Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ubuntu byter ut Unity mot Gnome


Alix

Rekommendera Poster

Läs mer här. Citat:

 

”I’m writing to let you know that we will end our investment in Unity8, the phone and convergence shell. We will shift our default Ubuntu desktop back to GNOME for Ubuntu 18.04 LTS.”

 

Att sluta med Unity är således också att sluta satsa på mobila plattformar. Mer om det här.

 

Exakt hur Gnome i Ubuntus tappning kommer att se ut vet vi inte. Unity bygger liksom Cinnamon (Linux Mint) på Gnome 3, men båda ser radikalt olika ut på ytan.

 

Men det lär inte se ut som det vore anpassat för mobila plattformar i alla fall.

 

Redan i morgon kommer Ubuntu 17.04 Zesty Zapus, men den lär ha Unity. Ubuntu 18.04 LTS kommer först nästa år.

 

För alla de som vill använda Unity så finns Unity kvar i Ubuntu 16.04 LTS Xenial Xerus, som supportas till april 2021.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter just nu och uppdaterar från 16.04 LTS till 16.10 (för att kunna gå vidare till 17.04). Enkelt kommando för det i Terminalen:

do-release-upgrade

Sedan skriver man in sitt sudo-lösenord och godkänner installation. Knappt 1 GB laddas ned och installeras. Lätt som en plätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter just nu och uppdaterar från 16.04 LTS till 16.10 (för att kunna gå vidare till 17.04). Enkelt kommando för det i Terminalen:

do-release-upgrade
Sedan skriver man in sitt sudo-lösenord och godkänner installation. Knappt 1 GB laddas ned och installeras. Lätt som en plätt!

 

Smidigt! :ThumbsUp: Påminner lite om det Fedora började med bara för några versioner sen. Så nu när F26 kommer snart, blir det...

dnf system-upgrade download --refresh --releasever=26

Så går den även igenom allt alla progr och sånt.

 

Fler och fler byter ju nu till den modellen - att uppgradera istf ominstallation, så som det ofta var tidigare. :crossfingers: Det är bra. :yeahbaby:

 

 

Skippar dem Unity helt nu, eller bara byter till Gnome3 som förvald?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smidigt! :ThumbsUp: Påminner lite om det Fedora började med bara för några versioner sen. Så nu när F26 kommer snart, blir det...

dnf system-upgrade download --refresh --releasever=26

Så går den även igenom allt alla progr och sånt.

 

Fler och fler byter ju nu till den modellen - att uppgradera istf ominstallation, så som det ofta var tidigare. :crossfingers: Det är bra. :yeahbaby:

 

 

Skippar dem Unity helt nu, eller bara byter till Gnome3 som förvald?

Ett annat kommando för att uppgradera från 16.10 till 17.04:

update-manager -d

Men det funkade det också.

 

Unity8 är det nya med 17.04. Det kommer väl att vara med 17.10 i höst kanske, också? Exakt hur 18.04 LTS kommer att se ut vet nog ingen ännu. Men Unity lever kvar i 16.04 till 2021.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar Ubuntu men fastnade aldrig för Unity. Tror att Gnome 3 är rätt väg att gå för Canonical.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar Ubuntu men fastnade aldrig för Unity. Tror att Gnome 3 är rätt väg att gå för Canonical.

Delar av Gnome finns redan att testa i nya 17.04 om man så önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delar av Gnome finns redan att testa i nya 17.04 om man så önskar.

 

Å tusan, det måste jag kolla lite på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//

 

Skippar dem Unity helt nu, eller bara byter till Gnome3 som förvald?

 

Det finns sedan länge en officiell Gnome-dist från Ubuntu med det självklara namnet Ubuntu Gnome som nu kommer att gå upp som deras primära dist inför 18.04 som släpps nästa år:

 

http://www.omgubuntu.co.uk/2017/04/ubuntu-gnome

 

 

 

 

Ubuntu GNOME To Merge with Ubuntu, Will No Longer Be a Separate Flavor

 

 

https://ubuntugnome.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns sedan länge en officiell Gnome-dist från Ubuntu med det självklara namnet Ubuntu Gnome som nu kommer att gå upp som deras primära dist inför 18.04 som släpps nästa år:

 

http://www.omgubuntu.co.uk/2017/04/ubuntu-gnome

Ja, det var väl lite oklart hur den är nu väl eftersom de jobbar med med Gnome3 till 18. Innan fanns den ju - precis som Ubuntu MATE.

 

Jaja, det var bara ur intresse - anv inte Ubuntu själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det finns sedan länge en officiell Gnome-dist från Ubuntu med det självklara namnet Ubuntu Gnome som nu kommer att gå upp som deras primära dist inför 18.04 som släpps nästa år:

 

http://www.omgubuntu.co.uk/2017/04/ubuntu-gnome

 

 

https://ubuntugnome.org/

Fantastiskt att Linux för en gångs skull inte splittras utan går samman igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna för att Linux kan komma i ordning och gå på en mer gemensam front framåt och utvecklas till nåt riktigt bra.

