Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WWDC 2005 startar på måndag


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Ja, man kan ju nästan tro det!!!

 

Men det här då:

 

"lots of great power pc products in pipeline"

 

Va?

 

/Klod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 192
  • Created
  • Senaste svar

Otellini visar Apples reklam hur de Tostar Intels Pentium från 1996. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. Jao.. vad innebär det här egentligen?

 

- Apple kommer att kunna börja leverera "Macar" snabbare eftersom Intel kan producera processorer snabbare än vad IBM kan.

- Apple som hårdvarutillverkare kanske så småningom är ett minne blott!??

- Windows ställning som det marknadsledande GUI-operativet är hotat.

- .. jao.. jag vet faktiskt inte riktigt vad det innebär.. spekulationsdags

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniela: Igenkligen innebär det inte så jätte mkt. Apple har däremot alltid skrytit om att mhz'en inte har spelat så stor roll för en processors snabbhet och det har stämt väldigt bra om man ser till alla tester som har genomförts. Nu plötsligt däremot för ett tag sedan va dom besvikna att IBM inte lyckades pressa ur sig 3ghz som dom hadde lovat.

 

Dom flesta PC burkar kör en Intel x86 processor, eller AMD processor. x86'an är dock den som regerar rätt ordäntligt bland märkes datorerna.

Antagligen blir gör det inte så jätte stor skillnad för konsumenterna om det sitter en x86 eller PowerPC processor i deras burkar, men det handlar ganska mkt om kännsla. Och, ifall OSX är möjligt att köra på x86 processor kan även det innebära att det blir väldigt mkt enklare att emulera OSX, och mkt snabbare med för den delen...och det är inte positivt.

 

Tillbaka till kännslan. AmigaONE är ett rätt bra exempel, har alltid suttit en 68k processor i Amigorna och dom har nästan alltid haft lite speciellt utseende. För ett tag sedan kom AmigaONE som körde en PowerPC G4 processor och såg ut ungefär som en snygg liten PC burk. Visst, det är snabbare men lite av kännslan försvinner.

Precis som när man slänger in en SNES (Super Nintendo) eller Neo Geo emulator i datorn eller på sin konsol och spelar dom spelen. Blir inte riktigt samma kännsla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det klart! Helt och hållet oväntat detta, kan inte riktigt tro det. Skall man börja titta snett på sin pb och tycka den är omodern! Vad händer med mjukvaru-tillgången!?!

 

/klod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då blev det inga nya iBooks då, och ingen iPhone :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denial: Det där ovan som jag skrev va ur konsumentens synvinkel o vad det skadar mig.

För Apple innebär det billigare datorer och fler ghz.

Och även för oss konsumenter kommer det förhoppningsvis innebära billigare datorer...för PowerPC'n är inte direkt billigt om jag har fattat det rätt. AmigaONE kör också PowerPC...och den är inte billig...G4 i den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte alls om jag ska skratta eller gråta som sagt. Det var en liten bomb som exploderade känner jag.. överlag är jag nog positiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sjukt sjukt sjukt. Inget mer?????? Snacka om besvikelse och förvirringskänsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan. Satan. Vad ska man nu göra. Får la skaffa en bärbar PC då. (Köra Linux) Har ingen lust att betala fullt pris för en antik modell av iBook. Förresten blir det ju x86 i kommande Apple endå... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om intel skulle rent hypotetiskt få brist på processorer, vilka kommer då att få stå tillbaka och vänta? Knappast Dell eller andra stora "pc"tillverkare.

Det kanske är jättebra men känslomässigt- BURR!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig tom, tom och sviken. Här har man gått och kört Mac sen 1996 och nu går Steve Jobs helt plötsligt och sviker allt. Steve av alla människor. :o

Det känns inte kul helt enkelt.

 

Men nu ska de fixa så att OS X kan köras på vilken x86-PC som helst. För om vi ändå ska göra något, så gör det ordentligt och döda Windows. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju inte så kul att köpa en ny Powerbook i höst som jag tänkt. Den kommer verkligen kännas gammal när första Pentium-Powerbooken kommer... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju inte så kul att köpa en ny Powerbook i höst som jag tänkt. Den kommer verkligen kännas gammal när första Pentium-Powerbooken kommer... :(

148659[/snapback]

 

Håller med. Jag hade tänkt köpa en PowerBook till hösten, men nu vete Knasen, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hypotetiskt om du köper en Powerbook skulle du kunna uppdatera den med ett pentiumprocessorkort om några år eller är alla andra kretsar på moderkortet designade enbart för powerPC:en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

framtidens applemjukvara kommer inte funka på min G5a då eller?!

