Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Iphone recovery program?


martincarlsson83

Rekommendera Poster

martincarlsson83
Min iPhone 6 startar plötsligt inte utan fastnat i recovery mode (svart skärm med iTunes-logga).


Jag har testat allt som jag kan själv inkl uppdatera med iTunes men får bara felmeddelande:

iPhone-enheten "iPhone" kunde inte uppdateras, Ett okänt fel uppstod (45).


Jag har ingen säkerhetskopia på iTunes. Jag har en säkerhetskopia på iCloud sedan ett par dagar innan problemet uppstod, men när jag testade att återskapa den till en annan mobil, saknades de enda två sakerna som jag verkligen vill ha: senaste månadernas bilder i vanliga bildmappen och bilderna i en nedladdad fotoapp (camera+).


Jag kom hem från en lång drömsemester för några veckor sedan och måste verkligen få tillbaka datan från bildmappen och fotoappen i mobilen. Återställning till fabriksinställningar är därför inte ett alternativ.


Jag har varit i kontakt med apple support flera gånger och de har testat allt inkl eskaleringsläge där deras ingenjörer har försökt återskapa försvunna filer i iCloud utan att lyckas. Jag tycker det är väldigt märkligt, hade tom köpt en extra stor lagringsplan med mycket utrymme kvar.


Min enda chans verkar vara att få ut data direkt från mobilen med ett recovery-program. Någon som vet ett sådant program som kan plocka ut data från både bildmapp och en nedladdad fotoapp? Googlat runt lite men svårt att veta vad som fungerar/vad man kan lita på.


Misstänker att det är platsbrist i mobilen som gör att jag inte kan uppdatera med iTunes/får felmeddelande 45. Kanske går det att ta bort några mindre viktiga appar med ett recovery-program och sedan testa uppdatera igen?


Alla råd mottages tacksamt.


TUSEN TACK på förhand till den som kan lösa detta åt mig<3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Min iPhone 6 startar plötsligt inte utan fastnat i recovery mode (svart skärm med iTunes-logga).
Jag har testat allt som jag kan själv inkl uppdatera med iTunes men får bara felmeddelande:
iPhone-enheten "iPhone" kunde inte uppdateras, Ett okänt fel uppstod (45).
Jag har ingen säkerhetskopia på iTunes. Jag har en säkerhetskopia på iCloud sedan ett par dagar innan problemet uppstod, men när jag testade att återskapa den till en annan mobil, saknades de enda två sakerna som jag verkligen vill ha: senaste månadernas bilder i vanliga bildmappen och bilderna i en nedladdad fotoapp (camera+).
Jag kom hem från en lång drömsemester för några veckor sedan och måste verkligen få tillbaka datan från bildmappen och fotoappen i mobilen. Återställning till fabriksinställningar är därför inte ett alternativ.
Jag har varit i kontakt med apple support flera gånger och de har testat allt inkl eskaleringsläge där deras ingenjörer har försökt återskapa försvunna filer i iCloud utan att lyckas. Jag tycker det är väldigt märkligt, hade tom köpt en extra stor lagringsplan med mycket utrymme kvar.
Min enda chans verkar vara att få ut data direkt från mobilen med ett recovery-program. Någon som vet ett sådant program som kan plocka ut data från både bildmapp och en nedladdad fotoapp? Googlat runt lite men svårt att veta vad som fungerar/vad man kan lita på.
Misstänker att det är platsbrist i mobilen som gör att jag inte kan uppdatera med iTunes/får felmeddelande 45. Kanske går det att ta bort några mindre viktiga appar med ett recovery-program och sedan testa uppdatera igen?
Alla råd mottages tacksamt.
TUSEN TACK på förhand till den som kan lösa detta åt mig<3

 

Du behöver en likadan mobil för att återskapa bilderna via Icloud. Läs mer här. Citat: ”Även om du kan återskapa en enhet från en säkerhetskopia av en annan typ av enhet, som när du använder en iPad-säkerhetskopia för en iPhone, överförs inte vissa typer av innehåll. Det omfattar bilder, meddelanden, bilagor i meddelanden, röstmemon och appar som inte är kompatibla med enheten du ställer in. Appar som endast är kompatibla med iPad överförs till exempel inte till iPhone.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martincarlsson83

Du behöver en likadan mobil för att återskapa bilderna via Icloud. Läs mer här. Citat: ”Även om du kan återskapa en enhet från en säkerhetskopia av en annan typ av enhet, som när du använder en iPad-säkerhetskopia för en iPhone, överförs inte vissa typer av innehåll. Det omfattar bilder, meddelanden, bilagor i meddelanden, röstmemon och appar som inte är kompatibla med enheten du ställer in. Appar som endast är kompatibla med iPad överförs till exempel inte till iPhone.”

