Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Använd BBKod-läge för enklare förhandsgranskning av inlägg

Rekommendera Poster

När man postar inlägg med hjälp av den enkla redigeraren kan det ibland inte se ut riktigt som man förväntar sig när man postat inlägget. För enklare förhandsgranskning (om man inte tänkt bifoga en bild) kan man då trycka två gånger på strömbrytarsymbolen längst upp till vänster (BBKod-läge). Då ser man ifall redigeraren - vilket inte är ovanligt - lagt till en extra radmatning eller lagt texten alldeles för nära citerad text t ex, eller om man råkat skriva en felaktig smiley-kod, osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den är riktigt bra att ha till hands. :yeahbaby: Saknar den gamla redigeraren lite - där man då man var inne i BBCode-läget, även kunde använda knapparna. De blir ju utgråade nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är detta inte längre en möjlighet sedan forumet gjordes om?

Går det i så fall inte att ändra ”Citat” till något som direkt visar var citatet är hämtat ifrån (typ ”Pravda skrev:)?

Verkar också vara problem – emellanåt i alla fall – att radera exempelvis hela citat i redigeringsläget.

Jag undrar med Sverker Olofssons ord: Ska det vara så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, KMN säger:

Är detta inte längre en möjlighet sedan forumet gjordes om?

Går det i så fall inte att ändra ”Citat” till något som direkt visar var citatet är hämtat ifrån (typ ”Pravda skrev:)?

Verkar också vara problem – emellanåt i alla fall – att radera exempelvis hela citat i redigeringsläget.

Jag undrar med Sverker Olofssons ord: Ska det vara så?

Ja, tyvärr är det borttaget, och den redigeraren som finns nu är en sån html5-grej.

En del saker man man fortf göra genom att skriva saker manuellt, men många saker som inte går alls nu. Senast förra veckan när jag modererade en sak gjorde sig avsakknade av BBCode-läget sig påmint. Tog flera timmar istället för en kvart.

För citat kan man fortf skriva:

[quote name="KMN"]fooBar[/quote]

fooBar

Men det är inte alltid det fungerar då det autorenderas osv. Och använder man t ex lite lagom med trivsel formatering så brukar det “pajja” inlägget om man skriver sånt manuellt.

För enskilda inlägg kan man ta länken till inlägget och klistra in så visas inlägget/blir inbakat.

Men det är inte riktigt samma sak, och den funktionen tycker jag eg passar bäst till ämen, och inte inlägg. Men det är t ex enda sättet idag att kunna citera/besvara ett inlägg ur en tråd, i en annan.

Det finns många saker att önska sig med nya redigeraren - det är riktigt jobbig i längden... så fort man skall göra något mer än att bara skriva.

Vet att det finns ett par olika BBCode-redigerare till forummjukvaran att lägga in, men @felix-d sa vid nåt tillfälle att de inte vill/kommer att göra det. Väldigt synd.

// Ur ett rent skriv/redigerings-perspektiv så var gamla forumet så mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, modEric säger:

Vet att det finns ett par olika BBCode-redigerare till forummjukvaran att lägga in, men @felix-d sa vid nåt tillfälle att de inte vill/kommer att göra det. Väldigt synd.

Det kan väl inte vara mer krångligt än att lägga till 500 nya smilisar?

Av vilka de flesta bara använder en bråkdel.

Redigerad av e-snobben
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, e-snobben säger:

Det kan väl inte vara mer krångligt än att lägga till 500 nya smilisar?

Av vilka de flesta bara använder en bråkdel.

Hur man lägger till en sån (plugin) i IP-board vet jag inte exakt. Men, nej... Det brukar inte vara allt för krångligt.

Gamla forumet (el förr-förra) hade väl dessutom en helt extern redigerare man hade valt (har jag för mig Joel berättade vid nåt tillfälle).

