Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera OS X Lion på nytt


jocco84

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en MBP som hade OS X Lion installerat när jag köpte den ny 2011. Nu är det så att jag har aldrig gjort någon ominstallation då MBP alltid fungerat kanon ´. Men nu på senare tid har den krånglat lite så jag raderade hårddisken helt och tänkte att jag skulle installera om mac OS X. Problemet är bara att när jag klickar på Installera om Mac OS X i verktygsprogrammet så kräver den mitt apple id. Jag skriver i id och klickar på logga in. Då kommer det upp en ruta med följande, Objektet är inte tillgängligt för tillfället, försök igen senare. Ska man ens behöva apple id för att installera det OS X som medföljt dator? Så här har det nu varit i 3 veckor. Jag skriver i rätt apple id, detta har jag fått bekräftat genom att jag loggat in på annan dator. Någon som har något tips på vad jag kan göra? Tacksam för svar.

 

post-80579-0-94494800-1491992004_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tvåstegsverifiering eller tvåfaktorsautentisering på? Testa i så fall att stänga av det och försök igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du verkligen helt säker på att den där datorn verkligen levererades med Lion som ny? Den saknar ju Launchpad knappen (F4) och har gamla Dashboard istället.

Datorer som levererades med Lion har Launchpadknapp och datorer som levererades med SnowLeopard har Dashboardknapp.

Det är dock inga problem att installera Lion igen med ett Apple-ID som någon gång har köpt Lion i AppStore

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du verkligen helt säker på att den där datorn verkligen levererades med Lion som ny? Den saknar ju Launchpad knappen (F4) och har gamla Dashboard istället.

Datorer som levererades med Lion har Launchpadknapp och datorer som levererades med SnowLeopard har Dashboardknapp.

Det är dock inga problem att installera Lion igen med ett Apple-ID som någon gång har köpt Lion i AppStore

Nej jag är inte helt säker. Men datorn vill per automatik installera Lion. Vet isf inte varför. Jag har totalraderat disken och inte kört i något usb med lion på. Ändå är det Lion som kommer upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag är inte helt säker. Men datorn vill per automatik installera Lion. Vet isf inte varför. Jag har totalraderat disken och inte kört i något usb med lion på. Ändå är det Lion som kommer upp.

 

Efter installation av Lion samt firmwareuppdatering så har du tillgång till Internet Recovery för återställning av Lion från nätet.

Kräver dock ett Apple-ID som köpt Lion.

Är du säker på att du köpt Lion med ditt Apple-ID?

Lion är idag hopplöst föråldrat. Är det av någon särskild anledning du vill köra vidare med det? Om inte, överväg att installera ett nyare system.

Det går att skapa bootbara USB-installations-stickor som inte kräver Apple-ID:n vid installation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök hellre att installera Mavericks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Efter installation av Lion samt firmwareuppdatering så har du tillgång till Internet Recovery för återställning av Lion från nätet.

Kräver dock ett Apple-ID som köpt Lion.

Är du säker på att du köpt Lion med ditt Apple-ID?

Lion är idag hopplöst föråldrat. Är det av någon särskild anledning du vill köra vidare med det? Om inte, överväg att installera ett nyare system.

Det går att skapa bootbara USB-installations-stickor som inte kräver Apple-ID:n vid installation

Ok, hur gör jag detta smidigast? Inte så haj på Mac tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök hellre att installera Mavericks

Är det bättre? Kan man inte installera det senaste? Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bättre? Kan man inte installera det senaste? Sierra.

Vad är det för modell? Om den är lite äldre, säg 2009, så är El Capitan det äldsta man kan köra. Finns här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var bara vaken för att vissa program kan sluta fungera med nyare versioner av macOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Vad är det för modell? Om den är lite äldre, säg 2009, så är El Capitan det äldsta man kan köra. Finns här.

 

Jag har en MBP som hade OS X Lion installerat när jag köpte den ny 2011.

Den är en 2011, men i övrigt framgår det inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är en 2011, men i övrigt framgår det inte. :)

Det stämmer som sagt (SirKnasen) inte med tangentbordet på bild. Köpt ny det året ≠ att det är en modell från 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade kartongen nu. Kan man använda denna skivan för att installera os x igen? Stämmer att det var Os version 10.6.6 när jag köpte den.

post-80579-0-50934200-1492024778_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är en 2011, men i övrigt framgår det inte. :)

 

Det stämmer som sagt (SirKnasen) inte med tangentbordet på bild. Köpt ny det året ≠ att det är en modell från 2011.

Jag hade fel, om den kom med 10.6.6 så är det en Early 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade fel, om den kom med 10.6.6 så är det en Early 2011.

Ja det stämmer. Men kan det ha varit så att det var Snow Leopard med men att jag har fått Lion gratis som uppdatering? Mitt minne sviker mig tyvärr. Men kan det ha funkat så? Om det var precis när Lion kom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer. Men kan det ha varit så att det var Snow Leopard med men att jag har fått Lion gratis som uppdatering? Mitt minne sviker mig tyvärr. Men kan det ha funkat så? Om det var precis när Lion kom?

Nej, när Lion kom fick man köpa den via App Store, alternativt köpa en special-USB-sticka med Lion på. Fast hur det blev med datorköp mellan 20 juli (då Lion släpptes) tills nya MBP kom i oktober samma år vet jag inte. Kanske en del såldes med Lion ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, när Lion kom fick man köpa den via App Store, alternativt köpa en special-USB-sticka med Lion på. Fast hur det blev med datorköp mellan 20 juli (då Lion släpptes) tills nya MBP kom i oktober samma år vet jag inte. Kanske en del såldes med Lion ändå?

Ja det var ju lite skumt iaf. Men nu funkar det att installera. Får uppdatera till nyare macOS när jag kommer in i app store igen. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Det stämmer som sagt (SirKnasen) inte med tangentbordet på bild. Köpt ny det året ≠ att det är en modell från 2011.

Sant, det var heller inte likt dig att vara ouppmärksam. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju lite skumt iaf. Men nu funkar det att installera. Får uppdatera till nyare macOS när jag kommer in i app store igen. Tack för hjälpen.

 

 

Uppdatera till det senaste som finns, vet inte riktigt varför en del vill hålla tillbaka till äldre versioner. Men det kan vara att de har vissa specifika program som bråkar i nyare varianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Uppdatera till det senaste som finns, vet inte riktigt varför en del vill hålla tillbaka till äldre versioner. Men det kan vara att de har vissa specifika program som bråkar i nyare varianter.

 

Ja jag laddade ner osSierra gratis från app store. Funkar klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

 

Ja jag laddade ner osSierra gratis från app store. Funkar klockrent.

 

Gött!! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...