Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa begagnad MacBook Pro


Ms_Cello

Rekommendera Poster

Hej

Jag bytte jobb och blev av med min macbook pro och är nu förtvivlad användare av en pc. Mycket frustrerande, kan jag lova er.

 

Vill nu ha lite råd och tips på vad jag ska tänka på när jag köper begagnat - måste ha minst 8 gb i minne och 128 gb i lagring.

 

Funderar över ålder, skärm mm.

 

/Gabriella

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag bytte jobb och blev av med min macbook pro och är nu förtvivlad användare av en pc. Mycket frustrerande, kan jag lova er.

 

Vill nu ha lite råd och tips på vad jag ska tänka på när jag köper begagnat - måste ha minst 8 gb i minne och 128 gb i lagring.

 

Funderar över ålder, skärm mm.

 

/Gabriella

Har ingen bärbar (Mac) själv, men börja med att se över vilka behov du har och vilken modell du vill ha. Sen kan du jämföra det mot de du hittar. När det gäller RAM och hårdisk, så en MB(P) från 2011/2012 kan du enkelt köpa egna nya och stoppa i. Hittar du en nyare, behöver du kolla upp om modellen har fastlött minne.

 

Vad hade du för modell på jobbet? Kanske går att hitta en begagnad likadan s a s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Vad ska du använda datorn till? Är det vanligt kontorsarbete?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

...och vad har du för budget? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du använda datorn till? Är det vanligt kontorsarbete?

Typ hemmabruk, men jobbar en del med film så behöver hyfsat stort ramminne. Funderar över hur mycket åldern inverkar. Vad har hänt sedan 2012, t ex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och vad har du för budget? :)

Ja, inte tillräckligt för att köpa en ny, men kan väl tänka mig en 5-7 tusen, beroende på innehåll och ålder förstås.

Vad är rimligt prismässigt? - jag vet att andrahandsvärdet är högt men vill ju förstås inte bli ockrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Ja, inte tillräckligt för att köpa en ny, men kan väl tänka mig en 5-7 tusen, beroende på innehåll och ålder förstås.

Vad är rimligt prismässigt? - jag vet att andrahandsvärdet är högt men vill ju förstås inte bli ockrad.

Om du ska redigera film så borde du ha 16 gb ram. Jag har motsvarande den här nedan, men lite långsammare processor. Den fungerar prima till mitt kontorsarbete, enklare filmredigering och tyngre inspelningar i Logic. Dyrare än du tänkt dig dock.

 

https://www.blocket.se/stockholm/MacBook_Pro_2_7_GHz__Intel_Core_i7__2013_72478847.htm?ca=11&w=1

post-76941-0-22867100-1491819121_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, inte tillräckligt för att köpa en ny, men kan väl tänka mig en 5-7 tusen, beroende på innehåll och ålder förstås.

Vad är rimligt prismässigt? - jag vet att andrahandsvärdet är högt men vill ju förstås inte bli ockrad.

 

Du kanske har följt flera av mina trådar där jag klagade på att olika funktioner i tangentbordet och musen spelade mig ett spratt som jag misstänkte komma från uppgraderingen till Sierran som alla förståsigpåare i forumet skrattade åt tills min sista tråd häromdan då alla helt plötsligt höll med mig.

 

Problemet som vi konstaterade är att Apple har med Sierran medvetet utelämnat vissa funktioner om Macdatorn är för gammal. Min iMac är från mid 2011 så när jag uppgraderade till Sierran började en massa konstigheter visa sig bland annat när jag skriver med tangentbordet som följde med i köpet, men även med ett sprillans nytt.

 

Så ha detta i åtanke när du tittar på äldre intressanta begagnade macdatorer. Eftersom jag bara har min från 2011 så vet jag inte om problemet även finns i 2012.

Ett tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska redigera film så borde du ha 16 gb ram. Jag har motsvarande den här nedan, men lite långsammare processor. Den fungerar prima till mitt kontorsarbete, enklare filmredigering och tyngre inspelningar i Logic. Dyrare än du tänkt dig dock.

 

https://www.blocket.se/stockholm/MacBook_Pro_2_7_GHz__Intel_Core_i7__2013_72478847.htm?ca=11&w=1

Det finns väl modeller med, med dedikerad grafik - inte bara Intelgrafiken, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Det finns väl modeller med, med dedikerad grafik - inte bara Intelgrafiken, eller?

Yes, jag har båda.

post-76941-0-38448400-1491820038_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ hemmabruk, men jobbar en del med film så behöver hyfsat stort ramminne. Funderar över hur mycket åldern inverkar. Vad har hänt sedan 2012, t ex?

 

Ja, inte tillräckligt för att köpa en ny, men kan väl tänka mig en 5-7 tusen, beroende på innehåll och ålder förstås.

Vad är rimligt prismässigt? - jag vet att andrahandsvärdet är högt men vill ju förstås inte bli ockrad.

