Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Importera gammalt bibliotek till Bilder


Stinaaa

Rekommendera Poster

Hej!

Kanske ni kan hjälpa mig med mitt rätt simpla men trista problem.

 

I somras böt jag upp mig från min gamla Macbook till en ny macbook pro. Jag lade över allt jag ville spara från den gamla datorn på en extern hårddisk, och passade på att tömma icloud som var överfullt sedan länge. Bilderna lade jag som ett bildbibliotek, jag kopierade alltså inte över alla bilder separat utan hela biblioteket på en gång.

 

När jag nu av nostalgiska skäl vill kika igenom mina bilder går det inte! Kopplar i hårddisken och klickar på biblioteket, bilder-programmet hoppar igång... och jag får upp följande felmeddelande: "Biblioteket stöds inte. Biblioteket "Gymnasiet" kommer ifrån en nyare version av Bilder. Uppgradera Bilder så att du kan öppna biblioteket."

 

Biblioteket är på ca 40 GB och jag har lyckats öppna den i förhandsvisning - och det finns bilder i det, så det är inte att jag bara sparat någon slags ikon eller så. Det är dock lite väl segt att öppna alltihopa i förhandsvisning och jag ser ju gärna även filmerna som ska finnas där.

 

Jag kan inte tänka mig att min gamla dator hade en nyare version av Bilder - naturligtvis är min nuvarande mac uppdaterad och det finns inga nya versioner av Bilder tillgängliga. Vad är felet och hur kommer jag runt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lade du över information på hårddisken? Använde du TimeMachine för säkerhetskopiering eller lade du över dem manuellt? Om du har använt TimeMachine, har du importerat din TimeMachine säkerhetskopia vid uppstart av den nya datorn? Vad är det för extern hårddisk, hur är den formaterad? (det finns hårddiskar som är i Windows NTFS-format och som automatiskt lägger in i ett översättningsprogram mellan Mac och Windows NTFS-format, dessa kan strula med nyaste versioner av Mac OS om det är en äldre hårddisk).

En sak du kan prova är att föra över Bilder-biblioteket från den externa hårddisken till den interna i din nya dator, då kommer du runt problemet om det är ett program i bakgrunden som strular mellan den externa och den inbyggda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lade du över information på hårddisken? Använde du TimeMachine för säkerhetskopiering eller lade du över dem manuellt? Om du har använt TimeMachine, har du importerat din TimeMachine säkerhetskopia vid uppstart av den nya datorn? Vad är det för extern hårddisk, hur är den formaterad? (det finns hårddiskar som är i Windows NTFS-format och som automatiskt lägger in i ett översättningsprogram mellan Mac och Windows NTFS-format, dessa kan strula med nyaste versioner av Mac OS om det är en äldre hårddisk).

En sak du kan prova är att föra över Bilder-biblioteket från den externa hårddisken till den interna i din nya dator, då kommer du runt problemet om det är ett program i bakgrunden som strular mellan den externa och den inbyggda.

 

 

 

Hej!

Jag lade över dem manuellt, har ingen erfarenhet alls av timemachine. Jag formaterade om hårddisken första gången jag kopplade in den i datorn (min gamla mac), mest eftersom datorn sa att det krävdes för att kunna använda den! Som du märker har jag inte riktigt teknikkunskaperna som krävs för att svara exakt på dina frågor, men jag är ganska säker på att den från början var anpassad för windows men att min dator själv "fixade till den", det är vad jag menar med att "jag formaterade om den".

 

Jag har inga problem med några andra filer från hårddisken, de öppnar sig fint, och har provat att kopiera hela bild-biblioteket till mitt skrivbord, dvs datorns hårddisk, men det hjälpa inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... följande felmeddelande: "Biblioteket stöds inte. Biblioteket "Gymnasiet" kommer ifrån en nyare version av Bilder. Uppgradera Bilder så att du kan öppna biblioteket." ...

Enda förklaringen till det är att Bilderbiblioteket är skapat eller konverterat i Bilder 2.0 = Mac OS X Sierra och att biblioteket försöker öppnas av en dator som har Bilder 1.5 eller tidigare = Mac OS X El Capitan eller Yosemite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för version av Mac OS X? (Kolla under äpplet i menyn > Om den här datorn.)

Vad har du för version av bilder? (Klicka på Bilder i menyn > Om Bilder.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...