Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Snart ingen lagring kvar


azax68

Rekommendera Poster

 

Gjorde precis det nu (på hårddisken, ej underliggande volymer?) men ger samma resultat som när jag går in från skivverktyg i program, dvs felfri.

 

Det är volymen som hette := som du ska reparera, inte själva hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Jag är rörd över all hjälpsamhet. Nu har jag gjort allt enligt förslag. Senaste var att göra om spotlightindex under natten gjorde omstart och körde ännu en omnidisksweeper men ingen förändring tyvärr.

post-80634-0-84628000-1493884448_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort allt enligt förslag.

Och du har reparerat disken "hd" (inte bara behörigheterna)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har reparerat disken "hd" (inte bara behörigheterna)?

 

Har gjort enl bif bild

post-80634-0-58301300-1493890115_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har gjort enl bif bild

 

Efter reparation ser det ut så här

post-80634-0-96822600-1493892286_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort enl bif bild

 

Efter reparation ser det ut så här

Du ska kontrollera skiva. Se inringat med rött nedan. Är det vad du gjorde i den första dumpen?

 

post-28798-0-00023800-1493893087_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Efter reparation ser det ut så här

 

Du har kört "Reparera skivbehörigheter." Förenklat talat har varje fil en behörighetskod som kan bli korrupt. Reparera detta innebär att man justerar adresserna mot en mall så felaktiga får rätt adress.

...

Reparera skiva är ingen fysisk reparation utan det filträd som OS X hänger på kan bli korrupt och då justeras detta så trädet blir korrekt.

...

Med skiva menas inte hela hårddisken utan den del av hårddisken som du startat upp med. Det KAN vara likställt med hela hårddisken. Men en modern installation av OS X medför att den skapar en "servicedel" som kallas Återställningsdel eller på engelska Recoverypartition så det är minst två symboler under hårddisken i Skivverktyget. Datorn betraktar varje sådan del i praktiken som en hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du ska kontrollera skiva. Se inringat med rött nedan. Är det vad du gjorde i den första dumpen?

 

attachicon.gifdump.jpg

 

Ja precis. Gjorde det först enl första bilden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis. Gjorde det först enl första bilden

Om Spotlightindexet verkligen är ombyggt, utöver din skivkontroll (som ser okej ut), så är felet obegripligt. Jag föreslår en ren ominstallation och att du lägger tillbaka filer via Flyttassistenten från en backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Spotlightindexet verkligen är ombyggt, utöver din skivkontroll (som ser okej ut), så är felet obegripligt. Jag föreslår en ren ominstallation och att du lägger tillbaka filer via Flyttassistenten från en backup.

 

Ja verkar inte bättre än att göra så. Har testat det som går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Då har jag gjort en back up genom time machine till en extern hårddisk.

2. Startade upp datorn genom kommando + r och valde skivverktyg. 3.Raderade hårddisken. Det gick inte radera översta utan den under och så såg det ut som att jag har 990 gb ledigt.

4. Stängde sedan ner skivverktyg och valde installera om mac os och följde instruktionerna. Får felmeddelandet: kunde inte hitta installationsformationen för den här datorn. Kontakta apple care.

5. Gick tillbaka till menyn och trycker på återskapa från Time Machine och följer instruktionerna. Problemet dock är att vid val av målplats så kommer inte hd upp som alternativ utan en extern hårddisk bara!???

Någon som känner igen detta problem? Börjar bli väldigt less på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Då har jag gjort en back up genom time machine till en extern hårddisk.

2. Startade upp datorn genom kommando + r och valde skivverktyg. 3.Raderade hårddisken. Det gick inte radera översta utan den under och så såg det ut som att jag har 990 gb ledigt.

4. Stängde sedan ner skivverktyg och valde installera om mac os och följde instruktionerna. Får felmeddelandet: kunde inte hitta installationsformationen för den här datorn. Kontakta apple care.

5. Gick tillbaka till menyn och trycker på återskapa från Time Machine och följer instruktionerna. Problemet dock är att vid val av målplats så kommer inte hd upp som alternativ utan en extern hårddisk bara!???

Någon som känner igen detta problem? Börjar bli väldigt less på datorn.

 

Gick tillbaka till skivverktyg och problemet var att hd inte låg på skrivbordet så fixade det och nu håller den på och återskapar filer så får vi se hur det går..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!

Nu ser det bättre ut :-)

post-80634-0-54587100-1493931329_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

23,64 finns där på large and old enl cleanmymac..

 

CleanMyMac listar filer större än 50Mb i användarens hemmamapp ("huset"). Det kan vara så att du har en massa småfiler (under 50Mb) som tar upp utrymme, dvs inte att det finns några enstaka stora filer som tar upp plats utan flera små och då får du helt enkelt gå igenom dem var för sig och se vad du kan slänga. Avinstallera de program du inte behöver (kan göras i CleanMyMac på ett bra sätt dvs utan att det finns kvar rester av programmen som dolda filer etc) och ta bort allt du inte använder eller måste ha.

 

Du kan ju lägga över till en extern hårddisk sådant som du inte måste ha tillgång till hela tiden utan bara ibland, så har jag... Jag har tre externa hårddiskar: Arkivhårddisk, backup av arkivhårddisk och så en backup (TimeMachine) av datorns interna. På min arkivhårddisk har jag sparat det som jag inte måste ha tillgång till jämt, det är bilder och olika avslutade och färdiga projekt. I datorn har jag det som jag jobbar med och behöver ha enkel tillgång till varje dag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...