Personligen skulle jag nog gärna vilja se en annan (också extern) redigerare som heter: TinyMCE, som är en riktigt light (vilket även skule göra forumet lite snabbare), men ändå kraftfull redigerare »». Man kan editera den i princip hur man vill - och så har jag för mig att den även har stöd för markdown* (via textpattern). Och den går att ladda externt »» med från deras CDN, så inget man behöver ha/uppdatera själv om man hellre vill det - bara att göra en config-fil (i javascript) »».

* Markdown:

Spoiler

Exempel på att skriva med markdown:

## H2-rubrik

Bara lite text.

_italic_, *italic*

**bold**

`inline code`

- ett
- två
- tre

H2-rubrik

Bara lite text.
italic, italic
bold
inline code

• ett
  • två
  • tre

Det skulle även lösa problem med fonter och teststorlekarna. Har för mig att MW helst inte vill in och ändra i forumfilerna när de moddar - utan vill lösa allt med extrafiler, och olika js/css-fix.

- - -

Ett av problemen nu är att redigeraren använder ett “lager” (<div>) istället för <textarea>, vilket den kan hantera båda. Det gör att det blir lite krångligare att skriva, &/el använda högerklicksmenyn i datorn för att lägga in/formatera text då den inte svarar på lagret. Det mesta går ju oftast fortast att skriva BBCode för hand i sin löpande text, än att markera och välja knappar - men ibland kan det ju vara bra att kunna markera störrre sektioner för att lägga till en viss BBCode (som inte finns med i WYSIWYG-delen).

/2¢

Redigerad av modEric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, modEric säger:

Hur man lägger till en sån (plugin) i IP-board vet jag inte exakt. Men, nej... Det brukar inte vara allt för krångligt.

Gamla forumet (el förr-förra) hade väl dessutom en helt extern redigerare man hade valt (har jag för mig Joel berättade vid nåt tillfälle).

Personligen skulle jag nog gärna vilja se en annan (också extern) redigerare som heter: TinyMCE, som är en riktigt light (vilket även skule göra forumet lite snabbare), men ändå kraftfull redigerare »». Man kan editera den i princip hur man vill - och så har jag för mig att den även har stöd för markdown* (via textpattern). Och den går att ladda externt »» med från deras CDN, så inget man behöver ha/uppdatera själv om man hellre vill det - bara att göra en config-fil (i javascript) »».

* Markdown:

Visa dolt innehåll

Exempel på att skriva med markdown:

## H2-rubrik

Bara lite text.

_italic_, *italic*

**bold**

`inline code`

- ett
- två
- tre

H2-rubrik

Bara lite text.
italic, italic
bold
inline code

• ett
  • två
  • tre

Det skulle även lösa problem med fonter och teststorlekarna. Har för mig att MW helst inte vill in och ändra i forumfilerna när de moddar - utan vill lösa allt med extrafiler, och olika js/css-fix.

- - -

Ett av problemen nu är att redigeraren använder ett “lager” (<div>) istället för <textarea>, vilket den kan hantera båda. Det gör att det blir lite krångligare att skriva, &/el använda högerklicksmenyn i datorn för att lägga in/formatera text då den inte svarar på lagret. Det mesta går ju oftast fortast att skriva BBCode för hand i sin löpande text, än att markera och välja knappar - men ibland kan det ju vara bra att kunna markera störrre sektioner för att lägga till en viss BBCode (som inte finns med i WYSIWYG-delen).

/2¢

Med alla dina kunskaper om detta förstår jag inte varför de kunnat låta bli att anlita dig, då skulle det bli ordning och reda. För sånt som du eventuellt inte känner till skulle du sätta dig in i, det är jag säker på.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@modEric

Tack för förklaringen! Trist att redigeringsmöjligheterna försämrats.

(Försökte att skriva en [quote name= … enligt din anvisning, men utan framgång, det blir i citat-format men utan "namnet säger:".)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2018-09-09 på 11:06, e-snobben säger:

Med alla dina kunskaper om detta förstår jag inte varför de kunnat låta bli att anlita dig, då skulle det bli ordning och reda. För sånt som du eventuellt inte känner till skulle du sätta dig in i, det är jag säker på.

