Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Numbers och Pages inte längre i spotlight-sökning


martin991

Rekommendera Poster

martin991

Hej!

Efter senaste uppdateringen av Numbers och Pages så dyker de inte längre upp i Spotlight-sökningen. Några tips på vad som kan ha hänt?

 

Jag är nämligen frekvent användare av den funktionen för att starta program och det är störigt att nu alltid hamna på App-store när jag försöker starta något av dessa program. Konstigt nog så fungerar Keynote genom Spotlight fortfarande, men det kanske inte uppdaterades?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Efter senaste uppdateringen av Numbers och Pages så dyker de inte längre upp i Spotlight-sökningen. Några tips på vad som kan ha hänt?

 

Jag är nämligen frekvent användare av den funktionen för att starta program och det är störigt att nu alltid hamna på App-store när jag försöker starta något av dessa program. Konstigt nog så fungerar Keynote genom Spotlight fortfarande, men det kanske inte uppdaterades?

Testa detta: https://support.apple.com/sv-se/HT201716
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade det. Hjälpte inte...

Det är som att jag inte har programmet installerat, men jag kan använda det via Launchpad.

Om det är viktigt för dig får du testa att avinstallera programmen med hjälp av exempelvis Appcleaner och installera dem igen via App Store. För egen del: Efter uppdateringen hade jag ett Numbersalias i docken som hade tappat kontakten med originalet. När jag öppnade originalet var zoomen ändrad från 150 till 100 procent. Så det verkar ha hänt en del vid uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske räcker med att avinstallera från Launchpad (görs på samma sätt som med iOS: håll ner musen/tryckplattan tills krysset visar sig, tryck på krysset)... Och sen installera på nytt..

Men kör en säker start innan du gör något, det rensar diverse cachefiler och annat. Alltid bra att göra. Håll ner shift medan du startar datorn, logga in i systemet och sedan starta om.

Kan även vara värt att kolla hårddisken och reparera behörigheter i Skivkontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske räcker med att avinstallera från Launchpad (görs på samma sätt som med iOS: håll ner musen/tryckplattan tills krysset visar sig, tryck på krysset)... Och sen installera på nytt..

 

Men kör en säker start innan du gör något, det rensar diverse cachefiler och annat. Alltid bra att göra. Håll ner shift medan du startar datorn, logga in i systemet och sedan starta om.

Kan även vara värt att kolla hårddisken och reparera behörigheter i Skivkontroll.

 

Tack för tipset. Det räckte med en säker omstart. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott, ibland är det så enkelt att säker start löser problemet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...