Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Excel: Två olika värden i samma cell?


JonasHellman

Rekommendera Poster

JonasHellman

Hej!

 

Jobbar lite excel som jag inte har mycket erfarenhet av alls.

 

Jag har samlat en hel del data som jag nu ska göra lite analyser av.

För enkelhetens skulle skulle jag vilja skriva både ett antal och en procentenhet i samma cell.

 

Exempel:

 

Jag har ett antal personer som antingen har värdet 1 eller 2. Jag vill då med en formel i en annan cell presentera dels hur många av personerna som har värdet 1 samtidigt som det även finns procent, exempelvis:

 

post-74850-0-56186500-1490794319_thumb.png

 

Är detta möjligt eller måste det göras manuellt?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl göra en formel: Gör om summan till en sträng, procentsatsen till en annan sträng. Konkatenera (sätt ihop) strängarna med lämpliga skiljetecken (mellanslag, parenteser och procent).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasHellman

Du kan väl göra en formel: Gör om summan till en sträng, procentsatsen till en annan sträng. Konkatenera (sätt ihop) strängarna med lämpliga skiljetecken (mellanslag, parenteser och procent).

 

 

Tack för svaret! Låter vettigt! Men hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasHellman

Googlade runt lite och hittade att man kunde använda &, är det åt rätt håll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Googlade runt lite och hittade att man kunde använda &, är det åt rätt håll?

 

Här är ett exempel på olika kombinationer man kan göra.

 

post-66896-0-23316100-1490799449_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasHellman

Tack för hjälpen! Nu börjar det ta sig!

 

Nu har jag kommit så här långt:

 

="Ja: "&ANTAL.OM(F7:F12;1)&" ("&(ANTAL.OM(F7:F12;1)/6)*100&"%)"

 

Vilken blir:

 

 

Ja: 5 (83,3333333333333%)

 

Det som återstår i nuläget; Kan jag få det att endast bli en eller inga decimaler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tack för hjälpen! Nu börjar det ta sig!

 

Nu har jag kommit så här långt:

 

="Ja: "&ANTAL.OM(F7:F12;1)&" ("&(ANTAL.OM(F7:F12;1)/6)*100&"%)"

 

Vilken blir:

 

Ja: 5 (83,3333333333333%)

 

Det som återstår i nuläget; Kan jag få det att endast bli en eller inga decimaler?

Japp. Kommer dock inte ihåg vad formeln heter. Kan kolla imorgon när jag sitter vid burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Nu börjar det ta sig!

 

Nu har jag kommit så här långt:

 

="Ja: "&ANTAL.OM(F7:F12;1)&" ("&(ANTAL.OM(F7:F12;1)/6)*100&"%)"

 

Vilken blir:

 

 

Ja: 5 (83,3333333333333%)

 

Det som återstår i nuläget; Kan jag få det att endast bli en eller inga decimaler?

 

Det känns som att du borde plocka ut %-delen, ungefär ANTAL.OM(F7:F12;1)/6

och mata in det i någon funktion som bör heta AVRUNDA eller något liknande.

 

Ungefär: ="Ja: "&ANTAL.OM(F7:F12;1)&" ("&(AVRUNDA(ANTAL.OM(F7:F12;1)/6)1)*100&"%)" i lite hemmagjord pseudokod där sista ettan är antal decimaler. Jag kan inte Excel.

 

Annars verkar det lämpligt att stoppa in allt i en 2-tupel, men jag vet inte om tuplar (tupelar) finns i Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tack för hjälpen! Nu börjar det ta sig!

 

Nu har jag kommit så här långt:

 

="Ja: "&ANTAL.OM(F7:F12;1)&" ("&(ANTAL.OM(F7:F12;1)/6)*100&"%)"

 

Vilken blir:

 

 

Ja: 5 (83,3333333333333%)

 

Det som återstår i nuläget; Kan jag få det att endast bli en eller inga decimaler?

 

Mattiasgbg har rätt. Se exempel nedan. Jag kör engelska versionen men vill minnas att funktionen heter "avrunda" i den svenska.

 

post-66896-0-44636600-1490857612_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasHellman

Härligt! Grymt stort tack tiller båda! Detta kommer att spara mycket tid!

 

 

Mattiasgbg har rätt. Se exempel nedan. Jag kör engelska versionen men vill minnas att funktionen heter "avrunda" i den svenska.

 

 

För intresse bara, vad är en tupel? :sarcastic:

 

Annars verkar det lämpligt att stoppa in allt i en 2-tupel, men jag vet inte om tuplar (tupelar) finns i Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tupel är det som man stoppar in i den. Lite slarvigt förklarat är det en låda som innehåller flera värden. I programmering är det ganska vanligt att en funktion ger endast ett värde som svar, det är så funktioner används inom matematiken. Ex: f(x) = x + 2. Mata in ett tal och få ut ett annat tal. En 2-tupel, som innehåller två värden, skulle kunna innehålla först en textsträng och sedan ett tal. Ex: f(x) = ("svaret är", x + 2). Funktionen ger fortfarande bara ett svar, men det innehåller mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasHellman

En tupel är det som man stoppar in i den. Lite slarvigt förklarat är det en låda som innehåller flera värden. I programmering är det ganska vanligt att en funktion ger endast ett värde som svar, det är så funktioner används inom matematiken. Ex: f(x) = x + 2. Mata in ett tal och få ut ett annat tal. En 2-tupel, som innehåller två värden, skulle kunna innehålla först en textsträng och sedan ett tal. Ex: f(x) = ("svaret är", x + 2). Funktionen ger fortfarande bara ett svar, men det innehåller mer.

 

Ah, schysst förklaring! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu blev det jobbigt. Senaste tiden har jag ätit dagens första och största mål ca klockan 10, efter flera timmars aktivitet, och dagens andra och sista mål ca klockan 19-21. Äter jag frukost?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Ollie Williams

 

Nu blev det jobbigt. Senaste tiden har jag ätit dagens första och största mål ca klockan 10, efter flera timmars aktivitet, och dagens andra och sista mål ca klockan 19-21. Äter jag frukost?

Knarket då? Före eller efter vilket mål?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knarket då? Före eller efter vilket mål?

 

Hur tolkar du "flera timmars aktivitet"? Sedan måsta jag somna innan jag ska upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det jobbigt. Senaste tiden har jag ätit dagens första och största mål ca klockan 10, efter flera timmars aktivitet, och dagens andra och sista mål ca klockan 19-21. Äter jag frukost?

fru·­kost [fruk´ost] substantiv ~en ~ar

• dagens första el. ibl. andra mål­tid

 

Ja det gör du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...