Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ubuntu byter ut Unity mot Gnome


Alix

Rekommendera Poster

Det var bildligt talat, jag sparar alla datorer.

 

 

Jag köpte (se andra trådar) en Imac Early 2008 och har satt i mer RAM och en 1 TB HDD i den. Just nu kör den Mavericks, vilket fungerar fint. El Capitan blev för krävande och Yosemite avskyr jag.

 

Stoppa i en SSD, det gör en hel värld av skillnad och det blir en helt ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac mid 2010 och stoppade i en SSD i den och shit pommes frites. Boot gick ifrån mer än 2 minuter till mindre än 35 sek bara sådär med en SSD disk.

 

Samma innehåll och program, allt med samma förutsättningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bor du i mitt närområde kan jag hjälpa dig med ett byte av disk, men i huvudsak är det rätt lätt att göra för gemene man och jag kan ge dig en del tips på vägen via andra kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa i en SSD, det gör en hel värld av skillnad och det blir en helt ny dator.

Ja, och för en äldre dator - den har förmodligen inte SATA III/6G, så det räcker med en “halvbra” SSD för att det skall bli bra/bättre fart. Låt säga att man hittar en SSD med SATA II/3G på Tradera/Blocket (osv), som verkar hyfsat fräsch. Så kan man köra en fabriksåterställning på den med `hdparm', eller man kan göra det med SystemRescueCD eller Gparted med. Uppgradera firmware på disken om det finns någon.

 

Det kan bli ett hyfsat billigt (och bra) alternativ. :crossfingers:

 

Bäst är såklart att köra en SATAIII/6G. Disken har bättre värden, generellt, så även om SATA-bussen är långsammare läser/skriver den snabbare än en SATA II/3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och för en äldre dator - den har förmodligen inte SATA III/6G, så det räcker med en “halvbra” SSD för att det skall bli bra/bättre fart. Låt säga att man hittar en SSD med SATA II/3G på Tradera/Blocket (osv), som verkar hyfsat fräsch. Så kan man köra en fabriksåterställning på den med `hdparm', eller man kan göra det med SystemRescueCD eller Gparted med. Uppgradera firmware på disken om det finns någon.

 

Det kan bli ett hyfsat billigt (och bra) alternativ. :crossfingers:

 

Bäst är såklart att köra en SATAIII/6G. Disken har bättre värden, generellt, så även om SATA-bussen är långsammare läser/skriver den snabbare än en SATA II/3G.

 

Så du säger att han ska låta bli en sådan uppdatering?

 

Jag har läst ditt inlägg fram och tillbaka och blir inte riktigt klok på vad du egentligen menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du säger att han ska låta bli en sådan uppdatering?

Nej, med det var väl lite syftat på en annan tråd där det handlade lite om vad/hur man vill investera i en äldre dator el inte, och som alternativ då till en ny SSD, att skaffa en bättre begagnad och fixa till den. En helt ny fin är såklart alltid att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa i en SSD, det gör en hel värld av skillnad och det blir en helt ny dator.

Jag övervägde det men bestämde mig för att bara använda vad jag redan hade hemma, av kostnadsskäl. Min huvuddator är en Mac mini 2012, som redan har SSD.

 

Bor du i mitt närområde kan jag hjälpa dig med ett byte av disk, men i huvudsak är det rätt lätt att göra för gemene man och jag kan ge dig en del tips på vägen via andra kanaler.

Tack, men jag reder mig. Eftersom jag satte i en HDD kunde jag lika gärna satt i en SSD. Jag satte även i SSD i min Mac mini, se ovan. Jag har satt i många SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag övervägde det men bestämde mig för att bara använda vad jag redan hade hemma, av kostnadsskäl. Min huvuddator är en Mac mini 2012, som redan har SSD.

 

Tack, men jag reder mig. Eftersom jag satte i en HDD kunde jag lika gärna satt i en SSD. Jag satte även i SSD i min Mac mini, se ovan. Jag har satt i många SSD.

 

 

En bra karl reder sig själv! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog inte riktigt med på vad du menar där. Vad är det du vill byta ut? Är det att installera en till webläsare och köra den istället för den som är förinstallerad?

 

Det är inget konstigare än i macOS/Windows. Man installerar den nya och använder den istället. Hur man installerar beror ju på vilken pakethanterare distributionen har, men de flesta har någon form av GUI att använda, och Gnome har som en egen liten AppStore »»» som många distar integrerar med sina egna paket med.

 

De flesta har liknande lösningar som fungerar på ungf samma sätt. Själv tycker jag inte att programbiten, hur man installerar/byter är det avgörande för vilken distribution man väljer. Det finns många andra saker som är viktigare. Har man väl valt sin distribution man vill köra, så blir det enklare sen att lära sig hur man gör. Och då är ju även “djungeln” borta, då det bara är en distribution kvar av alla s a s. :)

 

Spel har alltid varit lite dåligt med, pecis som för Mac. Men det finns en hel del spel portade till varje distribution, och sen kan man ju alltid installera “Wine” och få fler (Windows)-spel den vägen. Många gamers kör med Steam idag också. »»»

 

Men jag har dålig koll på det där med spel ö h t, oavstt plattform. Är ingen “gamer” direkt... Spelar sporadisk små enkla spel (SuperTuxKart, 2048, Neverputt, Pacman, Tetris osv). Men jag skulle gärna vilja ha (senaste) SimCity installerat, utan att behöva installera nåt Windows-relaterat.

 

Enklaste om man är ovan, innan man får grepp/överblick om det är att hålla sig till de större distributionerna, t ex Fedora, Korora*, Mint, Ubuntu osv.

 

*Korora är Fedora fast med en del saker som saknas i Fedora, p g a deras rätt strikta policy vad som får ingå i deras releaser.

 

Sen är det ju precis som när man skaffar annat valfritt system (macOS, *BSD, Windows) - att man får ju lära sig hur det fungerar just för det man valt. Är man osäker på vilken man vill ha, så ta ner en LiveCD och starta från den och testa deras miljö där. Det kan du göra från Mac'en med.

 

Typ, 90% är vana windows användare...

Bara det att installera och ge Linux en chans är ett stort steg.

När man väl valt att ta steget, stöter man oftast på olika problem.

Hur stor är sannolikheten att du biter ihop och lär dig att reda ut dessa problem, eller att luta dig tillbaka till nåt du känner igen?

 

Så återigen, Linux måste bli enkelt för gemene man att förstå och kunna hantera utan att man måste ha en doktorsexamen i nån kuriosa.

 

Nu ska jag vara ärlig och säga att det var nåt halvår sedan jag pillade i ubuntu senast...

...så finns där ett enklare och mera funktionellt alternativ för gemene man därute idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...