Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WWDC 2005 startar på måndag


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Jag trodde aldrig att jag skulle säga detta, men nu fick jag en väldigt hemsk tanke. För första gången funderade jag allvarligt på att sluta med Mac, åtminstone nya Macar och istället leva kvar i en tidsbubbla med PPC- och 68k-Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 192
  • Created
  • Senaste svar
Ja man ska nog tyvärr inte räkna med en ny processor i Powerbooken förrän Intel hoppar in i den. Kommer nog tyvärr bara komma en G4 1,8 i höst någon gång, och sen Powerbook Pentium i juni 2006 då... Fan.  :)

148677[/snapback]

 

Men jag vill ju ha en bärbar Mac nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vill ju ha en bärbar Mac nu!

148686[/snapback]

Köp en nu då. Som sagt kommer de att fungera bra även efter Intel har gjort entré. Antagligen kommer den du köper idag att fungera lika länge som om Apple hade fortsatt med PPC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värst vad snabbt alla skriker "Nya Macarna har x86 processor, då går OSX att köra på en PC!". Sry, men riktigt så lätt är det inte, eller det är nog tur det. Xbox bygger kör en Pentium3 processor, bara för det kan man inte slänga in Windows på den hur som helst, även om den kör en extremt nedbantad Windows version, så fungerar inte samma Windows på finns på en PC burk till den.

AmigaONE kör en 800mhz 750GX G3 processor och Pegasos II en 1ghz G4 processor. Men MorphOS funkar inte på AmigaONE, AmigaOS 4 fungerar inte på Pegasos och inget av dom fungerar på någon Macintosh. Däremot finns Mac-on-Linux vilket gör det möjligt för OSX att fungera på Pegasos och AmigaONE. Men fortfarande kör det via ett annat operativ system och av vad jag har hört är det ändå inte tillräckligt snabbt för att kunna använda till något mer än att bara testa hur OSX känns då det fortfarande inte går snabbt nog. Ungefär som VirtualPC o VMWare på PC burkar...det fungerar men det fungerar inte till något mer krävande eller i längden att enbart jobba via.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en nu då. Som sagt kommer de att fungera bra även efter Intel har gjort entré. Antagligen kommer den du köper idag att fungera lika länge som om Apple hade fortsatt med PPC.

148687[/snapback]

 

Ja, vi får väl se vad so händer. Kanske andrahandspriserna går ner lite också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Qwerty: Du är inte ensam, jag är inte direkt glad i bytet om man säger så...otroligt besviken. O andra sidan kan man ju se det som så att man kanske vänjer sig...

Även om jag har suttit me en PC burk mer än en Mac så var det Macen jag började med och har alltid haft en speciell relation till Mac. O som någon annan här sa så har man alltid fårr propagera för att ghz'en inte spelar någon roll.

Även om OSX inte kommer gå att köra på en PC så kommer hårdvaran trotts allt vara allt för lik en PC...risken finns ju att vi t.o.m kommer få se en ful "Intel Inside Pentium" lapp klistrad på våra macar i framtiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..risken finns ju att vi t.o.m kommer få se en ful "Intel Inside Pentium" lapp klistrad på våra macar i framtiden...

148701[/snapback]

Hoppas i så fall att rapsolja biter på den också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är naiv men jag tror att Jobs har läget under kontroll. Processorbytet kanske är en process som är obehaglig under en övergångsperiod men i långa loppet är det här en bra övergång både för vår och för Apples skull..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Festligt.... "61 användare läser det här ämnet (26 gäster och 1 anonyma användare)". Elefant-nyheten i glashuset! :P Men det känns rätt stort det här, och jävulskt oväntat. Att de klarat hålla inne det så länge!

 

/Klod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men betyder inte det här att intel får monopol på processorer mer eller mindre? Kan det verkligen komma nåt gott ur det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är absolut mest orolig över är såklart hur det blir med framtida program.