En Macbook Pro från 2011 eller senare, med 16 GB RAM och rymlig SSD, ska du ha. Du kan söka på Tradera efter avslutade auktioner och få ett hum om priser. Exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Aah... Du har noVidia? :)

Japp. Vad tänker du? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Vad tänker du? :)

Har inte sett så många modeller med den. De flesta kommer väl med ATI/AMD. Men  har ju pendlat lite mellan de olika under åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Har inte sett så många modeller med den. De flesta kommer väl med ATI/AMD. Men  har ju pendlat lite mellan de olika under åren.

Har inte reflekterat så mycket över om det är ovanligt, men säger du det så. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte reflekterat så mycket över om det är ovanligt, men säger du det så. :)

Är säkert inget ovanligt, det är jag som inte sett så många modeller med den bara. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag bytte jobb och blev av med min macbook pro och är nu förtvivlad användare av en pc. Mycket frustrerande, kan jag lova er.

 

Vill nu ha lite råd och tips på vad jag ska tänka på när jag köper begagnat - måste ha minst 8 gb i minne och 128 gb i lagring.

 

Funderar över ålder, skärm mm.

 

/Gabriella

 

MacBook Pro är datorn du ska titta på om du vill ha lite prestanda. MacBook Air är mer en surfdator eller en andradator.

...

MacBook Pro finns som 13" eller som 15". I Apples värd är det inte samma dator med två olika skärmar. 15" är i regel 50-100% mer kraftfull och en fullfjädrad Pro-dator. En 15" från 2012/2013 spöar en ny 13" på nästan allt så den är värd att hålla utkik efter. Blir också dyrare.

...

Begagnad MacBook Pro finns med eller utan Retinaskärm. Retinaskärm är det bästa man kan ha på alla sätt. De vanliga skärmarna på MBP är mycket bra, men Retina är nästan helt perfekt vilket är viktigt om man håller mycket på med bildredigering.

...

Dessvärre kan man inte byta ut arbetsminnet på en MBP med Retina, men det går utmärkt på en vanlig MBP. Så tänk på det att du inte köper med för lite RAM. Minimum för vanlig användning i dag är 8 GB och för mer avancerad bildbehandling 16 GB eller mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har följt flera av mina trådar där jag klagade på att olika funktioner i tangentbordet och musen spelade mig ett spratt som jag misstänkte komma från uppgraderingen till Sierran som alla förståsigpåare i forumet skrattade åt tills min sista tråd häromdan då alla helt plötsligt höll med mig.

 

Problemet som vi konstaterade är att Apple har med Sierran medvetet utelämnat vissa funktioner om Macdatorn är för gammal. Min iMac är från mid 2011 så när jag uppgraderade till Sierran började en massa konstigheter visa sig bland annat när jag skriver med tangentbordet som följde med i köpet, men även med ett sprillans nytt.

 

Så ha detta i åtanke när du tittar på äldre intressanta begagnade macdatorer. Eftersom jag bara har min från 2011 så vet jag inte om problemet även finns i 2012.

Ett tips.

Tack - det är bl a sånt här jag behöver veta
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Är säkert inget ovanligt, det är jag som inte sett så många modeller med den bara. :)

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack - det är bl a sånt här jag behöver veta

 

Problemet är att det är svårt att veta vilka "fenomen" och problem som inträffar med olika kombinationer av datorer och olika versioner av OS X. En stor fördel med Apple är att de tillverkar både hård och mjukvara vilket resulterar i ett minimum av anpassningsproblem. Så det finns ingen lista eller reguljära tips på vad man ska se upp med helt enkelt för att det är sällan det händer. Men inte ens Apple är felfria till 100%. Just nu verkar El Capitan fungera väldigt bra, medan Sierra verkar ännu inte helt nedskakad och acceptabelt buggfri. Man bör alltid vänta länge med att uppgradera operativsystemet då det påverkar hela datorn och kan riskera det man gör. Man kan gott vänta en fem uppdateringar eller så då de flesta buggarna hinner åtgärdas. Eller så stannar man vid det OS X man har. Laga inget som är helt.... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Problemet är att det är svårt att veta vilka "fenomen" och problem som inträffar med olika kombinationer av datorer och olika versioner av OS X. En stor fördel med Apple är att de tillverkar både hård och mjukvara vilket resulterar i ett minimum av anpassningsproblem. Så det finns ingen lista eller reguljära tips på vad man ska se upp med helt enkelt för att det är sällan det händer. Men inte ens Apple är felfria till 100%. Just nu verkar El Capitan fungera väldigt bra, medan Sierra verkar ännu inte helt nedskakad och acceptabelt buggfri. Man bör alltid vänta länge med att uppgradera operativsystemet då det påverkar hela datorn och kan riskera det man gör. Man kan gott vänta en fem uppdateringar eller så då de flesta buggarna hinner åtgärdas. Eller så stannar man vid det OS X man har. Laga inget som är helt.... :hihihi:

 

 

 

Som sagt var. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du kanske har följt flera av mina trådar där jag klagade på att olika funktioner i tangentbordet och musen spelade mig ett spratt som jag misstänkte komma från uppgraderingen till Sierran som alla förståsigpåare i forumet skrattade åt tills min sista tråd häromdan då alla helt plötsligt höll med mig.