 

Missförstå mig rätt nu, Linux ÄR bra, men det är på tok för fragmenterat och splittrat idag för att gemene man ska kunna ta det till sig på ett bra och överskådligt sätt. Alla dessa olika distar förvirrar och komplicerar hela grejen för oss vanliga dödliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... // ...men det är på tok för fragmenterat och splittrat idag för att gemene man ska kunna ta det till sig på ett bra och överskådligt sätt. Alla dessa olika distar förvirrar och komplicerar hela grejen för oss vanliga dödliga.

Ja, på ett sätt, men ändå inte. :) Att det finns på tok förmånga distributioner, det håller jag med om. Men för att förenkla det, vilket kanske det gör det lärttare att se på sen.

 

Du har t ex 3 grupper (finns fler, men för enkelhetes skull):

RPM-family: De distributoner som bygger/använder RPM. T ex RedHat, Fedorea, CentOS, SuSE osv.

Debian-family: De som baseras på Debian. T ex Debian (såklart), Mint, Elementary, *buntu, m fl.

Egna: De som har egen kodbas. T ex Arch är helt egen, men har i sin tur några som bygger på Arch - Antergos, Manjaro osv

 

I grund och botten spelar det inte så stor roll vilken distribution du väljer - när den väl är installerad och klar fungera alla ≈ likadant, i princip samma program, som gör samma saker. Det som skiljer där är vilken pakethanterare de använder sig av. Pacman, Apt, Yum, Dnf... där de kan vara lite olika att hantera. Och sen hur de distribuerar sina program. Men varje distribution have ofta ett GUI till sin pakethanterare, och Gnome3 har en egen som de flesta integrerar med sin egen (så man får allt i en).

 

Hoppas det förenklade synen på alla olika. :crossfingers: Många är same-same (inom samma familj).

 

Sen det som skiljer, jmf med macOS/Windows, är såklart att du kan välja olika skrivbord, fönster/login-hanterare. Vilket kanske eg är det svåraste valet man gör. många funkar liknande, och är bra. Men t ex Cinnamon vs Gnome3...

 

Båda är bra på sitt sätt. Har saker som är bättre än den andra, och saknar saker som man kunde önska sig. Cinnamon är bra, men jag saknar ett par funktioner som finns i Gnome3, och menyn påminner lite väl mycket om Windows Start-meny, men annars riktigt bra. Gnome3 är riktigt bra, men har börjar fått lite väl mycket av de sakerna i macOS som man ville bort från. Som tur är så går det mesta att tweaka bort - till skillnad från macOS. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en grupp, debian baserade.

 

Det är rätt komplicerat för en vanlig dödlig att komma fram, lyckas byta ut vanlig mjukvara till ett komplement,

 

Sedan går vi vidare till spel, vilket blir en djungel då normala spel man kanske förväntar sig och vill ha inte alls har stöd för det operativ man sitter på och då är man rökt,

 

Så återigen, Linux ÄR bra, men det är på tok för fragmenterat och splittrat idag för att gemene man ska kunna ta det till sig på ett bra och överskådligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en grupp, debian baserade.

 

Det är rätt komplicerat för en vanlig dödlig att komma fram, lyckas byta ut vanlig mjukvara till ett komplement,

Jag är nog inte riktigt med på vad du menar där. Vad är det du vill byta ut? Är det att installera en till webläsare och köra den istället för den som är förinstallerad?

 

Det är inget konstigare än i macOS/Windows. Man installerar den nya och använder den istället. Hur man installerar beror ju på vilken pakethanterare distributionen har, men de flesta har någon form av GUI att använda, och Gnome har som en egen liten AppStore »»» som många distar integrerar med sina egna paket med.

 

De flesta har liknande lösningar som fungerar på ungf samma sätt. Själv tycker jag inte att programbiten, hur man installerar/byter är det avgörande för vilken distribution man väljer. Det finns många andra saker som är viktigare. Har man väl valt sin distribution man vill köra, så blir det enklare sen att lära sig hur man gör. Och då är ju även “djungeln” borta, då det bara är en distribution kvar av alla s a s. :)

 

Sedan går vi vidare till spel, vilket blir en djungel då normala spel man kanske förväntar sig och vill ha inte alls har stöd för det operativ man sitter på och då är man rökt,

Spel har alltid varit lite dåligt med, pecis som för Mac. Men det finns en hel del spel portade till varje distribution, och sen kan man ju alltid installera “Wine” och få fler (Windows)-spel den vägen. Många gamers kör med Steam idag också. »»»

 

Men jag har dålig koll på det där med spel ö h t, oavstt plattform. Är ingen “gamer” direkt... Spelar sporadisk små enkla spel (SuperTuxKart, 2048, Neverputt, Pacman, Tetris osv). Men jag skulle gärna vilja ha (senaste) SimCity installerat, utan att behöva installera nåt Windows-relaterat.

