Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Fönstret är låst utanför skärmen, hur flyttar jag?


Hejhejhallo

Rekommendera Poster

Hejhejhallo

Hej!

Brukar spela lite spel på min Macbook när jag är uttråkad och inte har tillgång till min stationära dator. Dessa spel öppnas nästan alltid i ett nytt och eget fönster.

 

Nu är det så att detta nya fönster ALLTID hamnar utanför skärmen (jag kör bara med en skärm dessutom och har inte tillgång till någon mer) och går inte att flytta in igen så att jag kan se spelet. Har googlat som en dåre och försökt hitta hur man löser detta men inga kommandon har hittills fungerat.

 

Bifogar en lite dålig bild, men det är alltså så mycket (lite) som syns av skärmen.

Har av- och ominstallerat flera spel men inget fungerar.

Kör med macOS Sierra 10.12.4 om det har någon betydelse.

 

Skulle behöva hjälp! :(

post-78571-0-02930700-1493885221_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ändra skärupplösning och dra "in" fönstret där det ska vara. Gå till Bildskärmsinställningar.

...

Att det inte hjälper med ominstallation av programmet beror förmodligen på att detta ligger i en inställningsfil som inte raderas och ominstalleras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejhejhallo

Oj! Låter lite avancerat, är ungefär som en 80åring som får sin första iPhone när det kommer till Mac.

 

Är det under bildskärmsinställningar på upplösning --> skalad jag ska klicka på?

Grejen är den att när väl spelet är uppe är det enda som fungerar (för att få ned spelfönstret) alt+cmd+esc så hela rutan stängs ned eller cmd+tab (men då kan jag oavsett inte ha rutan uppe så den syns längre).

Direkt när jag klickar upp rutan igen försvinner alla andra fönster jag har uppe så är lite osäker hur jag ska komma åt dessa när spelet är igång.

Men jag ska helt klart testa!

 

Rutan hamnade fel när jag swipade mellan facebook och spelet (drog med tre fingrar över mousepaden och lyckades på något sätt få spelet att flytta sig istället för att växla till facebook-sidan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... det är sant att i vissa spel kommer man inte direkt åt findermenyn. Men tanken var att ändra upplösning till en större för att då "fånga in" fönstret som är på rymmen. Kolla om du har möjlighet via inställningar i spelet att ändra skärmupplösning. Ibland kan man också högerklicka där Findermenyn är så kommer den fram eller vänsterklicka med Shift eller ctrl eller alt. Olika program gör olika. I Findermenyn har du en ikon för bildskärm.

post-363-0-89311600-1493894969_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att i menyn "Fönster" välja "Zooma".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...