Ett byte i stil med OS9 > OSX är ju inte så kul då det helt plöttsligt blir omöjligt att köra nya program. Ett byte av processor resulterar ju inte i att programen helt plötsligt blir okörbara...kolla på Intel och AMD så fattar ni...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att höra vad Sveriges största mactidningar har att säga om det här..

 

*hint hint nudge nudge*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabo: Jo, på hem dator marknaden...men AMD verkar ju öka så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här blir fett. Jag gillar nyheter av grov kaliber. Intel är nog ett skönt gäng med stenkoll på läget och stor erfarenhet och insikt i det dom sysslar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men betyder inte det här att intel får monopol på processorer mer eller mindre? Kan det verkligen komma nåt gott ur det?

148707[/snapback]

AMD finns ju också. IBM tillverkar sina Power-processorer och kanske även ett par PowerPC i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YES!

Har väntat på detta länge! Äntligen gör Apple som jag önskat. Kan bara se fördelar med detta! Jag skiter fullständigt om det inte kommer att gå att köra mina program på min Macmini om 5-6 år. Då är ändå den datorn för gammal och så har det alltid varit inom datorindustrin. Att nu köra OSX på en B/W G3 mac är ju vidrigt långsamt så att man måste uppgradera är väl inget nytt.

 

Men tänk på fördelarna. En av världens bästa processor tillverkare till som hjälper Apple! Säg vad ni vill om G5, jämför man den i värme (kanske inte prescott :P ) och pris vinner både Intel och AMD´s prollar med hästlängder Sen är de minst lika snabba som G5 (om inte snabbare) och utvecklingen går bra mycket fortare på X86 sidan. När hade ni tänkte att se de första G5 dualcore prollarna från IBM (Och då snackar vi till persondatorer och inte till servar!!)?

 

Ny snabba, tysta och billigare macar! du sköna nya värld!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YES!

Har väntat på detta länge! Äntligen gör Apple som jag önskat. Kan bara se fördelar med detta! Jag skiter fullständigt om det inte kommer att gå att köra mina program på min Macmini om 5-6 år. Då är ändå den datorn för gammal och så har det alltid varit inom datorindustrin. Att nu köra OSX på en B/W G3 mac är ju vidrigt långsamt så att man måste uppgradera är väl inget nytt.

 

Men tänk på fördelarna. En av världens bästa processor tillverkare till som hjälper Apple! Säg vad ni vill om G5, jämför man den i värme  (kanske inte prescott :P ) och pris vinner både Intel och AMD´s prollar med hästlängder Sen är de minst lika snabba som G5 (om inte snabbare) och utvecklingen går bra mycket fortare på X86 sidan. När hade ni tänkte att se de första G5 dualcore prollarna från IBM (Och då snackar vi till persondatorer och inte till servar!!)?

 

Ny snabba, tysta och billigare macar! du sköna nya värld!

148720[/snapback]

Jag har varit inne på samma tankar. Det här kan faktiskt vara riktigt bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ciao,

Det går förmodligen att göra en mängd reflektioner och dra en massa bra slutsatser från Job's keynotes i allmänhet, och bytet till Intel i synnerhet.

 

Mina reflektioner är:

i) En teaming mellan Apple och Intel kan bli kanonbra - tänk tanken med det innovativa Apple tillsammans med Intel's resurser (har ni glömt hur Apple förändrade definitionen av mp3-spelare)

ii) min tolkning av keynotes var att interoperabilitet mellan processorerna kommer att fungera - det finns ett 'toolkit' som tillåter kompilering för både x86 och ppc = BRA!

iii) grymt imponerande att Apple redan kör OS X på Intel

iv) undrar om de mekaniska interfacen kommer att tillåta en HW-uppgradering från ppc till x86, det verkar ju som att vi kommer att leva med två installationsmöjligheter - press 1 for x86 and press 2 for ppc... Om det kommer att funka med HW-uppgradering så blir det nog inga problem med försäljningen... att köpa en mac idag som går att uppgradera till x86 känns som en helt ok investering!

v) jag tror att Apple har en jätteuppgift att 'förklara tänket' de kommande månaderna - inte minst våra möjligheter som kunder att göra HW + SW update plus hur de funderar kring virus...

vi) är sedan ett halvår tillbaka intresserad av apple-aktien, den verkar stå sig idag - jag tror att det kommer att gå upp - låt oss hoppas att våra apple-upplevelser kommer att gå samma väg...

