Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fungerar gammal telefon efter installation av fiber?


BjornS

Rekommendera Poster

Hej alla

 

Det har uppkommit ett spörsmål i vår Brf huruvida det gamla telefonerna som är kopplad i kopparuttagen kommer att fundera även efter indragning av fiber, alltså fungera i fibersystemet.

 

Jag tvekar och det är därför jag behöver hjäp i denna fråga.

 

Fungerar/fungerar inte?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiberinstallation påverkar väl inte de gamla telefonledningarna?

Om man inte aktivt tar bort dem, naturligtvis.

Men ”fungera i fibersystemet” är väl mer tveksamt – i så fall handlar det ju om IP-telefoni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Traditionell telefon kommer fortfarande fungera i kopparnätet.

 

Bara för att ni drar in fiber så kommer traditionell telefon inte automagiskt plötsligt fungera i fibernätet. Det är en teknisk omöjlighet.

 

Vill ni skrota traditionell telefoni så kan ni gå över till IP-telefoni som då huserar i fibernätet.

 

Men detta medför andra problem som att man inte kan använda dom gamla uttagen. Utan telefonen ansluts till modemet som innebär att placeringen av telefonen bli begränsad. Om man inte köper en trådlös telefon där basenheten monteras nära modemet och dockningsenheten ansluts trådlöst så kan man ställa telefonen var man vill.

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/telefoner/tradlosa-telefoner/siemens-gigaset-sl400-tradlos-telefon-p55397

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tonvalstelefoner kan anslutas till fiberenheten, ofta kan det behövas en dosa mellan fiberenheten och kabeln från telefonen - exakt vad som behövs beror på den utrustning som installeras hos dig, för frågor om detta är det bäst att du vänder dig till leverantören av fiberutrustningen. Men det finns lösningar för tonvalstelefoner så det är inget problem. Men om det är telefoner innan tonvalstiden så vet jag ingen lösning för att få det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Vi har ett avtal på gång med Telia där TV, Fiber 100/100 och Telefoni ingår i ett paket till bra pris.

Min gissning är att de kopplar bort kopparn och då måste hemtelefonen gå via fibern.

Är det som Raphael säger så vore det toppen.

 

Vi har medlemmar i vår Brf i åldrarna 3år - 84år så frågorna blir många liksam kunskapsnivån :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har samma lösning och Telia kommer inte koppla bort någonting.

Utan dom kommer dra in fiber och montera nödvändig utstrustning.

Ska ni sen använda telefonerna för IP-telefoni är det något ni själva får ansluta.

Om ni inte avtalar om att det också ska ingå i priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ni skrota traditionell telefoni så kan ni gå över till IP-telefoni som då huserar i fibernätet.

 

Men detta medför andra problem som att man inte kan använda dom gamla uttagen. Utan telefonen ansluts till modemet som innebär att placeringen av telefonen bli begränsad. Om man inte köper en trådlös telefon där basenheten monteras nära modemet och dockningsenheten ansluts trådlöst så kan man ställa telefonen var man vill.

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/telefoner/tradlosa-telefoner/siemens-gigaset-sl400-tradlos-telefon-p55397

De hushåll som vill ha fiber ingår ett paket med telefoni via fibern.

Exakt den telefonen har jag till min ip-telefon via ADSL (fast den har pajat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Banhof fiber och har en särskild dosa/modem till telefonen som jag fick köpa. Fungerar sen precis som innan. Jag har gratis telefonabonemang och betalar bara för samtal. Det är ett bra pris på vanlig telefon i fiber.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Även om telefonin går via fiber så kan husets koppartråd anslutas med adapter så att de gamla uttagen kan användas. Det innebär att om internet/fibern inte fungerar så fungerar inte heller telefonin.

Den vanliga traditionella koppartelefonin innebar att telefonen hade en egen tråd hela vägen till telestationen, vilket gav en annan lokal driftsäkerhet. Med fiber flyttas enkelt uttryckt telestationen hem till användaren. IP-telefoni tycker jag är ett dumt begrepp i sammanhanget, antagligen använder samtliga av dagens kopparsamtal idag IP eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om telefonin går via fiber så kan husets koppartråd anslutas med adapter så att de gamla uttagen kan användas.

 

Men det under förutsättning att de kopplas loss från kabeln som kommer in i bostaden från telefonstationen. Det bör ske i det första uttaget, som normalt sitter i hallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

 

Men det under förutsättning att de kopplas loss från kabeln som kommer in i bostaden från telefonstationen. Det bör ske i det första uttaget, som normalt sitter i hallen.

 

Jo, eller att man kopplar om i uttagen. Att vända på hela hemmanätet, alltså ansluta sista uttaget och koppla loss nätanslutningen till det första bör väl också fungera ganska smärtfritt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, eller att man kopplar om i uttagen. Att vända på hela hemmanätet, alltså ansluta sista uttaget och koppla loss nätanslutningen till det första bör väl också fungera ganska smärtfritt?

 

Ja, fast då är man ju i två uttag och kopplar, inte bara i ett (det första). :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

 

Ja, fast då är man ju i två uttag och kopplar, inte bara i ett (det första). :)

 

Kan vara en lämplig lösning om fiber och telefonkopparn kommer in i på olika platser. Antar att det är mest aktuellt i villor och radhus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan vara en lämplig lösning om fiber och telefonkopparn kommer in i på olika platser. Antar att det är mest aktuellt i villor och radhus.

 

Javisst är det så.

 

I fritidshuset så kommer fibern in på bottenvåningen i nordöstra delen av huset. Koppartråden kom in på västra delen av husets andra våning, där det enda uttaget fanns. Nu kör vi Homeplug från fibermodemet (och routern) till andra våningen där IP-telefoniadaptern nu finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Javisst är det så.

 

I fritidshuset så kommer fibern in på bottenvåningen i nordöstra delen av huset. Koppartråden kom in på västra delen av husets andra våning, där det enda uttaget fanns. Nu kör vi Homeplug från fibermodemet (och routern) till andra våningen där IP-telefoniadaptern nu finns.

 

Var det av ren gammal vana som ni ville ha husets enda telefon just där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det står ett litet skrivbord där, med en fast telefon. Och så står basstationen till de bärbara telefonerna där också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...