Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Höja ljudet


big peter

Rekommendera Poster

Det finns ett volymreglage i iTunes, det är glidreglaget alldeles till höger om spelreglagen (start/stopp, fram/bak). Men det som kanske kan vara lite förvirrande är att datorn har ett eget volymreglage också. Datorns volymreglage reglerar utnivån på datorns högtalare. Itunes-volymreglage reglerar ljudolymen från iTunes till uppspelningsenheten - uppspelningsenheten kan vara datorn det körs på, eller en annan enhet.

Ett tips kan vara att ställa iTunes-reglaget på maxvolym och sen ställer du datorns volym på vad du vill ha ut i datorns högtalare eller ut på datorns analoga ljudutgång. Om du kör ut digitalt från iTunes (via nätverket eller digitalutgången) så kan du ställa volymen på förstärkaren sen.

Vad iTunes volymreglaget gör det är att det ställer volymen på den signal som går till ljudförstärkarens volymkontroll. Max volym på iTunes volym blir då den volym som ljudenhetens volym är ställd på, då kontrollerar du volymen helt på förstärkaren eller datorns egen ljudkontroll.

Om du sänker iTunes volym så kan du få lägre volym ut än ljudenhetens volymkontroll är ställd på. Jag gör så hemma när jag har iTunes och Mac kopplad digitalt till min D/A och förstärkare, för jag tycker det är bekvämare annars får jag gå över halva rummet haha för att ställa volymen på förstärkaren... så den rör jag helst inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

 

 

:D:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Ja.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har reglaget tilli Tunes till max dvs till höger och har datorn på max vad göra?

post-73518-0-85039500-1493322094.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då låter det som om ljud ut är felinställd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F5 är i max läge

F5?

 

Om du menar volymknapparna på tangentbordet så är väl de F10/11/12.

Du kan kika i Systeminställningar->Ljud med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att det du spelar upp har en låg nivå på ljudet.

Du berättar inte vad det är du spelar upp,är det på musik,podcast,filmer eller serier?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lyssnar du? Datorns högtalare, hörlurar eller ansluten till extern uppspelning och hur ser isåfall kopplingen ut? Om du lyssnar i hörlurar så kan det vara för svårdrivna hörlurar, ljudutgången har en rätt svag förstärkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Trist när folk inte ger återkoppling. Förtjänar ingen hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...