Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa begagnad MacBook Pro


Ms_Cello

Rekommendera Poster

Det är en truism att påstå att en gammal dator inte kan göra samma saker som en ny dator. Jag kan till exempel inte använda touch bar på min mini. Den kom aldrig med det. Det skulle förvåna mig storligen om TS tror att hen kan få alla nya funktioner genom att köpa en begagnad dator. Så Reefer tillför ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. 2011 och framåt är det ganska små prestandahöjningar varje år och elektroniken är fullmodern med tillräckligt snabb intern hårddiskanslutning SATA 6 Gbps.

...

Ofta är det en bra ide att köpa en tre år gammal dator. Det är många gånger den idealiska skärningspunkten för bra prestanda till bra pris. Köpte nyss en iMac 21" 2013 av just den anledningen.

...

Macbook Pro kom ju med USB 3 2012, vilket är väldigt värdefullt om man vill kunna köra snabba externa hårddiskar och lite modernare tillbehör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-11001-0-46440900-1491912815_thumb.png

 

 

Vad då fyrkant? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett Apple-tecken. Ett litet svart äpple.

Det ser det inte ut som. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad då fyrkant? :fundersam:

Hm, har inte du de tecknen? Är vanliga äpplet som du skriver med: ⌥a

 

 = ⌥a

• = ⌥q

· = ⇧⌥.

 

osv...

 

Som bild:

post-64246-0-18268700-1491913498.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är 2 lite olika typ av “support”. @Reefer menar support som i kompabilitet - om det t ex öht går att installera på det - och att viss hårdvara inte räcker för nyare funktioner.

 

//

 

Tack, det var precis så jag menade. Trevligt med iaf en person på det här forumet vars läsförståelse är fullgod till skillnad vissa grin-pellar.

 

Hur länge Apple supportar en viss systemversion är i det närmaste ointressant om vissa funktioner i det systemet inte stöds eftersom hårdvaran är för gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, har inte du de tecknen? Är vanliga äpplet som du skriver med: ⌥a

 

 = ⌥a

• = ⌥q

· = ⇧⌥.

 

osv...

 

Som bild:

attachicon.gifMWF_alt_tecken..png

Finns väl bara på Mac. Sitter på jobbet med Windoze :sick:

Men hellre det än inget jobb alls. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Sitter på jobbet med Windoze :sick:

 

Usch då. Stackare. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl bara på Mac. Sitter på jobbet med Windoze :sick:

Men hellre det än inget jobb alls. :)

 

Tänk så kul det blir att komma hem då! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tänk så kul det blir att komma hem då! :hihihi:

Jaaaa, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl bara att köra Windows på jobbet. Vad spelar det för roll? Ett jobb är ett jobb som är ett jobb. Man har bättre och sämre redskap för att chefen tycker så. Man kan ju inte gå och reta upp sig på sådana småsaker. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Men det är väl bara att köra Windows på jobbet. Vad spelar det för roll? Ett jobb är ett jobb som är ett jobb. Man har bättre och sämre redskap för att chefen tycker så. Man kan ju inte gå och reta upp sig på sådana småsaker. ;)

Jag har sedan 2009 kört min privata Mac på jobbet. Jag klarar inte av att sitta vid en Windows-dator, det har endast med att göra att jag är extremt mycket snabbare vid en Mac. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser det inte ut som. :)

Nej, det vet jag, jag kan se din dump. Jag förklarade för dig vad det var tänkt att du skulle se, om din webbläsare hade stött tecknet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl bara på Mac. Sitter på jobbet med Windoze :sick:

Men hellre det än inget jobb alls. :)

Jo, så är det nog. Det kan nog vara en delförklaring i a f. Förmodligen beror det på forumets teckenkodning och vad den (inte) kan. Då blir det förmodligen lite fel beroende på vad man har för dator/webläsare. Finns ju redan olika fel med specialtecken i både menyer och Artikelroboten.

 

Forumet använder ISO-8859-1. Hade man använt UTF-8 hade problemet varit löst i det här fallet. Sen är det viktigt att man spar filen i samma format som man angett i websidans <meta charset= ... />, vilket också kan påverka.

 

Gjorde en snabbtest för att visa:

post-64246-0-09495000-1491917761.png

Namn:           | Test 1 | Test 2     | Test 2b
----------------|--------|------------|-----------
Teckenkodning:  | UTF-8  | ISO-8859-1 | ISO-8859-1
Fil sparad som: | UTF-8  | ISO-8859-1 | UTF-8

Och bara använt specialtecknen som de är. För att visas ordentligt, skall man *eg* skriva dem med:

& #xF8FF; # utan mellanslag där ()
•
·

...i a f om det skall validera.

 

Men med UTF-8 visas tecken som de är - vilket är bra, och kanske en förutsättning på ställen med flera språk. På något sätt tyckte den det var ok att visa bara filen var i rätt format. Och sen... utveklarna sitter väl förmodligen med Windowsdatorer, så man vet inte riktigt vad de har/får då.

 

Om du vill kan du testa denna filen (11 rader kod) på din dator: test1.html.zip

Är bara att packa upp och öppna lokalt i webläsaren (eg behöver inte ligga på webserver).

 

- - -

 

Sorry Ms_Cello, för att vi spårar lite åt sidan av ämnet, och blev/blir OT ett tag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det var precis så jag menade. // ...

 

Hur länge Apple supportar en viss systemversion är i det närmaste ointressant om vissa funktioner i det systemet inte stöds eftersom hårdvaran är för gammal.

Ja, exakt... Oftast går det ju bra, men gammal hårdvara kanske inte hänger med på nya saker.

 

Det är en truism att påstå att en gammal dator inte kan göra samma saker som en ny dator. Jag kan till exempel inte använda touch bar på min mini. Den kom aldrig med det.

Nej, det är inte “truism”, alls. Och det är inte saker som “Touch Bar” eller liknande som menas. Olika datorer är helt enkelt utrustade med olika hårdvara/funktioner. Det är en helt annan sak. Jag har t ex ingen webkamera i min Mac Pro. :)

 

Det som inte hänger med är andra, kanske mer t ex funktioner/systemspecifika saker. Hårdvara som finns, men inte har senaste protokoll/standarden, CPU som kanske saknar olika intruktions-set osv. Ett dåligt, men enkelt exempel är Wi-Fi, som du aldrig kan få att gå med 802.11/ac om kortet bara klarar b/g/n.

 

Av olika anledningar har  valt av ta bort vissa tidigare modeller, även om de rent tekniskt skulle kanske kunna gå att köra på - just p g a sånt. Den störtsa utrensningen var väl för ett tag sen (ganska länge sen nu) då alla 32-bit CPU försvann ...och det var det jag mest menade innan att det är rel lugnt nu med utrensningen. Tror inte det kommer att skalas av mycket mer nu. Kanske någon enstaka modell.

 

Sen är det så med att hålla support bakåt kräver ibland enormt mycket arbete. Så att få bort vissa modeller gör att man kan skala ner en massa saker, som i sin tur kanske snabbar upp allt (ie. mindre mängd kod).

 

Just när det gäller  också, så är det viss skillnad mot övriga eftersom det finns en stark begränsning till en (1) arkitektur - Intel. Så man kan inte helt jämföra heller med hur det är för Linux/*BSD/Windows.

 

Men summa summarum... Båda sorters “support” är lika viktiga att tänka på. Båda sorters aspekter tillför - eller inte alls.

 

Enklaste är att titta på 's hådvarulista för aktuellt system, och tänka några år nyare. Då sitter man nog rätt bra till några år framåt - i a f tills man skaffar nästa dator. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raderat ovidkommande diskussion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...