Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Oläslig text i mail


beckis

Rekommendera Poster

Behöver hjälp med att lösa varför texten i vissa mail i både Mail och webbmailen (Safari och Firefox) i min Macbook air med OS 10.12.4 blir fyrkanter med frågetecken. Inte i alla mail och ibland inte ens all text i ett och samma mail. Någon som har en lösning på detta?

Läser jag samma mail i Mail eller webbläsare i min iMac eller ipad eller mobil blir det inte så. Då går texten utmärkt att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver hjälp med att lösa varför texten i vissa mail i både Mail och webbmailen (Safari och Firefox) i min Macbook air med OS 10.12.4 blir fyrkanter med frågetecken. Inte i alla mail och ibland inte ens all text i ett och samma mail. Någon som har en lösning på detta?

Läser jag samma mail i Mail eller webbläsare i min iMac eller ipad eller mobil blir det inte så. Då går texten utmärkt att läsa.

Öppna programmet Typsnittsbok på din MBA och välj att kontrollera typsnitt enligt bild nedan.

 

post-28798-0-97023700-1494882008.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna programmet Typsnittsbok på din MBA och välj att kontrollera typsnitt enligt bild nedan.

 

attachicon.gifdump.jpg

Jag använder FontExplorer X Pro istället för Typsnittsbok då jag har så otroligt mycket typsnitt. Typsnittsbok orkar inte ens starta upp ordentligt. Den står bara och badbollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder FontExplorer X Pro istället för Typsnittsbok då jag har så otroligt mycket typsnitt. Typsnittsbok orkar inte ens starta upp ordentligt. Den står bara och badbollar.

Jaha, men gör motsvarande åtgärd i FontExplorer X Pro då. Om den möjligheten nu finns. Men med tanke på att du har en massa typsnitt har du förklaringen där till dina problem. Hata slumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då borde jag ju ha samma problem i min iMac där jag kör samma program och har ännu fler typsnitt men där har det aldrig hänt och de mail som blir knäppa i min MBA blir den inte i iMacen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då borde jag ju ha samma problem i min iMac där jag kör samma program och har ännu fler typsnitt men där har det aldrig hänt och de mail som blir knäppa i min MBA blir den inte i iMacen.

Nej, varför borde du ha samma problem i din Imac? Normalt ska Mac OS X och tredjepartsprogram kunna hantera typsnitten. Men eftersom du har problem med typsnitt på en dator, och därtill har en massa typsnitt på den, inklusive ett tredjepartsprogram, så är det naturligt att anta att felet ligger där. Fast vill du leta efter orsaken till problemen någon annanstans ska jag inte hindra dig. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver hjälp med att lösa varför texten i vissa mail i både Mail och webbmailen (Safari och Firefox) i min Macbook air med OS 10.12.4 blir fyrkanter med frågetecken. Inte i alla mail och ibland inte ens all text i ett och samma mail. Någon som har en lösning på detta?

Läser jag samma mail i Mail eller webbläsare i min iMac eller ipad eller mobil blir det inte så. Då går texten utmärkt att läsa.

Kolla vad du har för textkodning vald och hur det ser ut i inställningarna. Om inställningarna skuljer sig mellan de båda s a s. Kommer inte ihåg hur det ser ut i Mail, men i Thunderbird ser det ut såhär:

post-64246-0-83628200-1494893221_thumb.png

+ att man kan ändra i menyerna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...