Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hiva SSD och RAM?


Michael J

Rekommendera Poster

MBP:n fungerar inte som den ska efter installation av 16 GB RAM och SSD 500 GB.

 

Allt som kräver nätanslutning går ej. Tråden "Safari fungerar inte" har tyvärr inte löst problemet.

 

Det går inte heller att radera SSD:n för att ta in kloning från extern hårddisk, alltså börja om igen.

 

1. Den gamla hårddisken som byttes ut mot SSD:n finns kvar. Skulle datorn kunna fungera igen om SSD:n byttes ut mot den gamla hårddisken?

 

2. Borde i så fall den nya RAM på 16 GB också bytas ut mot den gamla på 4 GB, eller sitta kvar?

 

3. Borde MBP:n lämnas in någonstans?

 

Förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBP:n fungerar inte som den ska efter installation av 16 GB RAM och SSD 500 GB.

 

Allt som kräver nätanslutning går ej. Tråden "Safari fungerar inte" har tyvärr inte löst problemet.

 

Det går inte heller att radera SSD:n för att ta in kloning från extern hårddisk, alltså börja om igen.

 

1. Den gamla hårddisken som byttes ut mot SSD:n finns kvar. Skulle datorn kunna fungera igen om SSD:n byttes ut mot den gamla hårddisken?

 

2. Borde i så fall den nya RAM på 16 GB också bytas ut mot den gamla på 4 GB, eller sitta kvar?

 

3. Borde MBP:n lämnas in någonstans?

 

Förslag?

 

1: Fungerade den innan du bytte? Vet du svaret på det så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Ja, lämna in om du inte får rätt på det. Det är inget att skämmas över att be om professionell hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Ja, lämna in om du inte får rätt på det. Det är inget att skämmas över att be om professionell hjälp.

 

Är det bara att googla på Mac-hjälp där man bor, eller kan någon rekommendera hjälp i Stockholm med omnejd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är relativt enkla grejer.

 

Du testade väl i olika steg? Ex först minnena?

Börja om med de gamla delarna och gör processen steg för steg.

 

Minnen är oftast antingen eller, om datorn startar så funkar minnena med datorn.

 

Sedan tar du nya SSD. Det absolut vanligaste felet folk gör är att formatera enheten felaktigt. HFS+ Journalförd med GUID ska det vara !

 

Man kan inte klona till den lagringsenhet som datorn startat från.

 

Men det låter nästan som det blivit fel någon annan stans. Kan du starta upp datorn använda OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om ditt (enda?) problem är nätverket och uppkoppling till internet. I så fall verkar både byte av hårdvara och inlämning till verkstad som over kill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om ditt (enda?) problem är nätverket och uppkoppling till internet. I så fall verkar både byte av hårdvara och inlämning till verkstad som over kill.

Om forumtrådarna inte får igång nätverksuppkopplingen verkar det inte återstå annat än att sätta in det gamla minnet (om än tillfälligt) och/eller anlita någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är relativt enkla grejer.

 

Du testade väl i olika steg? Ex först minnena?

Börja om med de gamla delarna och gör processen steg för steg.

 

Minnen är oftast antingen eller, om datorn startar så funkar minnena med datorn.

 

Sedan tar du nya SSD. Det absolut vanligaste felet folk gör är att formatera enheten felaktigt. HFS+ Journalförd med GUID ska det vara !

 

Man kan inte klona till den lagringsenhet som datorn startat från.

 

Men det låter nästan som det blivit fel någon annan stans. Kan du starta upp datorn använda OS X?

 

Datorn startar så det är inget problem. Formatering gjordes med Journalförd GUID. När du talar om att använda OS X, menar du de olika programmen, exempelvis Textredigerare, Aktivitetskontroll, iPhoto? De fungerar, men inte Safari eller Apple Store. Mail går att använda, förutom att maila. Vill du att jag ska testa alla program i Dock? (Eftersom flera inte fungerar, så är behovet av åtgärder ändå konstaterat.) Finder: Ibland kommer Alla mina filer, ibland inte, men Dokument kommer alltid. Sökfunktionen fungerar inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om forumtrådarna inte får igång nätverksuppkopplingen verkar det inte återstå annat än att sätta in det gamla minnet (om än tillfälligt) och/eller anlita någon.

 

Om det bara är nätverket som inte fungerar (ethernet och wifi?) så är det mer relevant att felsöka just detta än att börja byta minnesmoduler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är nätverket som inte fungerar (ethernet och wifi?) så är det mer relevant att felsöka just detta än att börja byta minnesmoduler.

Det är fel på en del annat, som i Finder: Ibland kommer Alla mina filer, ibland inte, men Dokument kommer alltid. Sökfunktionen fungerar inte alls.

 

När Ethernet kollades så lyste alla blippar gröna, men ändå fungerade inte Safari. När DSN-numret försvunnit så lyste de två nedersta blipparna röda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är fel på en del annat, som i Finder: Ibland kommer Alla mina filer, ibland inte, men Dokument kommer alltid. Sökfunktionen fungerar inte alls.

 

När Ethernet kollades så lyste alla blippar gröna, men ändå fungerade inte Safari. När DSN-numret försvunnit så lyste de två nedersta blipparna röda.

 

Skärmdump tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmdump tack

Försöker just via Bifoga filer. Går det inte, så är min MB för gammal.

post-22406-0-21139200-1493381385_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker just via Bifoga filer. Går det inte, så är min MB för gammal.

 

Det gick. Skärmdumpen togs innan DSN-numret försvann. Sedan dess lyser "Internet" och "Server" röda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfigurerade med DHCP och plötsligt fungerade Ethernet-anslutningen och allt annat, verkar det som.

 

Kollade först på Mail, där någon mailat att jag får räkna med ca 3000:- för hjälp med problemet (inställt till vidare), och sedan på Safari, där jag sitter och skriver nu.

 

Det går förresten undan med de nya prylarna.

 

Tack för alla hjälpsamma kommentarer.

 

Trevlig helg, men jag garanterar inte att jag ej återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...