Hej och tack för svar!

 

Apples ingenjörer kunde inte få fram några bilder tagna efter 1 jan så jag är osäker på om de senaste bilderna verkligen är med på säkerhetskopian. En anledning jag fick höra var att bilder som borde lagras på iCloud inte inkluderas i säkerhetskopian. Och tyvärr har alltså något oförklarligt hänt med iCloud.

 

Jag frågade specifikt om det spelade någon roll vilken iPhone jag försökte återskapa iCloud-kopian till, om jag tex skulle köpa en exakt likadan telefon, men supporten svarade att det inte skulle hjälpa, då den mobil jag återskapade till (iPhone 4S med senaste iOS) borde vara kompatibel med den icke fungerande mobilen (iPhone 6 med förra eller förrförra iOS).

 

Någon som har erfarenhet, kan det hjälpa att testa återskapa till en exakt likadan iPhone? Spelar exakt rätt iOS någon roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att bilderna ska ligga i iCloud bildbibliotek behöver mobilen ha anslutits till ett wifi nät plus att funktionen iCloud bildbibliotek ska ha varit påslaget i telefonen, ej Bildström. Om du har både iCloud bildbibliotek och Bildström påslaget så slå av Bildström. Det blir strul om båda är på. Detta gäller även för programmet Bilder i Macen. Välj endast iCloud bildbibliotek. (Bildström kom innan iCloud bildbibliotek, och är bara för de som inte vill eller inte kan köra iCloud bildbibliotek.

När det gäller bilder tagna med en annan kamera-app t ex Camera+ så hamnar inte de bilderna automatiskt på iCloud bildbibliotek eftersom dessa app:ar använder sin egen mapp på telefonen och inte Apples bildmapp. Däremot kan man flytta över bilder från dessa app:ar till Apples bildmapp, det är inget som sker automatiskt utan man får göra det manuellt. Jag har själv haft Camera+ och tröttnade på att jag var tvungen att spara bilderna särskilt så jag använder det inte längre.

Du kan prova att nollställa telefonens inställningar, detta rensar inga bilder eller dokument, det bara nollar inställningar.

Men gör en säkerhetskopia på iTunes, du kan välja att spara en säkerhetskopia där. Det gör ju iTunes annars själv innan en uppdatering / återställning. Och sen återställer du telefonen.

Du behöver inte ha en exakt likadan telefon men den ska i princip ha liknande funktioner och vara samma generation eller nyare. Går mig veterligen inte från nyare till äldre.

Bildinsamling i Macen kan också hämta in bilderna som finns i telefonen. Prova det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martincarlsson83

För att bilderna ska ligga i iCloud bildbibliotek behöver mobilen ha anslutits till ett wifi nät plus att funktionen iCloud bildbibliotek ska ha varit påslaget i telefonen, ej Bildström. Om du har både iCloud bildbibliotek och Bildström påslaget så slå av Bildström. Det blir strul om båda är på. Detta gäller även för programmet Bilder i Macen. Välj endast iCloud bildbibliotek. (Bildström kom innan iCloud bildbibliotek, och är bara för de som inte vill eller inte kan köra iCloud bildbibliotek.

 

När det gäller bilder tagna med en annan kamera-app t ex Camera+ så hamnar inte de bilderna automatiskt på iCloud bildbibliotek eftersom dessa app:ar använder sin egen mapp på telefonen och inte Apples bildmapp. Däremot kan man flytta över bilder från dessa app:ar till Apples bildmapp, det är inget som sker automatiskt utan man får göra det manuellt. Jag har själv haft Camera+ och tröttnade på att jag var tvungen att spara bilderna särskilt så jag använder det inte längre.

 

Du kan prova att nollställa telefonens inställningar, detta rensar inga bilder eller dokument, det bara nollar inställningar.

 

Men gör en säkerhetskopia på iTunes, du kan välja att spara en säkerhetskopia där. Det gör ju iTunes annars själv innan en uppdatering / återställning. Och sen återställer du telefonen.

