Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac 27" 2011 trasigt grafikkort


lordquasi

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Min imac krashade för några dagar sedan och jag har inte kunnat starta upp den sedan dess. Först trodde jag att det var hårddisken det var fel på men efter otaliga timmar på nätet så har jag kommit fram till att det är grafikkortet som är trasigt.

 

Tydligen så är det ett tillverkningsfel på grafikkortet som sitter i nu, vilket Apple under tre år hade någon slags kampanj där dom tog tillbaka datorerna och bytte ut kortet gratis eller till en lägre kostnad. Jag har kollat upp serienumret och det stämmer att min imac är en av dom som har detta usla kortet.

 

Detta fick man ju självklart inte reda på förens det nu är för sent, vilket är ganska så segt.

Vad jag har läst av andra människor som haft det här problemet så har vissa fått pröjsa 8000kr för reparation av Apple. Men jag har även hittat folk som fått reparationen gjord gratis, vilket det borde vara för ett tillverkningsfel kan man tycka.

 

Är det enda alternativet och betala 250 spänn för ett samtal med deras kundtjänst och bara hoppas att man får det ersatt? Vad bör jag nämna i samtalet?

 

Tack på förhand,

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Efter 5-6 år har du inte en chans att få det utbytt.

Lägg din tid på annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iMac av samma modell fick fel på grafikkortet. Då var det fortfarande ca ett halvår kvar av den förlängda garantin, men även då så var det mycket svårt att få den lagad. De hade svårt att acceptera att det var fel på den, trots bildbevis etc. Det var till en början sporadiskt, så det dök inte upp när de testade den, och jag blev nekad. Det var först när grafikkortet hade gett upp helt någon månad senare som de accepterade det.

Redan då skötte de det illa, och jag skulle tro att så här sent så kommer de inte att fixa det på garantin.

Dock så tror jag inte att det är så jättedyrt. När jag lämnade in den så skulle det kosta ca 2500:- totalt, men då är det möjligt att de bjöd på själva reparationen och det var grafikkortet jag fick betala. Jag vägrade dock betala för något som de själva har erkänt är ett fel.

Du kan ju ändå hänvisa till det kända felet och hoppas på att de går med på någon kompromiss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av Apple, när det gäller den här typen av frågor, är att det varierar hur tillmötesgående de är. Man ska nog dels ha turen att få prata med rätt person, dels vara beredd att argumentera för sin sak.

Jag fick mitt grafikkort utbytt för drygt ett halvår sedan, kostnadsfritt. Annars skulle bytet ha gått på cirka 6 000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har haft ett "Förlängt reparationsprogram för MacBook Pro med grafikproblem" som upphörde vid årsskiftet. Jag har inte kunnat hitta dito för iMac på Apples hemsida, dock har de haft några firmware-uppdateringar för bl.a. grafik på en del iMac-modeller från ca 2010-2011. Stämmer det att inget sådant, motsvarande program aldrig upprättats av Apple? När det nämns ett "förlängt garantiåtagande" menas väl endast 3 års Apple Care (tecknat senast 1 år efter inköpet, blir max 4 år totalt).

 

Jag har fått min MBP åtgärdad gratis enligt programmet, utan knussel och sura miner, faktiskt tvärtom.

 

Om mitt info inte är fel, måste varje exemplar av drabbad iMac bedömas separat, vilket naturligtvis kan uppfattas (tolkas?) som utlämnat åt tjafs och godtycke.

 

Efter 6 års användning , vad finns det kvar av de flesta datorer av andra fabrikat? Många Apple-datorer lever dock kvar och man förväntar sej att de ska göra det i all oändlighet, ibland faktiskt in absurdum. Eller? Visst är det skittrist när en för övrigt helt sjysst dator pajar. Men jag skulle nog inte betala 250 spänn bara för att delge Apple information om att ännu en åldrande iMac har "insjuknat", för något annat lär bli ganska omöjligt att utverka. Men jag kan ha fel... Och det är kanske inte jättesvårt att hitta reservdelar och någon som är bra på att hålla i en lödkolv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är kanske inte jättesvårt att hitta reservdelar

 

Det räcker med att kolla länken i mitt inlägg ovan. Sen är det kretskort med kontakter utan lödningar. Det är i och för sig inte svårare än att byta hårddisk. Men skillnaden är att man måste plocka ut hela moderkortet vilket ökar svårighetsgraden påtagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har haft ett "Förlängt reparationsprogram för MacBook Pro med grafikproblem" som upphörde vid årsskiftet. Jag har inte kunnat hitta dito för iMac på Apples hemsida, dock har de haft några firmware-uppdateringar för bl.a. grafik på en del iMac-modeller från ca 2010-2011. Stämmer det att inget sådant, motsvarande program aldrig upprättats av Apple?

 

Apple upprättade ett förlängt garantiåttagande på iMac med vissa grafikkort 2011-2012. Men det programmet är avslutat.

 

AMD Radeon HD 6970M cards (both 1GB and 2GB configurations) in select versions of these 2011 iMacs could fail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Stereotypen

Hur går det i detta fallet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det räcker med att kolla länken i mitt inlägg ovan. Sen är det kretskort med kontakter utan lödningar. Det är i och för sig inte svårare än att byta hårddisk. Men skillnaden är att man måste plocka ut hela moderkortet vilket ökar svårighetsgraden påtagligt.

 

4 papp för "lilla" grafikkortet? Sjysst tips, eller vad f menar du?

 

Knappast någon idag med vett tror att det finns de som tror att man löder hemma i moderna datorers komponenter. Att kunna "hålla i en lödkolv" är inte detsamma som att löda. Det är att "vara någorlunda händig". Fattaru nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

4 papp för "lilla" grafikkortet? Sjysst tips, eller vad f menar du?

 

Knappast någon idag med vett tror att det finns de som tror att man löder hemma i moderna datorers komponenter. Att kunna "hålla i en lödkolv" är inte detsamma som att löda. Det är att "vara någorlunda händig". Fattaru nu?

 

Apples grafikkort är dyra. Det är ett tips som man själv får ta ställning till om det är värt det eller inte.

...

Sen är vi på ett forum. Det är väldigt svårt att fatta hemmagjorda betydelser eftersom text brukar skrivas att man menar det man säger bokstavligt om inget annat läggs till som indikerar att man ska dra en annan slutsats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sen är vi på ett forum. Det är väldigt svårt att fatta hemmagjorda betydelser eftersom text brukar skrivas att man menar det man säger bokstavligt om inget annat läggs till som indikerar att man ska dra en annan slutsats.

 

För en gångs skull konstaterar jag att vi är helt överens i detta.

Men jag undrar lite om det där sista; räcker det med en smiley som indikation på att det skrivna ska exkluderas ur normal meningsteori?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

 

Räcker det med en smiley?

 

Här får du 2:

 

:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hansjacobsson

Tillbaka till ämnet!

Jag bytte grafikkort i min iMac 2009 för ett par år sedan. Lämnade in den på Macforum, dom undrade om jag tyckte att det var värt det. Gick nog på 3 - 4 tusen, kommer inte ihåg exakt. Nu med facit i hand tycker jag att det helt klart va det! Jag slapp köpa ny, ominstallation samt fundera på vad jag skulle göra med den gamla. Den funkar fortfarande utmärk till det vi använder den till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...