Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Snart ingen lagring kvar


azax68

Rekommendera Poster

Hej, hoppas det finns någon vänlig själ som vill hjälpa mig med ett svårlöst problem.

Det började med felmeddelande i datorn där det står " systemet har slut på programminne".

Började då att rensa som attan och förde över stora filer till extern hårddisk. Köpte nya fräscha minnen och monterade in och trodde det skulle vara frid och fröjd men ack nej efter en stund kom samma felmeddelande upp. Rensade lite till och slängde några program etc. Vad jag är mycket förbryllad över är att det knappt finns någon lagring 61,15 av 999,35 GB!?? Varav ca 800 är övrigt. Vad nu det kan vara? Var hittar man det? har kört cc cleaner och malwarebytes samt omni men hittar inte.

Är det någon som varit med om något liknande eller vet hur man kan lösa detta? Eller är det kört. Måste jag rädda det jag kan, kassera och köpa ny dator?

 

Tack på förhand

Åsa

 

post-80634-0-08605100-1493396198_thumb.png

post-80634-0-61599600-1493396223_thumb.png

post-80634-0-07137400-1493396245_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Har du tömt Papperskorgen?

Även i Bilder?

 

Det är hårddisken som är full, inte dina RAM-minnen.

Hur stor hårddisk har du, hur mycket ledigt utrymme är kvar.

Markera hårddisken och välj Visa Info under Arkiv i finder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övrigt är de filer och dokument som har andra filtyper än de som operativsystemet har inbyggt stöd för / känner igen. Det kan alltså vara bilder, filmer, ljudfiler, musik, olika dokument, men filtyper som systemet inte känner igen. Det kan vara vad som helst som är andra format än de vanliga standardformaten som systemet känner igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, såg att bilderna inte kan ses. Provar igen så ni förstår bättre :-)

 

 

post-80634-0-09596100-1493409403_thumb.jpg

post-80634-0-37320500-1493409418_thumb.jpg

post-80634-0-36898100-1493409430_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultatet efter omnidisksweeper. Förstår inte vad som tar plats i datorn.

 

post-80634-0-75893200-1493451723_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era vänliga svar. Gjorde som Pocahontas skrev och får fram det som det ser ut i hårddisken.

post-80634-0-07190900-1493452502.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultatet efter omnidisksweeper. Förstår inte vad som tar plats i datorn.

Att döma av det där behöver du bara bygga om Spotlights index. Det gör man enligt anvisningarna här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultatet efter omnidisksweeper. Förstår inte vad som tar plats i datorn.

Har du Time Machine på, och kör med lokala backup'er? Då brukar utrymmet försvinna på 0-tid.

sudo tmutil disablelocal
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du Time Machine på, och kör med lokala backup'er? Då brukar utrymmet försvinna på 0-tid.

sudo tmutil disablelocal

Nej, det är knappast det. Dels syns de i Omnidisksweeper, dels har TS en Mac Pro, så det är knappast aktuellt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är knappast det. Dels syns de i Omnidisksweeper, dels har TS en Mac Pro, så det är knappast aktuellt ändå.

Inte för jag vet vad Mac Pro har med det att göra (har en likadan själv), men så kan de ju vara. Man bör kolla det ändå. Man kan ju ha aktiverat det vid något tillfälle innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för jag vet vad Mac Pro har med det att göra (har en likadan själv), men så kan de ju vara. Man bör kolla det ändå. Man kan ju ha aktiverat det vid något tillfälle innan.

De lokala kopiorna uppstår när Time Machine-disken inte är ansluten, något som är vanligast när det gäller bärbara datorer. Min mini har en backupdisk som är ständigt ansluten, jag har liksom ingen anledning att koppla ur den. I ännu mindre grad torde det gälla en Mac Pro eftersom man till och med kan ha en Time Machine-hårddisk monterad inne i Mac Pron. Därför har det med saken att göra vilken Macmodell man har. Eller tycker du att jag hämtar slutledningar ur tomma luften? Men, visst, jag medger att man teoretiskt sett kan koppla ur sin backupdisk även ur en Mac Pro, precis som en bärbar Mac. Det är fullt möjligt. Men vi kanske ska hjälpa TS, trots allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför har det med saken att göra vilken Macmodell man har.

Nej, det är ju inte påslaget default, som även MacWorld-artikeln sa. Dock kan man ha aktiverat lokala backup'er manuellt - så som de visade där. Det är funktionen i sig, inte modellen jag menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju inte påslaget default, som även MacWorld-artikeln sa. Dock kan man ha aktiverat lokala backup'er manuellt - så som de visade där. Det är funktionen i sig, inte modellen jag menade.

Ja, vem vet.

