Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumflytt på gång ti 16/5 (kan orsaka vissa avbrott)


felix-d

Rekommendera Poster

Tack! Håller tummarna att det fungerar bättre nu.

Bra jobbat! Nyfiken: Vad innebär det att man uppgraderar databasen? Försök använda lekmannatermer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 91
  • Created
  • Senaste svar

Innan bytet var inte forumet det mest responsiva milt uttryckt om jag jämför med ett antal andra ställen jag surfar på. Så jag hoppas att bytet till en ny server gör att det äntligen känns som ett dataforum, inte som väntrummet till Hästens sängfabrik...... :hihihi::hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! Nyfiken: Vad innebär det att man uppgraderar databasen? Försök använda lekmannatermer. :)

"Hålla tummar" är väl lekmanna så det duger.........? :fundersam:

 

 

 

 

 

:innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Vi uppgraderade databasinstansen till en kraftfullare instans med mer ramminne, bättre processor och en snabbare ssd. Den tidigare instansen var lite för långsam vilket verkar ha orsakat en del timeouts och längre laddningstider på sajten.

 

Jag hoppas att det ska gå snabbare nu. Jag fick själv inte upp några felmeddelanden vilket gjorde det svårare att felsöka. Därför är det mycket uppskattat att ni tagit er tid att rapportera in felen här. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Vi uppgraderade databasinstansen till en kraftfullare instans med mer ramminne, bättre processor och en snabbare ssd. Den tidigare instansen var lite för långsam vilket verkar ha orsakat en del timeouts och längre laddningstider på sajten.

 

Jag hoppas att det ska gå snabbare nu. Jag fick själv inte upp några felmeddelanden vilket gjorde det svårare att felsöka. Därför är det mycket uppskattat att ni tagit er tid att rapportera in felen här. Tack!

Aha, då förstår jag! Sådant språk är jag väl förtrogen med. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Vi uppgraderade databasinstansen till en kraftfullare instans med mer ramminne, bättre processor och en snabbare ssd......

 

...och en kortare sladd till nätverksuttaget. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och en kortare sladd till nätverksuttaget. :fane:

 

Ju kortare desto snabbare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ju kortare desto snabbare!

 

Det gläder mig att du är insatt i det tekniska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tror du jag postade? Med en ickefungerande Safari....? ;) I förrgår när du klagade fungerade det bra här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och en kortare sladd till nätverksuttaget. :fane:

Det är som med bilkörning. En kortare sladd är ok, men ett bredställ... iiiiinte så bra kanske. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan flytten har jag upptäck att e-postnotifieringen inte alltid skickas i samma ordning som inläggen postas. Det senaste exemplet är Poca och hans bigård. https://forum.macworld.se/topic/17651-poca-och-hans-bigaard/page-52

 

Inlägg #1021 postas 14:58.

Inlägg #1022 postas 15:00.

Inlägg #1023 postas 15:08.

 

E-posten med inlägg 1023 anlände 15:11 (3 minuters fördröjning, vilket väl får sägas vara en acceptabel fördröjning.

E-posten med inlägg 1021 anlände 15:41 (43 minuters fördröjning).

E-posten med inlägg 1022 anlände också 15:41 (men efter 1021). (41 minuters fördröjning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel till. Detta inlägg:

#17960

fick jag e-post om 50 minuter senare och efter att jag fått e-post om senare inlägg i samma tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#18013 postat 10:01. E-posten anländer 10:44.

#18014 postat 10:09. E-posten anländer 10:11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs https annat än för att undvika felmeddelandet? Det förekommer ju inga penningtransaktioner osv.

Du behöver https överallt idag, av väldigt många anledningar, inte bara när du betalar räkningar på din internetbank el handlar något online. Allt från (el rättare sagt mot) ID-kapningar, MITM ...

 

// ...

Förutom det, även för hastigheten. HTTPS är snabbare än HTTP. Men det är inte riktigt hela sanningen, för man behöver köra den med HTTP/2 istället för HTTP/1.1.

 

Såg just en artikel som beskriver det bra:

 

Troy Hunt: I wanna go fast: HTTPS' massive speed advantage

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplever lite långa väntetider till och från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag hoppas att det ska gå snabbare nu. Jag fick själv inte upp några felmeddelanden vilket gjorde det svårare att felsöka. Därför är det mycket uppskattat att ni tagit er tid att rapportera in felen här. Tack!

Det har varit skapligt->bra, men ikväll ganska mycket sirap... Och nu till slut kom en 504'a.

 

post-64246-0-86691700-1496520009.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tycka att det oftast tar liiite tid mellan det att jag klickar på något tills det händer. När det händer blixtrar det oftast till. Men jag tycker det borde gå snabbare från klick till action.

...

Har också fått TimeOut i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte upplevt speciellt mycket seghet sedan forumflytten – med ett undantag. När jag klickar på Notifieringar får jag en snurrande pil och ingen lista. Händer framförallt direkt då jag kommer till forumet; efter att ha kollat runt lite bland trådarna kommer listan fram.

Någon annan som gjort samma iakttagelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte upplevt speciellt mycket seghet sedan forumflytten – med ett undantag. När jag klickar på Notifieringar får jag en snurrande pil och ingen lista. Händer framförallt direkt då jag kommer till forumet; efter att ha kollat runt lite bland trådarna kommer listan fram.

Någon annan som gjort samma iakttagelse?

Ja, sista dagarna har den stått och snurrat 1 par 3 gånger. Högerklickar man på den och öppnar i ny tab/fönster så kommer man ju till notiserna i a f, sen nåsta gång på sidan så verkar den funka igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2017-06-04 kl. 10.35.03

post-11001-0-57070300-1497176177_thumb.png

 

 

2017-06-05 kl. 08.35.03

post-11001-0-45575000-1497176203.png

 

 

Och e-posten kommer fortfarande med slumpmässig fördröjning och därmed ibland i fel ordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte upplevt speciellt mycket seghet sedan forumflytten – med ett undantag. När jag klickar på Notifieringar får jag en snurrande pil och ingen lista. Händer framförallt direkt då jag kommer till forumet; efter att ha kollat runt lite bland trådarna kommer listan fram.

Någon annan som gjort samma iakttagelse?

 

Fortfarande likadant. Verkar inte vara av övergående natur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...