Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Systemåterställning


Nina73

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vet inte om det här är rätt forum nu, men jag hoppas nån kan hjälpa mej!

 

Jag har en Mac Book Pro som är två år gammal, som med tiden samlat på sig en massa onödigt skräp.

 

Jag tänkte att jag skulle göra en systemåterställning så att jag får en ny fräsch dator.

Jag har gjort en säkerhetskopia i time machine.

 

Kan jag då jag startar upp datorn på nytt välja vilka program den skall installera från time machine eller tar den in allt på nytt?

Jag har några program som vid vissa tillfällen varit gratis men som nu kostar. Får jag dom tillbaks eller försvinner dom?

 

Hur går det med mina foton och Lightroom kataloger? Något särskilt jag skall tänka på där?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan formatera hårddisken och installera systemet igen och sen hämta in din TimeMachine säkerhetskopia, men det ger precis samma resultat som att bara installera om systemet (din gamla systemmapp skrivs över).

TimeMachine innehåller dina program, dokument, kataloger etc så det blir precis samma, dina installationsuppgifter för programmen finns sparade på TimeMachine så det är inte så att programmen installeras igen (ingen nyinstallation) utan det blir helt enkelt så att de överförs som de redan är installerade. Och om du har skräp i datorn så finns det också på TimeMachine.

Men du har ju möjlighet att välja vilket material på TimeMachine som du vill ha in till datorn igen. Dock så tycker jag att det absolut enklaste är att rensa datorn först och sen spara till TimeMachine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan formatera hårddisken och installera systemet igen och sen hämta in din TimeMachine säkerhetskopia, men det ger precis samma resultat som att bara installera om systemet (din gamla systemmapp skrivs över).

 

TimeMachine innehåller dina program, dokument, kataloger etc så det blir precis samma, dina installationsuppgifter för programmen finns sparade på TimeMachine så det är inte så att programmen installeras igen (ingen nyinstallation) utan det blir helt enkelt så att de överförs som de redan är installerade. Och om du har skräp i datorn så finns det också på TimeMachine.

 

Men du har ju möjlighet att välja vilket material på TimeMachine som du vill ha in till datorn igen. Dock så tycker jag att det absolut enklaste är att rensa datorn först och sen spara till TimeMachine.

 

 

Tack för ditt snabba svar!

 

Problemet är att jag inte vet exakt vad jag skall rensa bort! Då jag kollar vad som är lagrat i datorn så är det 115 GB i mappen övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att datorn har samlat på sig "onödigt skräp", hur har du gjort bedömningen att datorn har "onödigt skräp"? När det gäller "Övrigt" så är det de dokument och filer som har ett filformat som datorns operativsystem inte känner igen och därmed inte kan placera in i andra kategorier. Det är ingen mapp utan det är en kategori.

 

Ett program som hjälper till med städning som jag tycker är bra är CleanMyMac - jag har haft det i flera år.
https://macpaw.com/cleanmymac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Ett program som hjälper till med städning som jag tycker är bra är CleanMyMac - jag har haft det i flera år.

https://macpaw.com/cleanmymac

 

Jäklar vilken corny reklamfilm på deras sajt! :lol: Ska testa, har kört Dr. Cleaner men det skadar ju inte att prova något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

 

Tack för ditt snabba svar!

 

Problemet är att jag inte vet exakt vad jag skall rensa bort! Då jag kollar vad som är lagrat i datorn så är det 115 GB i mappen övrigt.

 

 

 

Tack för ditt snabba svar!

 

Problemet är att jag inte vet exakt vad jag skall rensa bort! Då jag kollar vad som är lagrat i datorn så är det 115 GB i mappen övrigt.

 

På vilket sätt ser du att det finns så mycket i någon mapp som heter övrigt? Det finns en flik som heter lagring om man öppnar Om den här datorn. Problemet med den funktionen är jag tycker att den är väldigt dålig! När jag använder den så säger den att jag har 653GB Dokument, det jag tror att den har gjort då är att den har räknat mitt fotobibliotek två gånger och kallar det för dokument! Under bilder ligger det 280GB trots att jag har 330GB foton.

post-6453-0-06828500-1493485715_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad systemet gör där är att den sorterar utifrån vissa filtyper, filtyper som finns inlagda i systemet. Den sorterar inte efter innehåll utan efter filtyp. Det är bara ett fåtal filtyper som systemet känner igen. Enkelt uttryckt så känner systemet bara igen de filtyper som kan öppnas av Förhandsvisning, QuickTime, iTunes och iWork-programmen. Resten sorteras som "övrigt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...