Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Prisskillnad på abonnemang


Telly82

Rekommendera Poster

Förra året så dubblerade Telenor priset på mitt abonnemang (från 149 kr till 299 kr), dock sockrat med mera surf.

Nu fick jag ett SMS om att de höjer en hundring till. :ThumbsDown:

 

Om jag kollar på Tre, Telia, Telenor och Tele2 så är ju abonnemangen svindyra jämfört med exempelvis Hallon. Vad är haken?

 

Jag ringer inte mycket, SMSar inte mycket och surfar inte mycket, kanske 1 GB per månad. Vilket abonnemang ska jag välja och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa vimla med 2gb surf, 60 samtal och 600 sms. 100kr/mån. Halva priset i 3 mån och 20gb surf på köpet. Dessutom sparas allt oanvänt som pott. Svårslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra året så dubblerade Telenor priset på mitt abonnemang (från 149 kr till 299 kr), dock sockrat med mera surf.

Nu fick jag ett SMS om att de höjer en hundring till. :ThumbsDown:

 

Om jag kollar på Tre, Telia, Telenor och Tele2 så är ju abonnemangen svindyra jämfört med exempelvis Hallon. Vad är haken?

 

Jag ringer inte mycket, SMSar inte mycket och surfar inte mycket, kanske 1 GB per månad. Vilket abonnemang ska jag välja och varför?

 

Det där låter ganska dyrt (lite beroende på hur mycket surf du har). Men du får väl kolla runt och jämföra.

Comviq ligger bättre till prismässigt än ditt nuvarande i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra året så dubblerade Telenor priset på mitt abonnemang (från 149 kr till 299 kr), dock sockrat med mera surf.

Nu fick jag ett SMS om att de höjer en hundring till. :ThumbsDown:

 

Om jag kollar på Tre, Telia, Telenor och Tele2 så är ju abonnemangen svindyra jämfört med exempelvis Hallon. Vad är haken?

 

Jag ringer inte mycket, SMSar inte mycket och surfar inte mycket, kanske 1 GB per månad. Vilket abonnemang ska jag välja och varför?

Wifog är ett alternativ. För 399 kronor får du 10000 poäng och kostnaden är att 200 poäng dras per månad även om du inte använder något (har du använt 200 poäng dras dock inte ytterligare 200 poäng). Jag har just nu 10676 poäng och det räcker till 10676 MB surf ELLER 1068 minuter samtal ELLER 2135 SMS. Det du inte använder ligger kvar och du kan hålla koll hur mycket du har kvar via internet. Du kan också tjäna in poäng om du har lust till det, men jag bryr mig inte om den delen. Wifog funkar inte utomlands. Men det har du inte skrivit att det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen så långt.

 

Missade att skriva att jag behöver i alla fall ringa och SMSa utomlands. Det är ju bara några kilometer till Danmark härifrån, så det känns nästan inte som utomlands. :)

 

Vimla låter hittills som det bästa alternativet. Särskilt som man samlar på sig en pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Tack för tipsen så långt.

 

Missade att skriva att jag behöver i alla fall ringa och SMSa utomlands. Det är ju bara några kilometer till Danmark härifrån, så det känns nästan inte som utomlands. :)

 

Vimla låter hittills som det bästa alternativet. Särskilt som man samlar på sig en pott.

 

EU har ju bestämt att något ändras rejält med roaming nu i sommar.

 

Jag har för mig att jag läst här att någon billig operatör med lånat nät endast hade support via chat eller liknande. Fast jag kommunicerar nästan aldrig med min operatör, bara genom den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Telia Mobil Komplett.

 

Ingen bindningstid, 1 GB surf, fria samtal inom Sverige, fria meddelanden inom Sverige.

 

199 kr.

 

Vimla låter ju billigt men 60 samtal per månad kommer man nog upp i ganska fort ( 2 per dag).

 

Ringa och SMSa utomlands vet jag ej vad det kostar men är det inte nya regler angående roamingavgifter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

...

Ringa och SMSa utomlands vet jag ej vad det kostar men är det inte nya regler angående roamingavgifter?

 

Läste något om att det inte får kosta mer utomlands (alltså EU), med vissa undantag, ungefär inte lika många gratis SMS, samtal, data. Handlade bland annat om att man inte ska köpa unionens billigaste abonnemang i något annat land och sedan bara använda det hemma. En konsekvens tror jag kunde vara att EU-roaming inte kommer att ingå i vissa billiga abonnemang. Operatörerna behöver ju fortfarande betala för roaming.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp Halebop Mini också. Det verkar ge ungefär vad du vill ha för 99 kronor per månad.

 

Halebop är ju Telias ungdoms- och lågprisbolag, använder Telias nät, men precis som några andra bolag som nämnts så har de ingen Kundtjänst man kan ringa till, bara maila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

men precis som några andra bolag som nämnts så har de ingen Kundtjänst man kan ringa till, bara maila.

Det jag tycker är intressant är att, för mig är det positivt. Jag orkar sällan sitta i telefonkö utan vill dra iväg ett mail bara. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du köra i Telias nät - klart bäst täckning även på otillgängliga platser.

Tycker du deras billigaste alt är för dyrt så kolla Halebop - Telias billighetsbolag som går i samma nät.

TRE och liknande kan slänga sig i väggen - urusel täckning!

Själv har jag 5 pinnar 4G mitt ute i mörkaste skogen på stugan numera ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska du köra i Telias nät - klart bäst täckning även på otillgängliga platser.

Tycker du deras billigaste alt är för dyrt så kolla Halebop - Telias billighetsbolag som går i samma nät.

TRE och liknande kan slänga sig i väggen - urusel täckning!

Själv har jag 5 pinnar 4G mitt ute i mörkaste skogen på stugan numera ;-)

Där jag bor har Telia dålig täckning medan 3 har hyfsad teckning och Tele2 och Telenor sedan i höstas via en ny mast har väldigt bra täckning. Så det varierar i det enskilda fallet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det varierar i det enskilda fallet.

Japp.

 

I fritidshuset så har Tre och Telenor hyfsad täckning, Telia har (halv)dålig täckning.

 

Vad använder Vimla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp.

 

I fritidshuset så har Tre och Telenor hyfsad täckning, Telia har (halv)dålig täckning.

 

Vad använder Vimla?

Telenor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så enkelt var det att få reda på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Självklart ska du köra i Telias nät - klart bäst täckning även på otillgängliga platser.

Tycker du deras billigaste alt är för dyrt så kolla Halebop - Telias billighetsbolag som går i samma nät.

TRE och liknande kan slänga sig i väggen - urusel täckning!

Själv har jag 5 pinnar 4G mitt ute i mörkaste skogen på stugan numera ;-)

 

Är det verkligen så enkelt? Telia delar 3G-nät med Tele2 men har i övrigt egna nät tror jag.

http://www.svenskaumts.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett gammalt Tele2 kompis abonnemang. Jag betalar - jag tror 79kr (kan vara 99kr också) i månaden. Då har jag 1gb surf, men får betala för samtalen. Men med tanke på hur lite jag ringer (typ aldrig) känns det okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia komplett för runt 200:-/månaden. Telia för täckningen. Komplett för fria samtal och SMS men begränsad surf då jag inte använder telefonen till internet mer än i nödfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...