för dom som inte kom fram, hoppas det håller. Annars får jag väl göra en ominstallation (borde kanske göra en).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...