Du behöver inte ha en exakt likadan telefon men den ska i princip ha liknande funktioner och vara samma generation eller nyare. Går mig veterligen inte från nyare till äldre.

Bildinsamling i Macen kan också hämta in bilderna som finns i telefonen. Prova det!

 

Tack för svar,

 

Telefonen har alltså låst sig i recovery mode och iTunes säger att den måste uppdateras eller återställas (göra säkerhetskopia kommer ej upp som alternativ) och när jag försöker uppdatera kommer okänt fel nr 45 upp.

 

Jag minns inte om bägge eller enbart den ena av bildström och iCloud bildbibliotek var aktiverat, men gissar enbart den ena och det har alltid fungerat tidigare och inte gjort några ändringar. Mobilen har varit i laddare och ansluten till wifi, har som sagt en iCloud säkerhetskopia sedan bara ett par dagar innan felet uppstod, men denna säkerhetskopia saknar de senaste tre månadernas bilder samt alla camera+ bilder.

 

Någon kreativ lösning? Typ ett program som nollställer inställningar utan att radera någon data och sen testa starta om mobilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det finns inget program som nollställer inställningarna utan du får bita i det sura äpplet och återställa telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martincarlsson83

Nej det finns inget program som nollställer inställningarna utan du får bita i det sura äpplet och återställa telefonen.

Bilder från en månad/60 lax Karibien drömsemester borta..brrr gör ganska vad som helst för att rädda bildmapp och fotoapp alltså :S

 

Ingen som har erfarenhet av program som kan spara ner data från mobil som fastnat i recovery mode? :S Googlat runt men rädd att testa något som inte hjälper och samtidigt pajjar andra möjligheter. Att telefonen hittas av iTunes borde dock vara ett gott tecken tänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilderna hade varit så viktiga kanske en ordentlig backup varit på sin plats.

 

Nej det finns inget enligt mig inget seriöst program som kan komma åt bilderna när telefonen är i recovery mode.

Det är något som går emot Apples säkerhets och integritet tänk att det ens ska gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kolla med en data-räddningsfirma.....kan bli dyrt som skam......

Du har inte nyligen bytt någon hårdvara som batteri eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martincarlsson83

Om bilderna hade varit så viktiga kanske en ordentlig backup varit på sin plats.

 

Nej det finns inget enligt mig inget seriöst program som kan komma åt bilderna när telefonen är i recovery mode.

Det är något som går emot Apples säkerhets och integritet tänk att det ens ska gå.

Jomen precis, jag trodde att betala för en utökad iCloud lagringsplan (mycket utrymme kvar där) gjorde att man slapp tänka på sådana här problem, men tydligen inte:S Kommer i framtiden köra parallell backup med dropbox eller liknande och göra regelbundna säkerhetskopior på iTunes..

 

Apple support trodde att det skulle gå att få ut datan med tredjepartsprogram, men kunde pga policy inte säga något mer specifikt utan hänvisade till forum och annan research :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martincarlsson83

Kolla med en data-räddningsfirma.....kan bli dyrt som skam......

Du har inte nyligen bytt någon hårdvara som batteri eller liknande?

Mmm några tips?

 

Nope inte bytt någon hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen precis, jag trodde att betala för en utökad iCloud lagringsplan (mycket utrymme kvar där) gjorde att man slapp tänka på sådana här problem, men tydligen inte:S Kommer i framtiden köra parallell backup med dropbox eller liknande och göra regelbundna säkerhetskopior på iTunes..

Apple support trodde att det skulle gå att få ut datan med tredjepartsprogram, men kunde pga policy inte säga något mer specifikt utan hänvisade till forum och annan research :/

Om du har en färsk iCloud säkerhetskopia så är bilderna inkluderade.

 

Dropbox är ingen backup utan en synktjänst.

 

Varför har du inte slagit på iCloud bildbiblioteket?

Du uppger att du köpt mer utrymme i iCloud då hade det varit en extra säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martincarlsson83

Om du har en färsk iCloud säkerhetskopia så är bilderna inkluderade.

 

Dropbox är ingen backup utan en synktjänst.

 

Varför har du inte slagit på iCloud bildbiblioteket?

Du uppger att du köpt mer utrymme i iCloud då hade det varit en extra säkerhet.