 

Har fortfarande ingen bra text till min profil...

 

mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller virus. En Mac med OS X kommer inte att få virus bara för att man kör x86. För att få de windows-virus som finns idag krävs Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton Österberg

Just nu vet jag inte vad jag ska säga... Jag vet inte om jag skall vara lycklig eller om jag ska gråta, det känns som Apple sålde sin själ, oavsett om Mac OS X86 (eller?) kan köras på vilken x86:a som helst så är gillar jag det inte. Det är inte bra för Apple om man inte behöver en "Mac" för att köra "OS X", för då skulle de inte tjäna några pengar. Även om man nu inte kan det så är jag fortfarande högst tveksam. Jag kan inte tänka mig att någon utav Intels processorer är kraftfullare än en PPC, och IBM är verkligen på frammarsch. Är det inte viktigare att Apple leverar en dator med bra CPU än en med första bästa, bara för att det skall gå fort att leverera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu vet jag inte vad jag ska säga... Jag vet inte om jag skall vara lycklig eller om jag ska gråta, det känns som Apple sålde sin själ, oavsett om Mac OS X86 (eller?) kan köras på vilken x86:a som helst så är gillar jag det inte. Det är inte bra för Apple om man inte behöver en "Mac" för att köra "OS X", för då skulle de inte tjäna några pengar. Även om man nu inte kan det så är jag fortfarande högst tveksam. Jag kan inte tänka mig att någon utav Intels processorer är kraftfullare än en PPC, och IBM är verkligen på frammarsch. Är det inte viktigare att Apple leverar en dator med bra CPU än en med första bästa, bara för att det skall gå fort att leverera?

148731[/snapback]

Varför skulle de inte tjäna pengar på mjukvara? Microsoft gör ju det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrm...

 

Inte helt glad över detta med intel... men:

Vad är det som säger att det måste vara en x86 processor som hamnar i kommande macar?

I synnerhet om "OS X bara kommer att kunna köras på apple-datorer". På en Mac behöver inte Intel ha någon som helst bakåt kompabilitet med tidigare och nuvarande PC processorer.

Och jag kan tänka mig att en del av det som lockar Apple är 64-bitars dualcore processorer (eller bättre).

 

Och vem vet, det kanske strax dyker upp nya fräscha PowerPCs som apple har i delar av sortimentet, och har Intel inside andra.

 

/ JwS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu vet jag inte vad jag ska säga... Jag vet inte om jag skall vara lycklig eller om jag ska gråta, det känns som Apple sålde sin själ, oavsett om Mac OS X86 (eller?) kan köras på vilken x86:a som helst så är gillar jag det inte. Det är inte bra för Apple om man inte behöver en "Mac" för att köra "OS X", för då skulle de inte tjäna några pengar. Även om man nu inte kan det så är jag fortfarande högst tveksam. Jag kan inte tänka mig att någon utav Intels processorer är kraftfullare än en PPC, och IBM är verkligen på frammarsch. Är det inte viktigare att Apple leverar en dator med bra CPU än en med första bästa, bara för att det skall gå fort att leverera?

148731[/snapback]

Okej, nu tar vi det lilla lugna.

Man behöver fortfarande, och kommer alltid, en "Mac" för att köra OsX.

Det är bara processorbyte.

Vilken PC-burk som helst kommer INTE att kunnda kör OsX. tack o lov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...