 

 

det känns ju trevligt :E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte Apple kommer att få ngn dator såld, innan det kommer en med intel Inside!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej min slot-lösa edu-iMac G5 jag köpt i dagarna från Macoteket kan nog vara den sista Macen med PowerPC jag köper. Hade tänkt uppgradera Powerbooken till hösten, men nu vette kattten alltså. Kanske de sänker priserna ganska rejält nu när alla vet vad som komma skall? Isåfall kanske det kan vara värt att köpa en "gammal" dator... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej min slot-lösa edu-iMac G5 jag köpt i dagarna från Macoteket kan nog vara den sista Macen med PowerPC jag köper. Hade tänkt uppgradera Powerbooken till hösten, men nu vette kattten alltså. Kanske de sänker priserna ganska rejält nu när alla vet vad som komma skall? Isåfall kanske det kan vara värt att köpa en "gammal" dator...  :)

148668[/snapback]

 

Jo, om de sänker nypriserna på Power-datorerna, så kommer jag nog köpa. Fast det känns typ råB att köpa nu när det kommer att komma en helt ny produktlinje datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chinadrumsticks
framtidens applemjukvara kommer inte funka på min G5a då eller?!

det känns ju trevligt :E

148662[/snapback]

 

Nja, om jag förstått det rätt, kommer det utvecklas FAT-binärer, alltså PPC-Intel-hybrider. Så vi konsumenter kommer ges möjlighet att njuta av nya programvara tills vi hunnit uppgradera..

 

Även om det kan kännas hårt, så tror jag att det går i rätt riktning. Det måste bli ett slut på pajkastningen mellan MS och Apple. Jag kanske blir hatad nu, men jag tror att det skulle vara framgångsrikt med ett gemensamt OS från MS och Apple. På så sätt kan Apple dra nytta av MS monopol och MS kan dra nytta av Apples innovation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest imponerande är ändå det här;

"Vi har kompilerat alla versioner av OSX för både PPC och x86 de senaste fem åren"

Tycker det visar hur grymt kompetenta Apple-folket är egentligen.. Rent teoretiskt borde det ju kunna finnas ett MacOSX för x86 i handeln redan idag.

 

Hur det här påverkar Apples försäljning av PowerPC-macar är förstås ganska läskigt att spekulera i. Det är ju något år kvar tills vi kan köpa en x86-mac och ytterligare lite tid tills det finns ett MacOS X för andra x86. PowerPC-macarna ska ju inte försvinna helt om jag förstår det rätt!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej min slot-lösa edu-iMac G5 jag köpt i dagarna från Macoteket kan nog vara den sista Macen med PowerPC jag köper. Hade tänkt uppgradera Powerbooken till hösten, men nu vette kattten alltså. Kanske de sänker priserna ganska rejält nu när alla vet vad som komma skall? Isåfall kanske det kan vara värt att köpa en "gammal" dator...  :)

148668[/snapback]

Men hur har de tänkt egentligen? Det finns exempel där företag har gått i konkurs för att man släppt nyheten om en ny häftigare produkt alldeles för tidigt. Över en natt slutar alla köpa det befintliga utbudet. Jag kan inte tänka mig att man inte tänker på den risken. Men hur tänker Apple hantera den risken? Ingen aning, men det känns inte som om sista ordet är sagt ännu. Jag har själv en Powerbook Titanium på 800Mhz som jag vill byta ut, men såklart vill jag ha framtidens maskin och inte gårdagens...

 

-Bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om de sänker nypriserna på Power-datorerna, så kommer jag nog köpa. Fast det känns typ råB att köpa nu när det kommer att komma en helt ny produktlinje datorer.

148673[/snapback]

Ja man ska nog tyvärr inte räkna med en ny processor i Powerbooken förrän Intel hoppar in i den. Kommer nog tyvärr bara komma en G4 1,8 i höst någon gång, och sen Powerbook Pentium i juni 2006 då... Fan. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...