Tack för de orden. :yeahbaby: Just hur det ser ut med administration av forumet, är väl lite större än bara att “modda forum” s a s. Den utvecklargrupp som sitter där sköter alla olika forum på IDG. Det är inte bara vi (MW) som har ett. Plus att den gruppen har ju hand om allt annat där med, som nödvändigtvis inte har med forumet att göra. Har lite svårt att se hur jag skullle kunna platsa där, och hur det skulle kunna att gå att genomflöra utan att jag behöver flytta till Sthlm. Men är det så att de skulle behöva hjälp - kikar jag gärna på det som går, och hjälper till om det behövs. Har ingen direkt erfarenhet av jus IP-board (forummjukvaran), men har jobbat en del med andra versioner, inkl moddat och skrivit några moduler. Det är oftast samma upplägg på allt. Same-same, but different s a s. Det är samma olika språk man använder iaf.

Det vi kan göra är att, precis som nu, reagera på saker vi ser - lämna feedback, komma med konkreta förslag och lösningar, osv. Och behöver de hjälp så får de fråga, så kan vi ställa upp på att testa olika saker osv... Ungf som det gjordes med betaforumet som föregick uppdateringen sen. :crossfingers::yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, KMN säger:

@modEric

Tack för förklaringen! Trist att redigeringsmöjligheterna försämrats.

(Försökte att skriva en [quote name= … enligt din anvisning, men utan framgång, det blir i citat-format men utan "namnet säger:".)

Ja, och inte bara trist, utan det har också blivit ganska besvärligt att kunna skriva på ett smidigt och bra sätt. Det tär lite på skrivarglädjen med. Är flera gånger jag kommit på att skriva nåt nu, men känt att “nä, jag skiter i det”, för jag vet vilken tid det skulle ta att få ihop det, så man för inlägget på det sättet man själv vill ha, och har kunna gjort tidigare.

Det skall kunna gå att få till en sån (som jag fick till ovan), men som sagt, det är inte alltid, och ibland “pajjar” forumet det. En bra/ny funktion är att du kan markera en text och välja att bara citera den - men det blir ju bara inom ämnet s a s.

Exempel:

MWF_citera_text.png.5f77d716f7d44fb0939c32555c44e9f1.png

Blir:

23 timmar sedan, KMN säger:

Försökte att skriva

Redigerad av modEric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, modEric säger:

Tack för de orden. :yeahbaby: Just hur det ser ut med administration av forumet, är väl lite större än bara att “modda forum” s a s. Den utvecklargrupp som sitter där sköter alla olika forum på IDG. Det är inte bara vi (MW) som har ett. Plus att den gruppen har ju hand om allt annat där med, som nödvändigtvis inte har med forumet att göra. Har lite svårt att se hur jag skullle kunna platsa där, och hur det skulle kunna att gå att genomflöra utan att jag behöver flytta till Sthlm. Men är det så att de skulle behöva hjälp - kikar jag gärna på det som går, och hjälper till om det behövs. Har ingen direkt erfarenhet av jus IP-board (forummjukvaran), men har jobbat en del med andra versioner, inkl moddat och skrivit några moduler. Det är oftast samma upplägg på allt. Same-same, but different s a s. Det är samma olika språk man använder iaf.

Det vi kan göra är att, precis som nu, reagera på saker vi ser - lämna feedback, komma med konkreta förslag och lösningar, osv. Och behöver de hjälp så får de fråga, så kan vi ställa upp på att testa olika saker osv... Ungf som det gjordes med betaforumet som föregick uppdateringen sen. :crossfingers::yeahbaby:

Det är väl stordriften som är problemet? Om alla använder samma lösning kan allt servicefolk fixa fel på alla ställen.

Jämför med en bil, med dina behov kanske det vore bättre om växellådan satt på andra sida motorn. Rent tekniskt kanske det går att lösa, men sedan kör du in bilen till en vanlig verkstad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...