 

 

 

Ingen höll med dig om att Apple medvetet saboterar mjukvaran så man måste köpa ny hårdvara.

Att utvecklingen går framåt så gammal hårdvara blir omodern är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min generella råd är; köp inte begagnad dator som är äldre än tre år. Det gäller alla tillverkare, oavsett om du kör Windows eller macOS på den.

 

Det folk ofta missar genom att bara kolla om man kan installera den senaste versionen av x operativsystem är att du förmodligen kommer att ha den datorn åtminstone i ett par år, vilket gör att den väldigt snabbt blir föråldrad.

 

En dator som är fem eller sex år gammal idag kommer förmodligen redan nu i höst eller nästa år falla för åldersstrecket där funktioner i operativsystemet faller bort (så är det också på Windows).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min generella råd är; köp inte begagnad dator som är äldre än tre år. Det gäller alla tillverkare, oavsett om du kör Windows eller macOS på den.

 

Det folk ofta missar genom att bara kolla om man kan installera den senaste versionen av x operativsystem är att du förmodligen kommer att ha den datorn åtminstone i ett par år, vilket gör att den väldigt snabbt blir föråldrad.

 

En dator som är fem eller sex år gammal idag kommer förmodligen redan nu i höst eller nästa år falla för åldersstrecket där funktioner i operativsystemet faller bort (så är det också på Windows).

Mina döttrar har varsin Macbook Pro Mid 2009 som kör El Capitan (som fortfarande supportas). Mavericks slutade supportas i september 2016, så El Capitan lär i enlighet med det supportas i ungefär 2,5 år till. Då kommer mina döttrar att ha haft en kombinerad hård- och mjukvara som i praktiken har supportats i tio år. Om datorerna inte går sönder förstås, men ingen dator är per definition skonad från ett sådant öde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min generella råd är; köp inte begagnad dator som är äldre än tre år. Det gäller alla tillverkare, oavsett om du kör Windows eller macOS på den.

 

Det folk ofta missar genom att bara kolla om man kan installera den senaste versionen av x operativsystem är att du förmodligen kommer att ha den datorn åtminstone i ett par år, vilket gör att den väldigt snabbt blir föråldrad.

 

En dator som är fem eller sex år gammal idag kommer förmodligen redan nu i höst eller nästa år falla för åldersstrecket där funktioner i operativsystemet faller bort (så är det också på Windows).

Mina döttrar har varsin Macbook Pro Mid 2009 som kör El Capitan (som fortfarande supportas). Mavericks slutade supportas i september 2016, så El Capitan lär i enlighet med det supportas i ungefär 2,5 år till. Då kommer mina döttrar att ha haft en kombinerad hård- och mjukvara som i praktiken har supportats i tio år. Om datorerna inte går sönder förstås, men ingen dator är per definition skonad från ett sådant öde.

Det där är 2 lite olika typ av “support”. @Reefer menar support som i kompabilitet - om det t ex öht går att installera på det - och att viss hårdvara inte räcker för nyare funktioner.

Det andra som @Alix skrev om är hur länge  supportar systemet med uppdateringar.

 

- - -

 

Just när det gäller hårdvarukompatibiliteten, så är det rätt så lungt nu. Det var ett tag sen som  knuffade bort modeller som inte längre stöds. Och nu är allt 64-bit, och det mesta funkar på det mesta. Har inte sett något som skulle kunna ändra nåt inom snart framtid, så troligtvis kommer listan med supportade datorer sen hyggligt lika ut en tid framöver. Sen kan man ju känna av rätt lätt själv att en maskin som bara kan ha NN GB med RAM och halvslö CPU, kanske inte är det bästa valet.

 

 

macOS Sierra: https://www.apple.com/macos/how-to-upgrade/#hardware-requirements, https://support.apple.com/en-us/HT201475

  • MacBook (Late 2009 or newer)
  • MacBook Pro (Mid 2010 or newer)
  • MacBook Air (Late 2010 or newer)
  • Mac mini (Mid 2010 or newer)
  • iMac (Late 2009 or newer)
  • Mac Pro (Mid 2010 or newer)

 

OS X Mavericks: https://support.apple.com/kb/SP702

  • iMac (Mid 2007 or newer)
  • MacBook (Late 2008 Aluminum, or Early 2009 or newer)
  • MacBook Pro (Mid/Late 2007 or newer)
  • Xserve (Early 2009)
  • MacBook Air (Late 2008 or newer)
  • Mac mini (Early 2009 or newer)
  • Mac Pro (Early 2008 or newer)

 

Så, i princip allt efter 2010 funkar, och lär nog funka ett bra tag till. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...