Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ominstallation utan att veta lösenord eller Apple-ID?


ame44

Rekommendera Poster

Jag skulle hjälpa grannen att ominstallera en gammal Macbook Pro från 2008 som han fått men det strular. Till att börja med så har förra ägaren inte "blåst" datorn alls utan hans användare ligger kvar som admin. Dock så är den inställd på att logga in automatiskt så inget lösenord behövs för att komma in på den, men så fort man försöker göra nån ändring så krävs så klart admin lösenordet, vilket den nya ägaren (grannen) inte har.

 

Försökte följa instruktionen här: https://support.apple.com/sv-se/HT204904

 

Men får under processen upp meddelandet: "Item is temporarily unavailable" (eller nåt liknande). Googlade detta och det verkar alltså då vara att de apple-id jag använde inte känns igen. Dvs datorn och OS:et verkar vara knutet till den förra ägarens apple-id.

Är det så?

 

Så hur kan jag göra en ominstallation om jag inte har varesig förra ägarens apple-id, eller lösenord?

 

- Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då rekommenderar jag att grannen köper Mac OS X Snow Leopard (209 kr). Detta ger dig möjlighet att rensa hårddisken och installera ett nytt system, det kommer att göra att den tidigare ägarens uppgifter försvinner.

https://www.apple.com/se/shop/product/MC573S/A/mac-os-x-106-snow-leopard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Ja det var ju hyffsat pris på den. Går det att uppgradera från denna sedan? Yosemite ligger på idag.

 

Och detta är alltså enda sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det bästa sättet när säljaren inte lämnade ifrån sig lösenordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det bästa sättet när säljaren inte lämnade ifrån sig lösenordet.

ok! Jag lämnade tillbaks den till grannen idag, men då förra ägaren är hans svärson så ska det nog gå att få både admin lösenord och kanske tom appleid för att kunna göra en ominstallation.

För då borde det funka väl? Dvs göra en ominstallation efter konstens regler och använda förra ägarens apple id. Jag antar att då blir allt nollställt och grannen kan sen skapa sin egen användare med sitt egna apple-id?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då rekommenderar jag att grannen köper Mac OS X Snow Leopard (209 kr). Detta ger dig möjlighet att rensa hårddisken och installera ett nytt system, det kommer att göra att den tidigare ägarens uppgifter försvinner.

 

https://www.apple.com/se/shop/product/MC573S/A/mac-os-x-106-snow-leopard

 

Låter lite knöligt att köpa ett operativsystem (som man sedan ändå inte tänker använda) för att tömma en dator.

Hade det inte gått att göra en boot-bar USB-sticka? Antingen från den egna datorn (det här gällde ju grannens) eller till och med från datorn det gäller – om nu gamla ägaren var inloggad redan från start?

Går det inte att formatera om en dator genom target mode? Eller då måste man ändå ha lösenordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nollställ befintlig användares lösenord i dator om det kan underlätta något.

 

Starta från recoverypartionen

Starta terminalen

Skriv: resetpassword

Ändra lösen till önskad användare.

Starta om datorn

Vid uppstart får du förfrågan om nyckelringen. Du lär inte ha något annat val än att skapa en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nollställ befintlig användares lösenord i dator om det kan underlätta något.

 

Starta från recoverypartionen

Starta terminalen

Skriv: resetpassword

Ändra lösen till önskad användare.

Starta om datorn

Vid uppstart får du förfrågan om nyckelringen. Du lär inte ha något annat val än att skapa en ny.

Bra tips. Old school är detta (single user mode) och funkar utan recovery:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera hårddisken och sen installera systemet för att få bort den tidigare användarens uppgifter, inte bara installera systemet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, många bra tips här! Tackar för detta allihopa!

 

Ska ge mig på hans dator igen imorrn och prova detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag har halva problemet i titeln. Köpt en orensad iMac där jag har fått lösenordet men så klart ej apple id från säljaren. Jag vill rensa datorn och få senaste OS. Nu Yosemite på den. Är detta bästa sättet att göra ominstallationen om man saknar apple id? https://support.apple.com/kb/PH25649?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

Jag är ny macanvändare så det går lite trögt... När man talar om återställningsskiva här så är det väl en fiktiv skiva som skapas på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man gör beror på hur gammal datorn är. Om den kom med Mac OS Lion eller senare från fabrik så är det bara att gå in i återställningsprogrammet genom CMD R och där välja Skivverktyg, där formatera (radera) hårddisken, välja Mac OS extended (journalförd). Sen installera Mac OS.

 

Du behöver inget Apple ID för att återinstallera det system som datorn kom med från fabrik. Vill du uppdatera från det till nyaste så bevöver du ett Apple ID.

 

Om det är en dator som från fabrik levererades med ett operativsystem på DVD så behöver du en skiva med operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm. Det är Yosemite på den. Det är en late 2012 alltså nya utseendet. Svårt att veta om datorn levererades med skiva. Faktum är att en dvd-enhet följde med. Dock inga skivor.

Om jag nu lyckas återinstallera befintligt OS så är det väl bara att uppgradera sen med mitt eget apple id?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är Yosemite på den betyder inte att datorn var installerat med det från fabrik, tidigare ägaren kan ju ha uppdaterat till Yosemite. Men är den late 2012 så hade den iaf Lion som tidigast och det var det första OS X som inte levererades på skiva, och då har datorn i hårdvaran att den kan hämta hem från internet samma OS som den hade från fabrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har lösenordet för användaren i datorn så är det ju bara att logga in.

Logga in med ditt eget Apple-id i App-store

Köp macOS High Sierra i App-store för 0Kr

Installera High Sierra (Yosemite recoverypartionen ska ny bytas ut mot en för High Sierra)

Starta från recovery partionen

Starta skivverktyget

Radera Macintosh HD (ALLT försvinner men det är väl meningen)

Stäng skivverktyget

Välj installera om macOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har lösenordet för användaren i datorn så är det ju bara att logga in.

Logga in med ditt eget Apple-id i App-store

Köp macOS High Sierra i App-store för 0Kr

Installera High Sierra (Yosemite recoverypartionen ska ny bytas ut mot en för High Sierra)

Starta från recovery partionen

Starta skivverktyget

Radera Macintosh HD (ALLT försvinner men det är väl meningen)

Stäng skivverktyget

Välj installera om macOS

Som pc användare hittills så är jag lite nojjig med virus etc. Hur safe är det att använd sitt apple id på en okänd imac utan att den redan är blåst på innehåll?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är Yosemite på den betyder inte att datorn var installerat med det från fabrik, tidigare ägaren kan ju ha uppdaterat till Yosemite. Men är den late 2012 så hade den iaf Lion som tidigast och det var det första OS X som inte levererades på skiva, och då har datorn i hårdvaran att den kan hämta hem från internet samma OS som den hade från fabrik.

När den sedan är återinstallerad kan jag starta datorn som om den var ny och därefter med mitt apple id installera tex High Sierra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det kan du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite olika info från apple och forumet men jag litar på forumet! Jag är lite trög men det är alltså (bifogad bild) markerad "Apple HDD" överst som ska raderas. Därefter "OS X base system" som ska användas för att återskapa?

post-81145-0-32315000-1509209307_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades till slut iaf. Tack för hjälpen!

Det enda jag tyckte var konstigt var att den tidigare ägarens namn på hårddisken följde med till min ominstallerade version. Jag kanske skulle bytt namn på den när jag raderade den? Det är väl bara att byta namn på den så är allt ok antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken överst på bilden som raderas/formateras. OS X base system låter du vara som det är. Den tar det tidigare namnet på hårddisken om du inte skriver in ett annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...