Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur mycket tål en SSD? Ett långtidstest kan ge svar


Axelman

Rekommendera Poster

Nordic Hardware har långtidstestat några SSD-diskar för att se hur hållbarheten är. Intressant läsning. För dig som inte orkar läsa artikeln är kanske den viktigaste slutsatsen att en SSD kan haverera helt utan förvarning och utan att SMART indikerar fel.

 

https://www.nordichardware.se/test/adata-sp550-dead.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Spännande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det intress©@£$∞§|[]≈][|§∞$£$∞§|[|§∞$£@

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir den intressanta frågan. Är inte SSD Disken tänkt att helt ersätta CD skivan som är hårdisken i min iMac mid 2011, eller är SSD fortfarande ett experiment som man inte riktigt litar på och därför låter CD skivan vara kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD hårddisk ersätter mekanisk hårddisk som inte är detsamma som CD. SSD är idag helt dominerande sätt att lagra data. Mekanisk hårddisk är i princip passe utom som masslagring eller lagring av säkerhetskopia där hastigheten inte är viktig, men storleken och priset. Testet visar också vilken våldsam mängd data en SSD klarar att hantera över tid.

...

I vissa datorer kan man ersätta CD-spelaren med en hårddisk så man får två hårddiskar internt. Då kan man ha en snabb för OS X och en stor långsammare för filmer, bilder och musik. Det går att göra på flera sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD hårddisk ersätter mekanisk hårddisk som inte är detsamma som CD. SSD är idag helt dominerande sätt att lagra data. Mekanisk hårddisk är i princip passe utom som masslagring eller lagring av säkerhetskopia där hastigheten inte är viktig, men storleken och priset. Testet visar också vilken våldsam mängd data en SSD klarar att hantera över tid.

...

I vissa datorer kan man ersätta CD-spelaren med en hårddisk så man får två hårddiskar internt. Då kan man ha en snabb för OS X och en stor långsammare för filmer, bilder och musik. Det går att göra på flera sätt.

 

 

 

Tack Axelman. Vänligt bemötande smittar av sig. Då blir det en iMac med SSD kanske redan i höst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD hårddisk ersätter mekanisk hårddisk som inte är detsamma som CD. SSD är idag helt dominerande sätt att lagra data. Mekanisk hårddisk är i princip passe utom som masslagring eller lagring av säkerhetskopia där hastigheten inte är viktig, men storleken och priset. Testet visar också vilken våldsam mängd data en SSD klarar att hantera över tid.

...

I vissa datorer kan man ersätta CD-spelaren med en hårddisk så man får två hårddiskar internt. Då kan man ha en snabb för OS X och en stor långsammare för filmer, bilder och musik. Det går att göra på flera sätt.

 

 

Förslagsvis så kan man skapa en Fusion Drive så man slipper se två enheter och dom agerar som en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Tack Axelman. Vänligt bemötande smittar av sig. Då blir det en iMac med SSD kanske redan i höst.

 

Tänk då på att den nuvarande 21" har en mycket långsam 5400 rpm hårddisk i basutförande. Välj FusionDrive (FD) eller flashlagring som det står vilket är det rätta namnet på SSD nuförtiden.

...

OM man väljer en iMac med FD eller flash får man en hypersnabb överföring som är helt ny. Därför är också uppgraderingen lite dyr, men det beror på att man får state of the art.

...

5400-varvaren skyfflar i ungefär 110 MB/s

Den nya anslutningen för FD eller flash ligger norr om 2000 MB/s. Slänger man i en SSD i en lätt begagnad Mac klarar den som bäst 500 MB/s.

 

not

FD är två diskar i en. En liten del SSD som OS X och de vanligast använda program ligger på. Sen en vanlig mekanisk del för lagring av sådant som inte måste skyfflas fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Förslagsvis så kan man skapa en Fusion Drive så man slipper se två enheter och dom agerar som en.

Är avvaktande att rekommendera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är avvaktande att rekommendera det.

 

 

Varför? Har kört med det på en MBP 13" i två år och sen flyttade SSD´n till en Mac Mini och konfigurerade den också som FD och den har rullat på utan problem i något år nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför? Har kört med det på en MBP 13" i två år och sen flyttade SSD´n till en Mac Mini och konfigurerade den också som FD och den har rullat på utan problem i något år nu.

 

Därför att man måste fiddla med Terminalen. Inte alla som vill eller kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Därför att man måste fiddla med Terminalen. Inte alla som vill eller kan.

 

 

Lite svårt att veta vad vad varje person som läser en rekommendation så det är upp till var och en att avgöra om det är för hög tröskel att ge sig in på.

 

Jag trodde du inte ville rekommendera pga av någon annan anledning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslagsvis så kan man skapa en Fusion Drive så man slipper se två enheter och dom agerar som en.

Vilken guide använder du dig av... (för att göra det i Terminal)? Tänkte man kunde kika på det och se om man kan göra nåt bra av det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken guide använder du dig av... (för att göra det i Terminal)? Tänkte man kunde kika på det och se om man kan göra nåt bra av det. :)

 

 

Du får Googla eller Duck Duck Goa ;)

Ärligt så kommer jag inte ihåg vilken guide utan jag följde den som var enklast. Eftersom jag är en n00b när det gäller Terminalen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får Googla eller Duck Duck Goa ;)

Ärligt så kommer jag inte ihåg vilken guide utan jag följde den som var enklast. Eftersom jag är en n00b när det gäller Terminalen :D

Ja, den MacWorld har är ju bra, och rel enkel. F f a tydlig, med bilder och förklaringar. Hade tänkt man kanske kunde slänga ihop nåt så man enkelt bara kunde köra, typ:

mkFusion "FooBar" /dev/disk{2,3}

Så kör den resten själv. :) Men ser att det blir svårt då det skall kopieras ett UUID halvvägs igenom, och jag har inget att testa mig fram på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den MacWorld har är ju bra, och rel enkel. F f a tydlig, med bilder och förklaringar. Hade tänkt man kanske kunde slänga ihop nåt så man enkelt bara kunde köra, typ:

mkFusion "FooBar" /dev/disk{2,3}

Så kör den resten själv. :) Men ser att det blir svårt då det skall kopieras ett UUID halvvägs igenom, och jag har inget att testa mig fram på.

 

 

Ja den guiden är bra och lätt att följa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Duck Duck Goa ;)

 

 

Indisk sökmotor........? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...