Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Snart ingen lagring kvar


azax68

Rekommendera Poster

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Nu verkar den ha reparerat en del..

Först nu ser jag en viktig sak! Du har ett kolon i volymnamnet, och det är inte tillåtet i Mac OS X. Läs mer här.

 

”You can change the name of most files, folders, and disks, including the internal hard disk (named Macintosh HD by default). ... You can’t include a colon ( : ) ...”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först nu ser jag en viktig sak! Du har ett kolon i volymnamnet, och det är inte tillåtet i Mac OS X. Läs mer här.

 

”You can change the name of most files, folders, and disks, including the internal hard disk (named Macintosh HD by default). ... You can’t include a colon ( : ) ...”

 

Det slog mig också, men du hann först. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. jag döpte om hårddisken (jag har inte döpt den till något med kolon innnan vilket är skumt), startade om och körde omnidisksweeper men det blir ingen skillnad tyvärr.

Det jag inte förstår är att om det inte är filmer, foton, säkerhetskopior, musik, vad är det då som kan ta sån plats? Kanske bäst att bara rensa, rädda det som går och installera om? Tacksam för länk till instruktion som visar tydligt hur man går tillväga.

post-80634-0-42141000-1493624932_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du har bara 172 GB på din disk. Finns inget uppenbart att radera. Det är Finder som visar fel. Svårt att veta varför. Testa dock att bygga om spotlightindexet via Terminalen med detta kommando:

sudo mdutil -E -a

 

Tack, det borde jag testa men vet inte hur jag kommer åt kommandoterminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska reparera skivan, inte dess behörigheter. När skivan är reparerad (vilket kan ta flera försök) så borde du inte ha några problem.

 

Att rensa är näst sista åtgärden, att installera om är sista åtgärden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack, det borde jag testa men vet inte hur jag kommer åt kommandoterminalen.

"Terminal" ligger i Verktygsmappen, som i sin tur ligger i Program-mappen.

 

Du kommer att bli ombedd att mata in lösenordet till din Mac-användare. När du skriver så händer inget på skärmen (Inga svarta prickar eller liknande som vid inloggning), men bara fortsätt skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar den ha reparerat en del..

 

Skivbehörigheter väldigt förenklat är varje fils "postnummer". Blir det fel på "postnummret" krånglar datorn. Det kommer alltid att bli en lång lista på repareade filer även när man är klar. Men man beställer endast en reparation och sen är det bra. Att den visar felaktiga filer när den är klar är en bugg.

...

Reparera skiva betyder att den aktuella valda delen av hårddisken eller hela hårddisken kontrolleras och repareras om fel hittas. Men den reparerar inte den fysiska skivan utan det filsystem som OS X hänger på. Så rent mekaniskt KAN hårddisken vara defekt utan att OS X kan se det eller reparera det. För det är inte vad Reparera skiva handlar om. Rubriken "Reparera skiva" kan vara lite missvisande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det jag inte förstår är att om det inte är filmer, foton, säkerhetskopior, musik, vad är det då som kan ta sån plats?"

Observera nu att filmer, foton, säkerhetskopior och musik listas under "Övrigt" i Om den här datorn - Lagring, om dessa filer har filformat / filtyper som är andra än de format som är inbyggda i operativsystemet.

Jag tycker personligen att OmniDisk Sweeper är ett lite för enkelt program, det säger inte så mycket... Jag föredrar CleanMyMac. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att OmniDisk Sweeper är ett lite för enkelt program, det säger inte så mycket... Jag föredrar CleanMyMac. :)

 

Vad har det för funktioner som OmniDiskSweeper inte har?

 

För jag tycker OmniDiskSweeper är ett ypperligt program som snabbt hjälper mig hitta många och/eller stora filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad har det för funktioner som OmniDiskSweeper inte har?

 

För jag tycker OmniDiskSweeper är ett ypperligt program som snabbt hjälper mig hitta många och/eller stora filer.

 

CleanMyMac rensar "system junk", cachefiler, extra språkfiler, minnet, hårddisken, e-postbilagor, iTunes kopior, extra app-kopior på iOS-program, tar bort gammal info som lagras i iTunes och som inte används längre, rensar bort gamla tillägg och paneler "preference panes" från program som avinstallerats men där gammal info fortfarande finns kvar i systemet, den avinstallerar program på fullständigt sätt och rensar även library-filer, och jag tycker den ger en bättre lista över program, dokument och andra filer man inte använt på länge och storlek på dessa plus typ tusen andra saker... :) Den gör så mycket mer än jag orkar skriva... och det bästa - allt den gör kan ställas in, jag har full kontroll över vad jag vill att den ska göra och inte, allt är justerbart... Jag kan ställa in så den beter sig precis som jag vill och se trycker jag bara på en knapp så gör den det...

