Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari/Chrome laggar utav h-te..


P@x

Rekommendera Poster

Facebook i princip oanvändbart då det blir den härliga badbollen inom ett par sekunder i normalfallet.

Hemsidor med rörliga bilder/video = badboll

Oavsett Safari eller Chrome.

 

MBP 2016 med "allt" för ca 40 000 så förväntar mig lite mer..

2.9 GHz

16 Gb internt

Grafik - Intel HD Graphics 530 1536 MB

Alla uppdateringar gjorda

 

Kunde inte se video(inlägg) på FB så installerade Adobe Flashplayer. Kunde därefter se videos ibland men ingen eg. förbättring/försämring.

Nu avinstallerat Flash.

 

Frustrerad.

 

Ngn som känner igen problemet eller har förslag på lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad säger "Bredbandskollen"?

Funderar på om ditt bredband är surt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger "Bredbandskollen"?

Funderar på om ditt bredband är surt.

 

Lite segt i skrivande stund med 73.18 upp och 25.75 ned. Ofta rappare.

 

Omöjligt att se stream av t.ex. AIK-Örebro nyss på datorn. Funkar perfekt på iPad på samma nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

OK.

 

Har det fungerat bra tidigare?

Något program som är installerat innan det blev så här?

 

Du kanske har råkat ladda ner någon form av MalWare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har nog eg. inte fungerat bra någon gång sen jag köpte datorn. (ny)

Har nog inte laddat ner några program alls. (utöver Flash från "säker" sida)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

OK.

Kanske då din fabriksinstallation inte vart något vidare, händer sällan, men händer.

 

Håll ner CMD+ALT+R samtidigt innan du hör startljudet och håll i.

 

När du ser en jordglob kan du släppa och sedan följa instruktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

Kanske då din fabriksinstallation inte vart något vidare, händer sällan, men händer.

 

Håll ner CMD+ALT+R samtidigt innan du hör startljudet och håll i.

 

När du ser en jordglob kan du släppa och sedan följa instruktionerna.

 

 

Ok vad sker vid det kommandot och vilken typ av instruktioner kommer sen?

(Vill inte bege mig in i något jag inte känner att jag har koll eller fixar..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok vad sker vid det kommandot och vilken typ av instruktioner kommer sen?

(Vill inte bege mig in i något jag inte känner att jag har koll eller fixar..)

Detta innebär att man installerar om macOS via Internet. Det påverkar inte dina filer eller dina inställningar. Ta dock backup för säkerhets skull på viktiga filer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta innebär att man installerar om macOS via Internet. Det påverkar inte dina filer eller dina inställningar. Ta dock backup för säkerhets skull på viktiga filer.

 

 

Det låter läskigt (kanske läskigare än vad det eg. är..)

 

Vad tror ni gör att jag har problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Vad tror ni gör att jag har problemet?

Mjukvaru- eller hårdvarufel. Det första åtgärdas enkelt via en ominstallation av Mac OS. Det senare gör inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjukvaru- eller hårdvarufel. Det första åtgärdas enkelt via en ominstallation av Mac OS. Det senare gör inte det.

 

 

Har vi i bästa fall en gissning som är ngt mer specifik än "det kan vara vad som helst".. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vi i bästa fall en gissning som är ngt mer specifik än "det kan vara vad som helst".. :)

Inte mer specifik än den beskrivning du har gett.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det låter läskigt (kanske läskigare än vad det eg. är..)

 

Vad tror ni gör att jag har problemet?

 

 

Att installera om systemet är inte så värst läskigt, men spännande och lite pirrigt, förstås, åtminstone första gången. Dags för "vattendopet", kanske då, eller?

 

Du har problemet därför att du helt uppenbart är en inte obetydlig del av det.

 

Det spelar ingen roll om datorn kostat 40, 140, eller bara 14 papp. Priset har inget med de "förväntade" grundfunktionerna att göra (även rymdfarkoster kan råka ut för dolda, inbyggda fel). Problemet är att du låter det kvarstå i oacceptabelt status quo och gör inget åt saken, annat än möjligen klagar över din frustrerande oförmåga. Ska du vänta tills garantin går ut, då?

 

Nu, när jag har skällt på dej en smula, är det dags att försöka vara lite konstruktiv? Som sagt, du ger inte mycket input för att frammana några initierade teorier hos forumdeltagarna. Du har tydligen kört alla systemuppdateringar, så det framstår inte helt motiverat att göra det en gång till. Så min tanke är att istället åter installera det system som datorn kom med vid leveransen. Har det blivit något konstigt fel i fabriksinstallationen, som ju Stereotypen har på känn, kan det (felet) ha följt med, oförändrat, vid senare systemuppdateringar (låter kanske lite krystat, men är väl inte helt omöjligt). Löser ominstallationen grundproblemet, så är det bara att fortsätta uppdatera till senaste, aktuella versionen efteråt.

 

Gör så här då: i Finder, klicka på Hjälp (uppe i menyraden). Skriv: "Installera om macOS" i sökfältet. Klicka på det första hjälpämnet och gå ner till: Installera om datorns originalversion av macOS via internet: Håll ned skift-, alternativ-, kommando- och R-tangenterna tills en snurrande glob visas. Släpp sedan tangenterna (vill du veta vad som händer eller kommer att ske näst, läs då om det i de olika menyerna i hjälpämnena du har fått upp.

 

Sen är det bara att sätta igång, var inte så skakis. Vi som har hängt med Apples prylar en längre tid har gjort de här "hoppen rakt ner i avgrunden" många gånger förut. Och det är lika häftigt var gång, hehe ;) fast inte alls lika mycket spänning nuförtiden, som förut.

 

Men... innan du sätter igång med allt detta, svara dej själv på en enda fråga till, nämligen: - Har du någonsin använt datorn på ett annat nätverk än det egna?, alltså bevisligen fungerande nätverk och sjysst uppkoppling? Beter sej datorn likadant där, lär man kunna utesluta att dina nätverksinställningar (i Macen eller routern) är korrupta. Om den däremot funkar sjysst, är det fel på inställningarna hos dej, och då har man ringat in felet. Återstår bara att fixa till det, men det ska väl inte behöva orsaka för mycket ångest ;)

 

Om inte de här föreslagna åtgärderna löser - eller åtminstone uppenbarar - felet, då har du sannolikt råkat ut för oturen att få hem en Mac med någon hårdvarodefekt från fabriken, vilket rimligtvis också måste ibland inträffa. Otur. Då vänder du dej så klart direkt till Apple. Ett regelrätt garantiärende, inget att skämmas för ;)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...