 

Så återigen, Linux ÄR bra, men det är på tok för fragmenterat och splittrat idag för att gemene man ska kunna ta det till sig på ett bra och överskådligt sätt.

Enklaste om man är ovan, innan man får grepp/överblick om det är att hålla sig till de större distributionerna, t ex Fedora, Korora*, Mint, Ubuntu osv.

 

*Korora är Fedora fast med en del saker som saknas i Fedora, p g a deras rätt strikta policy vad som får ingå i deras releaser.

 

Sen är det ju precis som när man skaffar annat valfritt system (macOS, *BSD, Windows) - att man får ju lära sig hur det fungerar just för det man valt. Är man osäker på vilken man vill ha, så ta ner en LiveCD och starta från den och testa deras miljö där. Det kan du göra från Mac'en med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slängde ut PC:n idag. Planerar för en begagnad Imac i stället! ^_^

 

Välj noga din hårdvara och bygg dig en Hackintosh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag är nog inte riktigt med på vad du menar där. Vad är det du vill byta ut? Är det att installera en till webläsare och köra den istället för den som är förinstallerad?

 

Det är inget konstigare än i macOS/Windows. Man installerar den nya och använder den istället. Hur man installerar beror ju på vilken pakethanterare distributionen har, men de flesta har någon form av GUI att använda, och Gnome har som en egen liten AppStore »»» som många distar integrerar med sina egna paket med.

 

De flesta har liknande lösningar som fungerar på ungf samma sätt. Själv tycker jag inte att programbiten, hur man installerar/byter är det avgörande för vilken distribution man väljer. Det finns många andra saker som är viktigare. Har man väl valt sin distribution man vill köra, så blir det enklare sen att lära sig hur man gör. Och då är ju även “djungeln” borta, då det bara är en distribution kvar av alla s a s. :)

 

Spel har alltid varit lite dåligt med, pecis som för Mac. Men det finns en hel del spel portade till varje distribution, och sen kan man ju alltid installera “Wine” och få fler (Windows)-spel den vägen. Många gamers kör med Steam idag också. »»»

 

Men jag har dålig koll på det där med spel ö h t, oavstt plattform. Är ingen “gamer” direkt... Spelar sporadisk små enkla spel (SuperTuxKart, 2048, Neverputt, Pacman, Tetris osv). Men jag skulle gärna vilja ha (senaste) SimCity installerat, utan att behöva installera nåt Windows-relaterat.

 

Enklaste om man är ovan, innan man får grepp/överblick om det är att hålla sig till de större distributionerna, t ex Fedora, Korora*, Mint, Ubuntu osv.

 

*Korora är Fedora fast med en del saker som saknas i Fedora, p g a deras rätt strikta policy vad som får ingå i deras releaser.

 

Sen är det ju precis som när man skaffar annat valfritt system (macOS, *BSD, Windows) - att man får ju lära sig hur det fungerar just för det man valt. Är man osäker på vilken man vill ha, så ta ner en LiveCD och starta från den och testa deras miljö där. Det kan du göra från Mac'en med.

 

Jag anser mig vara en väl överkurs van datoranvändare, inte som gemene man. Men jag stöter på problem stup i kvarten vad det gäller spel och annat inom Linux. Så jag kan ana hur vanliga Svenssons kan uppleva hur väl det fungerar.

 

Men du kan ha rätt och jag har fastnat i nåt moment 22 som jag inte förstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag slängde ut PC:n idag. Planerar för en begagnad Imac i stället! ^_^

 

Du anar inte hur väl din gamla hårdvara kan komma väl till pass igen.

 

Jag gick den hårda vägan innan jag fattade.

 

Utdömd hårdvara kan faktiskt vara bättre än vi anar...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan, iMac, vilken prisgrupp siktar du på? Alltså, vad får den kosta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är inte så billiga som man hoppas på...om de inte har nån defekt dvs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du anar inte hur väl din gamla hårdvara kan komma väl till pass igen.

 

Jag gick den hårda vägan innan jag fattade.

 

Utdömd hårdvara kan faktiskt vara bättre än vi anar...!

Det var bildligt talat, jag sparar alla datorer.

 

Sedan, iMac, vilken prisgrupp siktar du på? Alltså, vad får den kosta?

 

De är inte så billiga som man hoppas på...om de inte har nån defekt dvs...

Jag köpte (se andra trådar) en Imac Early 2008 och har satt i mer RAM och en 1 TB HDD i den. Just nu kör den Mavericks, vilket fungerar fint. El Capitan blev för krävande och Yosemite avskyr jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...