 

Utan att jag behöver gå in i Terminal eller ta bort plist filer eller söka fram osynliga biblioteksfiler och så vidare... jag sparar massor med tid. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

CleanMyMac rensar "system junk", cachefiler, extra språkfiler, minnet, hårddisken, e-postbilagor, iTunes kopior, extra app-kopior på iOS-program, tar bort gammal info som lagras i iTunes och som inte används längre, rensar bort gamla tillägg och paneler "preference panes" från program som avinstallerats men där gammal info fortfarande finns kvar i systemet, den avinstallerar program på fullständigt sätt och rensar även library-filer, och jag tycker den ger en bättre lista över program, dokument och andra filer man inte använt på länge och storlek på dessa plus typ tusen andra saker... :) Den gör så mycket mer än jag orkar skriva... och det bästa - allt den gör kan ställas in, jag har full kontroll över vad jag vill att den ska göra och inte, allt är justerbart... Jag kan ställa in så den beter sig precis som jag vill och se trycker jag bara på en knapp så gör den det...

 

Utan att jag behöver gå in i Terminal eller ta bort plist filer eller söka fram osynliga biblioteksfiler och så vidare... jag sparar massor med tid. :)

 

Jo, men det är ju nästan bara småfiler som knappt tar någon plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade clean my mac vilket verkar vara ett bra program men det kommer inte heller åt de stora mastodontfilerna på flera hundra gb.. kanske någon sökväg som finns som jag missar?

post-80634-0-58484400-1493793631_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade clean my mac vilket verkar vara ett bra program men det kommer inte heller åt de stora mastodontfilerna på flera hundra gb.. kanske någon sökväg som finns som jag missar?

Som jag skrev tidigare:

Du ska reparera skivan, inte dess behörigheter. När skivan är reparerad (vilket kan ta flera försök) så borde du inte ha några problem.

Att rensa är näst sista åtgärden, att installera om är sista åtgärden.

Så kom igen när skivan är reparerad utan fel. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade clean my mac vilket verkar vara ett bra program men det kommer inte heller åt de stora mastodontfilerna på flera hundra gb.. kanske någon sökväg som finns som jag missar?

 

Om du har mastodontfiler på flera hundra Gb styck så borde de synas om du klickar på "Large & old files", de tas inte med automatiskt utan man måste gå igenom dem manuellt (står ju "Needs review"). Men kanske det inte är frågan om några enskilda filer på flera hundra Gb utan handlar om flera mindre filer som tillsammans blir flera hundra Gb? Vad säger CleanMyMac om du klickar på "Large & old"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omnidisksweeper är ett väldigt pålitligt och användbart program och har i TS fall hittat lagrat material på 165-172 GB. Att inte ta fasta på det är för mig helt obegripligt.

 

Att det verkar vara mycket mer beror alldeles säkert på en felaktig spotlightindexdatabas eller någon annan form av hårddiskfel, mjuk eller hård. Vi väntar på svar där än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du har mastodontfiler på flera hundra Gb styck så borde de synas om du klickar på "Large & old files", de tas inte med automatiskt utan man måste gå igenom dem manuellt (står ju "Needs review"). Men kanske det inte är frågan om några enskilda filer på flera hundra Gb utan handlar om flera mindre filer som tillsammans blir flera hundra Gb? Vad säger CleanMyMac om du klickar på "Large & old"?

 

23,64 finns där på large and old enl cleanmymac..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivreparation lär behövas göras från recoverypartionen om fel hittas.

Alltså det är grekiska för mig och jag är blond :) . Var hittar jag recoverypartionen och hur går jag tillväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Alltså det är grekiska för mig och jag är blond :) . Var hittar jag recoverypartionen och hur går jag tillväga?

 

Stäng av datorn

Håll inne cmd+r när du startar datorn

Starta skivverktyget

Kör skivkontroll på hårddisk och dess underliggande volymer.

Återkom med resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det är grekiska för mig och jag är blond :) . Var hittar jag recoverypartionen och hur går jag tillväga?

På skivverktyg har jag varit och klickat på kontrollera skiva och svaret blir att den är felfri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det är grekiska för mig och jag är blond :) . Var hittar jag recoverypartionen och hur går jag tillväga?

 

Hårddisken har en liten del som är skild från resten som du använder. Varje del av en hårddisk som är avskild från de andra kallas partition. Recovery heter på svenska återställning. Det finns alltså en liten specialdel på hårddisken som man kan använda när det strular oavsett hur den vanliga delen mår. Förr stoppade man i en OS X DVD och körde därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Stäng av datorn

Håll inne cmd+r när du startar datorn

Starta skivverktyget

Kör skivkontroll på hårddisk och dess underliggande volymer.

Återkom med resultat.

 

Gjorde precis det nu (på hårddisken, ej underliggande volymer?) men ger samma resultat som när jag går in från skivverktyg i program, dvs felfri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hårddisken har en liten del som är skild från resten som du använder. Varje del av en hårddisk som är avskild från de andra kallas partition. Recovery heter på svenska återställning. Det finns alltså en liten specialdel på hårddisken som man kan använda när det strular oavsett hur den vanliga delen mår. Förr stoppade man i en OS X DVD och körde därifrån.

 

Tack. Jag lär mig en hel del nytt pga det här problemet. Får se det från den ljusa sidan :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...