Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac G3/266 startar inte (fel på logikkortet?)


aaberg1963

Rekommendera Poster

Nu behöver jag er experthjälp angående min stationära G3/266 från 1997 som inte vill starta.

 

Jag skulle starta upp macen efter lång tids stillastående. Bildskärmsporten klappar men till slut fick jag kontakt mellan dator och skärm och skrivbordet dök upp som det skulle. Sedan tappade kabeln kontakten och det blev svart på skärmen igen. Tog då loss logikkortet efter att brutit strömmen och väntat ett tag, cirka 10-15 minuter. Min tanke var att ersätta de saknade skruvarna på bildporten med popnitar för att se om det gav bättre kontakt. Samtidigt passade jag på att blåsa rent kortet med tryckluft. Tog också ut batteriet eftersom det var slut. Monterade tillbaka allt, provade att starta upp (med det dåliga batteriet i) fläkten gick igång till nätaggregatet men fick ingen ström till logikkortet. Bröt strömmen, öppnade upp datorn och upptäckte att jag glömt trycka dit den lilla strömkabeln till logikkortet. Kopplade dit den och gjorde inte mer än beställde ett nytt (begagnat) extra bildskärmskort.

 

När extra bildskärmskortet kom en vecka senare monterade jag det i den mittersta av portarna. Monterade också ett nytt batteri. Därefter omstart. Lampan på CD, Zip-drive och tangentbord blinkade till (som det ska) men INGET startljud, ingen lampa som lyser på fronten eller ljud från hårddisken. Skärmen visade no synk. Tänkte att HD och CD-kablarna kopplats fel så jag öppnade och skiftade dem. Hjälpte inte. Provade att montera bort kabeln från logikkortet till CD - ingen skillnad. Provade att ta bort kabeln mellan logikkort och HD och då snurrar den igång, samma sak om jag gör likadant med CD-spelaren.

 

Jag har gått igenom och resetat knappen på logikkortet, kontrollerat att inga jumprar trillat bort varken på enheterna eller logikkortet. Har provat att skifta jumprarna från sync via kabel till master/slave. Tror nog att jag följ och testat det mesta enligt bifogad lista utan resultat. Min enda slutsats är att jag på något sätt skadat logikkortet när jag monterade bort det och sedan satte. För övrigt: Jag har även provat att ta bort det nyinstallerade extra grafikkortet utan att det gjort någon skillnad.

 

Något tips?

Macintosh G3 266 felsökning.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon särskild anledning till att försöka hålla liv i den där ångmaskinen mer än av nostalgiska skäl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både nostalgiska skäl och att jag har en hel del material som jag vill få tillgång till på gamla backuper, hårddiskar, zipar och suqestar (SCSI). Alternativet är så klart att löpa en G4 (som har USB) och ansluta hårddiskar mm till den men eftersom jag redan har G3:an känns det mest logiskt att försöka starta upp den, om det inte kostar så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...