 

---

 

Jag rekommenderar dock att testa att bygga om Spotlights index.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för att ni engagerar er i detta. Med risk för att bli dumförklarad då jag inte kan så mycket vg detta typ av problematik. Jag gick in på spotlight men förstår inte riktigt vad jag ska göra där? Bockade i bilder och musik som inte fanns. Sedan gick jag på integritietsskydd (inte integritet som det stod enl instruktionerna som inte fanns som val).

 

Det kan vara något lurt med det där time machine. Datorn har hållit på och tuggat och haft sig förut och jag blev orolig så jag tog bort time machine. Om det nu finns en massa back up kopior var hittar jag dessa isf?

post-80634-0-52916600-1493461457_thumb.jpg

post-80634-0-25115100-1493461476_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för att ni engagerar er i detta. Med risk för att bli dumförklarad då jag inte kan så mycket vg detta typ av problematik. Jag gick in på spotlight men förstår inte riktigt vad jag ska göra där? Bockade i bilder och musik som inte fanns. Sedan gick jag på integritietsskydd (inte integritet som det stod enl instruktionerna som inte fanns som val).

 

Det kan vara något lurt med det där time machine. Datorn har hållit på och tuggat och haft sig förut och jag blev orolig så jag tog bort time machine. Om det nu finns en massa back up kopior var hittar jag dessa isf?

Följ instruktionsfilmen nedan. Din hårddisk som du startar från kan heta något annat, ofta ”Macintosh HD”.

 

spotlight.mov

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en skivkontroll utförd i skivverktyget? Återkom med resultat

 

I Spotlight->Integritetsskydd trycker du på + och lägger till hela din systempartion.

Skadar nog inte att göra en omstart av datorn efter detta och gå sedan in i Spotlight->Integritetsskydd igen och ta bort systempartionen ur listan för att spotlight ska börja indexera om disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att bli dumförklarad då jag inte kan så mycket

 

Det finns INGA dumma frågor bara dumma svar. Forumet är till just för dig för att du ska ställa frågor och lära dig sådant som du inte kan men som vi kan. En vacker dag kan du en del och då hoppas jag och vi att du hjälper andra. Det är hela grejjen. Fråga på bara!

...

Tre tips.

1. Macen har en Hjälp i Findermenyn. Där kan du faktiskt hitta en hel del tips. Men oftast mer generella svar.

2. Forumet har med stor sannolikhet redan berört din fråga. Testa forumets sökfunktion. Men det är inte säkert att det löser just ditt problem.

3. Googla. Men här kan man få alla svar mellan tokfel till helt rätt så det gäller att ha koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller TimeMachines lokala säkerhetskopior så finns de därför att TimeMachine har versionshantering (lagrar flera versioner av samma dokument), om man inte har hårddisken inkopplad så bryter man versionshanteringen - för att undgå det så gör TimeMachine då säkerhetskopior iaf för att bibehålla versionshanteringen och dessa lagras lokalt. De syns under din bild på hårddiskens innehåll, finns med under "Säkerhetskopior" (Säkerhetskopior betecknar både lokala TimeMachine säkerhetskopior och säkerhetskopior av iOS-enheter som finns i iTunes). Enligt den bild du lagt upp så uppgår dessa till 2,7Mb i din dator så TimeMachine är knappast problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller TimeMachines lokala säkerhetskopior så finns de därför att TimeMachine har versionshantering (lagrar flera versioner av samma dokument), om man inte har hårddisken inkopplad så bryter man versionshanteringen - för att undgå det så gör TimeMachine då säkerhetskopior iaf för att bibehålla versionshanteringen och dessa lagras lokalt. ...

Ja, det är riktigt, men det är bara aktiverat per default på bärbara Macar. Om inte TS har aktiverat det via Terminalen på sin Mac Pro så är det inte aktuellt i TS fall. Men vem vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

nu har jag gjort en del saker som att starta om i säkert läge och spotlight.

Ser lite annorlunda ut efter omnidisksweeper nu men kommer ändå inte tillrätta med huvudproblemet att det endast finns 60 gb ledigt av 1 tb. Kanske det ändå går att rensa i biblioteket? Vet dock inte vad man kan rensa utan att något viktigt går förlorat.

 

post-80634-0-44140000-1493552227_thumb.jpg

post-80634-0-65258100-1493552241_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

nu har jag gjort en del saker som att starta om i säkert läge och spotlight.

Ser lite annorlunda ut efter omnidisksweeper nu men kommer ändå inte tillrätta med huvudproblemet att det endast finns 60 gb ledigt av 1 tb. Kanske det ändå går att rensa i biblioteket? Vet dock inte vad man kan rensa utan att något viktigt går förlorat.

Du har bara 172 GB på din disk. Finns inget uppenbart att radera. Det är Finder som visar fel. Svårt att veta varför. Testa dock att bygga om spotlightindexet via Terminalen med detta kommando:

sudo mdutil -E -a
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...