Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhetskopiera bilder och videor utan gigantiskt bildbibliotek?


Alix

Rekommendera Poster

Jag skaffade 200 GB i Icloud och skulle vilja säkerhetskopiera bilder och videor allt eftersom jag tar dem. Men jag vill inte ladda ned mitt gigantiska bildbibliotek som i optimerat läge ändå snor drygt 11 GB av min Iphones 32 GB. Så vad göra? Funktionen Bildström begriper jag mig faktiskt inte på, men det verkar inte vara någon säkerhetskopiering per se? Eller har jag fel? Jag vill kunna göra som i Google foton (Android) och Google drive (IOS): Säkerhetskopiera nya bilder och videor enbart, inte fylla upp mobilen med en massa filer. Hur gör jag? Kan man göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det går inte att använda iCloud Bildbiblioteket som enbart lagringsplats för bilder. Ingen av Apple´s tjänster är enbart en backup lösning utan det bygger på optimerade filer.

Du får helt enkelt söka dig till någon annan tjänst som tex Flickr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Bildström är ingen permanent lagringsplats utan är bara till för att andra enheter som är inloggad med ditt Apple-ID ska kunna ladda ner bilderna.

Har man iCloud Bildbibliotek påslaget är enligt mig Bildström onödigt eftersok det förstnämnda tar över funktionen. Men den finns kvar som val eftersom det finns dom som inte vill använda iCloud Bildbibliotek men ändå för över bilder till andra enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, det var som jag misstänkte. Trist, då får jag fortsätta med Google drive och sedan föra över bilderna via kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, det var som jag misstänkte. Trist, då får jag fortsätta med Google drive och sedan föra över bilderna via kabel.

 

Varför använda kabel? Går väl att föra över från telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur då?

 

Finns inte Google Drive som app till telefonen och man kan föra över med den?

Antar bara eftersom jag aldrig testat själv men det borde vara en självklar funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte Google Drive som app till telefonen och man kan föra över med den?

Antar bara eftersom jag aldrig testat själv men det borde vara en självklar funktion.

Jaha, du menar så. Jo, visst gör jag det. Också. Men originalbilderna importerar jag via kabel till Bilder på Macen. Poängen med den här tråden var att jag hade hoppats slippa göra det sistnämnda och överföra dem till Bilder via Icloud i stället. Det går, men bara till priset av att också ha ett gigantiskt och för mig onödigt bildbibliotek på Iphonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, du menar så. Jo, visst gör jag det. Också. Men originalbilderna importerar jag via kabel till Bilder på Macen. Poängen med den här tråden var att jag hade hoppats slippa göra det sistnämnda och överföra dem till Bilder via Icloud i stället. Det går, men bara till priset av att också ha ett gigantiskt och för mig onödigt bildbibliotek på Iphonen.

 

Jag förstår dilemmat när man har ett stort bibliotek och fast man ställt in på "Optimera..." och utrymmet ändå inte räcker till på telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår dilemmat när man har ett stort bibliotek och fast man ställt in på "Optimera..." och utrymmet ändå inte räcker till på telefonen.

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...