Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Redigera inlägg 2.0. Admin?


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Facebook har en väldigt bra funktion när det kommer till att hantera redigeringar av inlägg i grupper.

 

Användarna kan redigera inlägg obegränsat, men andra kan se om ett inlägg är redigerat och även se en versionslogg med alla ändringar som är gjorda. Det innebär att användarna själva kan redigera sina inlägg till att bli mer relevanta, ta bort otrevligheter med mer, men samtidigt aldrig kan dölja originalinnehållet helt och därmed inte kan slänga ur sig vad som helst och "komma undan" med det.

 

Är liknande möjligt på detta forum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undran: På Facebook kan man när som helst ta bort sina inlägg, redigerade eller ej. Ska det också vara möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

En undran: På Facebook kan man när som helst ta bort sina inlägg, redigerade eller ej. Ska det också vara möjligt?

Det lägger jag mig inte i eftersom jag tycker att det är en annan fråga. Men jag är tveksam till om det är en bra idé.

 

Om jag förstått anledningen rätt, till att detta samt obegränsad redigering av inlägg är avstängt, så är det att man vill uppmana till eftertanke innan man postar. Att man får stå för vad man skriver. Med en redigeringsmöjlighet som den jag beskrivit behöver man inte göra avkall på den ambitionen. Men om användare kan ta bort inlägg tror jag att det spricker.

 

Möjligheten att ta bort sina inlägg kan ju till exempel göra att det postas en del otrevligheter som ligger kvar tillräckligt länge för att den de är avsedda för ser dem men tillräckligt kort tid för att moderator ska missa dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker mig att Facebooks redigeringspolicy hör ihop med möjligheten att ta bort inlägg. Men det har jag inga belägg för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag tänker mig att Facebooks redigeringspolicy hör ihop med möjligheten att ta bort inlägg. Men det har jag inga belägg för.

 

Det är möjligt, men spelar det någon roll? Macworld har sina regler och Facebook sina. Jag redogjorde bara för en funktion och lade till frågan om den är möjligt att applicera här. Det är egentligen två frågor i en eftersom möjligt innefattar både tekniskt och regelverksmässigt. Får väl se om någon på Macworld bemödar sig med att svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi som moderatorer har väldigt begränsad access. Vi kan redigera, radera flytta inlägg och det är ungefär allt. Vi kan inte exempelvis byta namn på medlem eller radera medlem. Då får vi skicka vidare till übermoderator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vi som moderatorer har väldigt begränsad access. Vi kan redigera, radera flytta inlägg och det är ungefär allt. Vi kan inte exempelvis byta namn på medlem eller radera medlem. Då får vi skicka vidare till übermoderator.

Jag vet. Frågan är inte riktad till er moderatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att personalen tittar här i forumet längre. Man får nog mejla de ansvariga direkt. Andreas Thors är webbredaktör. Mikael Lindkvist är chefredaktör och ansvarig utgivare. Vem som är übermoderator vet jag inte, men i fjol höstas hade jag kontakt med Anders Wollner, som var det då.

Jodå, även om de kanske inte svarar lika aktivt som Joel gjorde. De 2 första där är för tidningen. Anders är den som har forumet, även om han inte är ensam.

 

- - -

 

Det finns väl ett par tre till som ibland dyker upp som übermoderator überadmin('s). Det är när utvecklarna är inne och kikar. När jag i höstas skrev om att det var segt vid ett tillfälle, och det tog det väl en dryg timma så var de på det och kollade. :crossfingers:

 

Men, det var nog sannorlikt en slump att det blev så snabbt. Tror inte heller att de kikar här så ofta som vi gör. :) Forumet är ju rätt självgående s a s - eftersom vi håller efter bra själva och har bra besökare. Är väldigt sällan en überadmin behöver hoppa in och åtgärda något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet. Frågan är inte riktad till er moderatorer.

 

Jag vet. Ville bara förtydliga i fall någon undrade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Anders Wollner som är kontaktperson. Både för oss moderatorer och medlemmar med större frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

…och medlemmar med större frågor.

 

Vad betyder det? Är det frågor av typen ”Varför finns det ondska?”, ”Hur kan relativitetsteorin och kvantmekaniken förenas?” eller ”Vad är meningen med livet?”..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad betyder det? Är det frågor av typen ”Varför finns det ondska?”, ”Hur kan relativitetsteorin och kvantmekaniken förenas?” eller ”Vad är meningen med livet?”..?

 

Varför är jag inte förvånad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder det? Är det frågor av typen ”Varför finns det ondska?”, ”Hur kan relativitetsteorin och kvantmekaniken förenas?” eller ”Vad är meningen med livet?”..?

Tycker du att de frågorna känns forumrelaterade? ...påverkar hur forumet fungerar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att de frågorna känns forumrelaterade? ...påverkar hur forumet fungerar? :)

 

Är de inte universella? Är inte forumet en del av alltet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är de inte universella? Är inte forumet en del av alltet?

Jo, i sitt lösryckta sammanhang. Fast just den här tråden ligger ju i: “Diskutera MacWorlds webbplats och forum”. Inte så univerellt kanske. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag blev själv lite förvånad när de ”större frågorna” togs upp.

 

Det finns större frågor som behöver dryftas med högre instans än en moderator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...