Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Programmet Bilder - blir tokig


annamaria83

Rekommendera Poster

annamaria83

Hej!

 

Hur fungerar programmet Bilder? Jag lägger in bilder från kamera och mobil och sedan har jag två-tre album där jag sparar några speciella.

 

Jag har upptäckt att om jag raderar en bild som finns på fler ställen raderas den i samtliga album, hur undviker jag detta? Jag vill ha kvar mina albumbilder men inte samtliga som jag har lagt in. Raderar jag bilderna från Bilder eller Alla bilder så försvinner de från albumen också.

 

Nu är datorn nästan full så jag testade att ta ut alla bilder från albumen la dem på en extern hårddisk sedan la jag in dem igen eftersom jag vill ha några få på datorn men då står det att den kan inte hitta volymen för bilden. "Anslut skivan eller lägg servervolymen som behövs på skrivbordet. Försök sedan igen". Vad innebär det? Saknas bilden eller hittar den inte originalet bara?

 

Tacksam för hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattis.se

Om du raderar en bild under fliken "Bilder" så raderas den på samtliga ställen, men om du raderar en bild ur ett album så raderas den bara ur det albumet (gäller dock inte albumet "Alla bilder").

 

Album är bara ett sätt att sortera dina bilder, bilderna kopieras inte utan det finns bara ett original. Du kan lägga en bild i hur många album du vill, men det finns bara ett original i programmet. Om du får en fråga om du vill radera bilden så tas den bort helt från programmet. Om du inte får en sådan fråga så raderas bara bilden från albumet, och inte från programmet.

 

Du kan alltså inte radera en bild ur "Bilder" eller "Alla bilder" och samtidigt ha den kvar i något album.

 

När du får problem med bilder på den externa hårddisken, har du då kopplat ifrån den från datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

annamaria83

Kan man duplicera bilden då? Så man har den på fler ställen?

 

Ja, då är hårddisken urkopplad. Men tycker att bilden borde ligga i bilder också och inte fråga efter ursprunget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att man inte ska använda "Bilder" om man någon form av behov av kontroll av var bilderna lagras.

Föreslår något program från Adobe där man kan jobba mer traditionellt med mappar, smarta mappar etc.

Skör själv Adobe CC inkl Photoshop, Bridge och Lightroom samt Lightroom mobile till en kostnad av 120kr per månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden finns på ett ställe inuti Bilder, men kan visas på flera ställen som alltså är olika sorteringsordningar - men även om bilden syns på flera ställen i Bilder så ligger den egentligen bara på ett enda ställe internt.

Om du har en extern hårddisk med bilder på och vill ha in bilderna i Bilder bildbibliotek, så de finns på den interna hårddisken och därmed kan synas utan att den externa hårddisken är inkopplad, då får du under Bilder - Inställningar bocka i "Kopiera objekt till Bilder-biblioteket" då kopieras bilden från din externa hårddisk in i Bilder-biblioteket på den interna hårddisken i datorn.

Om denna ruta är urbockad så kommer bilderna länkas från den externa hårddisken, dvs du måste ha den externa hårddisken inkopplad får att se bilderna i Bilder som ligger på den externa hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man duplicera bilden då? Så man har den på fler ställen?

 

Bild på fler ställen?

Säkerhetskopia enklast med Time Machine.

En kopia av bilden utanför programmet Bilder?

Duplicera gör en kopia av bilden och sparas i programmet Bilder.

 

Om du vill ha bilden någon annanstans så heter det exportera på Apple-språket. Programmet Bilder: markera de bilder det gäller - Arkiv - exportera . Där får du olika val vad gäller kvalitet mm, sedan väljer du vart bilden ska.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur fungerar programmet Bilder? Jag lägger in bilder från kamera och mobil och sedan har jag två-tre album där jag sparar några speciella.

 

Jag har upptäckt att om jag raderar en bild som finns på fler ställen raderas den i samtliga album, hur undviker jag detta? Jag vill ha kvar mina albumbilder men inte samtliga som jag har lagt in. Raderar jag bilderna från Bilder eller Alla bilder så försvinner de från albumen också.

 

 

Du kan se Album som en Spellista i iTunes; det är kanske lättare att förstå.

 

Bilderna ligger i "Händelser". En bild kan bara ligga i en händelse.

När du skapar album så skapas en referens (eller länk) till originalbilden. På så sätt så kan du ha bilden i hundratals album utan att få hundratals kopior av bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se Album som en Spellista i iTunes; det är kanske lättare att förstå.

 

Bilderna ligger i "Händelser". En bild kan bara ligga i en händelse.

När du skapar album så skapas en referens (eller länk) till originalbilden. På så sätt så kan du ha bilden i hundratals album utan att få hundratals kopior av bilden.

 

Finns "Händelser" i Bilder? Jag har bara det i iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finns "Händelser" i Bilder? Jag har bara det i iPhoto.

Rätt, det kallas inte så, det bara ser ut så.

 

Alla bilder ligger i "Bilder" (längst upp till vänster i App-fönstret), men är (oftast) uppdelade per datum precis som Händelserna är i iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt, det kallas inte så, det bara ser ut så.

 

Alla bilder ligger i "Bilder" (längst upp till vänster i App-fönstret), men är (oftast) uppdelade per datum precis som Händelserna är i iPhoto.

 

Det heter "ögonblick" i Bilder. :)

Uppdelat efter GPS-information (om tillgängligt) och datum.

Men märkligt nog finns det ingen knapp som heter "Ögonblick" att trycka på, utan det är mycket riktigt "Bilder" högst upp till vänster i listan, men vyn heter "Ögonblick" sen när man tryckt på "Bilder".

 

Observera att det inte är samma sak som "Alla bilder".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur fungerar programmet Bilder? Jag lägger in bilder från kamera och mobil och sedan har jag två-tre album där jag sparar några speciella.

 

Jag har upptäckt att om jag raderar en bild som finns på fler ställen raderas den i samtliga album, hur undviker jag detta? Jag vill ha kvar mina albumbilder men inte samtliga som jag har lagt in. Raderar jag bilderna från Bilder eller Alla bilder så försvinner de från albumen också.

 

Nu är datorn nästan full så jag testade att ta ut alla bilder från albumen la dem på en extern hårddisk sedan la jag in dem igen eftersom jag vill ha några få på datorn men då står det att den kan inte hitta volymen för bilden. "Anslut skivan eller lägg servervolymen som behövs på skrivbordet. Försök sedan igen". Vad innebär det? Saknas bilden eller hittar den inte originalet bara?

 

Tacksam för hjälp!

 

 

Med Cmd+"sudda" flyttar du en bild till Senast raderade. Där går det att återställa inom en månad. I ett album kan du plocka ur en bild genom att bara använda "sudda". Då finns den ändå kvar i Bilder och Alla bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...