Jag har testat att återställa den senaste iCloud säkerhetskopian (skapad bara ett par dagar innan problemet uppstod) till en annan iPhone (4S med senaste iOS), men den senaste tidens bilder (tagna efter 31 dec 2016) fanns inte med, bara samtliga äldre bilder. Det är exakt samma situation när jag loggar in på iCloud.com och kollar bildbiblioteket (testat från olika datorer) samt när jag synkar med "Bildbiblioteket" på min Mac och väljer "Hämta original till datorn". Apple supports svar är att säkerhetskopior inte alltid innehåller bilder som synkas till iCloud bildbibliotek. Verkar märkligt tycker jag, och bilderna finns ju inte på något av ställena.

 

Jag funderar på att köpa en ny likadan iPhone 6 för att testa återställa senaste iCloud säkerhetskopia till en exakt likadan telefon. Frågan är om man då även borde/kan(?) köra samma iOS (hade inte hunnit uppdatera till senaste när problemet uppstod). Apple support sa att detta inte skulle ge annat resultat än att återställa senaste iCloud säkerhetskopia till en iPhone 4S med senaste iOS, men självklart kommer jag att testa allt.

 

Apple har hittills inte kunnat svara på varför alla bilder tagna efter den 31 dec 2016 försvunnit från bildbiblioteket på iCloud. Jag tycker detta är väldigt märkligt. Jag har alltid haft synkning till iCloud påslagen. Telefonen har varit kopplat till wifi och laddats samtidigt och därmed synkats regelbundet innan problemet uppstod.

 

Jag menade att jag i framtiden absolut ska ha _synkning_ även till Dropbox, "backup" var fel ordval av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martincarlsson83

Vilket datum är senaste säkerhetskopian ifrån?

12 mars! Några idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina förklaringar och påståenden är motsägelsefulla.

Du påstår att du har iCloud bildbibliotek påslaget men ändå är dom senaste bilderna inte inkluderade i backupen.

 

Det har sin förklaring att är iCloud bildbibliotek påslaget ingår inte bilderna i en iCloud backup.

Om du inte ser bilderna när du går in på iCloud.com så har bilderna aldrig förts över till iCloud bildbiblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martincarlsson83

Lite osäker på vad du menar nu. Bilderna i fråga har tidigare funnits på iCloud bildbibliotek och nu är de borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite osäker på vad du menar nu. Bilderna i fråga har tidigare funnits på iCloud bildbibliotek och nu är de borta.

Om iCloud bildbibliotek är påslaget så ligger INGA bilder i iCloud säkerhetskopian.

 

Är iCloud bildbibliotek avslaget ligger bilderna i iCloud säkerhetskopian.

 

Så när du säger att du har iCloud bildbibliotek påslaget och bilderna inte finns där så finns dom inte i iCloud säkerhetskopian heller.

Eftersom iCloud bildbiblioteket tar över som säkerhet.

 

Så enkelt förklarat dina bilder finns ingenstans längre. Dom är borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
gabbiandersson

Hej! Jag har drabbats av samma problem och undrar om du lyckades lösa det sen på något sätt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, gabbiandersson säger:

Hej! Jag har drabbats av samma problem och undrar om du lyckades lösa det sen på något sätt? 

Trådskaparen har åtminstone 4 olika problem. Vänligen specificera vad exakt du har problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabbiandersson
8 timmar sedan, SirKnasen säger:

Trådskaparen har åtminstone 4 olika problem. Vänligen specificera vad exakt du har problem med.

Har samma problem som trådskaparen skrev i första inlägget. Det enda som skiljer är att jag har en iPhone 6s plus. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, gabbiandersson säger:

Har samma problem som trådskaparen skrev i första inlägget. Det enda som skiljer är att jag har en iPhone 6s plus. 

Förstår jag dig rätt att din telefon har hamnat i återställningsläge, du saknar backup i iTunes och din iCloud-backup saknar bilder från en månad tillbaka i tiden samt att din fotoapp camera+ saknar bilder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
3/11/2018 på 9:46 PM, gabbiandersson säger:

Hey! I have suffered the same problem and wonder if you managed to solve it in any way? 

Så här tvingar du din iPhone 6 att starta om och gå in i Återställningsläge: Tryck och håll ner sov- / vakna och hemknapparna samtidigt. Håll båda knapparna kvar och släpp inte ut när Apple-logotypen visas. Vänta på skärmbilden Återställningsläge för att visa och släpp sedan båda knapparna. https://www.fonecope.com/iphone-data-recovery.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...