Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBA 11" 4G/128G räcker den till med sista OSX


osis

Rekommendera Poster

Är det inte så och detta är alltså en fråga, inte ett påstående att ett effektivt system utnyttjar det internminne som finns installerat på datorn? Mer installerat minne, mer används?

I så fall skulle man kunna säga att Sierra tar till vara hårdvarans förutsättningar på ett bättre sätt; i stället för beskriva det som RAM-hungrigt.

Att ha en massa RAM i datorn som ändå inte används kan väl knappast vara något eftersträvansvärt i sig.

Ja, i teorin. I praktiken implementeras det dock dåligt.

Trots min minis 16 GB har jag ändå haft så kallad Swap, vilket alls inte har varit befogat. Särskilt inte med tanke på att komprimeringsteknik infördes redan med Mavericks.

Man måste göra skillnad på förmågan att utnyttja RAM och slentrianen att utnyttja RAM.

Det senare sker gärna när man skriver programmen. Det är naturligtvis mer arbetsamt att skriva om program från grunden än att uppdatera dem med följd att de käkar RAM i onödan via en massa skräpkod (kod vars enda syfte är att instruera datorn att inte exekvera viss befintlig kod).

Eller trycka ut nya program och funktioner som inte är optimerade och som därför slukar ännu mer RAM.

Läs Sierra i ett nötskal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter med en iMac från mid 2010 med 16 Gb i ram och efter ett par timmars torrsurfande (inget spel eller annat som kräver någonting) har jag:

 

Använt minne:

5,90Gb

 

Av detta är 4,13Gb programminne och 1,56 resident. Plus 227Mb komprimerat.

 

Ovanstående är grekiska för mig, men 4Gb räcker inte långt. Shit kommer hända och saker swappas ner till hd och tar ner prestandan. Visst kan en omstart av datorn råda bot på en del för stunden, men det är ju inte kul att behöva starta om stup i kvarten.

 

(Kör 10.12.5 beta på den stackars iMacen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska ju ha klart för sig att en MacBook Air använder en del av RAM-minnet för grafiken och beroende på modell kan reservera upp till 1,5 GB RAM för grafiken. Så resterande minne räcker ungefär till att köra OSX och en webbläsare.

...

OS X använder också minnet dynamiskt så ju mer minne det finns desto mer kan OS X använda. När RAM-minnet tar slut skrivs ju data till hårddisken som används som tillfällig lagring sk cache. I och med att alla Air har SSD-hårddisk minimeras problemen med chacheskrivning en hel del. Samma dator med mekanisk hårddisk skulle lida en hel del av den mekaniska hårddiskens tröga respons.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...