Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Launchpad strular


johnmaren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag bytte till Mac (Macbook Pro) från PC i slutet av förra året och har hittills varit supernöjd.

 

Men så helt plötsligt börjar launchpad bete sig mysko. Ikonerna på min launchpad är fördelade på två vyer, ingen av dem är helt full. För en timme sedan eller så, så går det inte att använda launchpad normalt. Den går att öppna, men bara högra vyn kan visas. Om jag klickar på den vänstra pricken i nederkant eller sveper på styrplattan, så visas den vänstra vyn ungefär till hälften innan den studsar tillbaka till den högra.

 

Någon som har något tips på hur man kan rätta till detta? Det enda jag vet att jag gjort sedan det fungerade är att installera VLC (nedladdat från den officiella hemsidan), och det borde ju inte vara något knas.

 

Mycket tacksam för svar, för det är galet irriterande.

/JM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag bytte till Mac (Macbook Pro) från PC i slutet av förra året och har hittills varit supernöjd.

 

Men så helt plötsligt börjar launchpad bete sig mysko. Ikonerna på min launchpad är fördelade på två vyer, ingen av dem är helt full. För en timme sedan eller så, så går det inte att använda launchpad normalt. Den går att öppna, men bara högra vyn kan visas. Om jag klickar på den vänstra pricken i nederkant eller sveper på styrplattan, så visas den vänstra vyn ungefär till hälften innan den studsar tillbaka till den högra.

 

Någon som har något tips på hur man kan rätta till detta? Det enda jag vet att jag gjort sedan det fungerade är att installera VLC (nedladdat från den officiella hemsidan), och det borde ju inte vara något knas.

 

Mycket tacksam för svar, för det är galet irriterande.

/JM

Kör följande kommando i Terminalen (finns i mappen Verktygsprogram):

defaults write com.apple.dock ResetLaunchPad -bool true; killall Dock

Då återställs Launchpad till utgångsinställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör följande kommando i Terminalen (finns i mappen Verktygsprogram):

defaults write com.apple.dock ResetLaunchPad -bool true; killall Dock

Då återställs Launchpad till utgångsinställningarna.

 

Tack för snabbt svar!

Tyvärr fungerade det inte... Jag trodde först att det fungerade, men så fort jag rörde på musen så växlades det över till den högra vyn. Default är väl kanske att den vänstra visas först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

Tyvärr fungerade det inte... Jag trodde först att det fungerade, men så fort jag rörde på musen så växlades det över till den högra vyn. Default är väl kanske att den vänstra visas först.

Detta kommando gäller Sierra, du har väl det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kommando gäller Sierra, du har väl det?

 

Japp, version 10.12.3.

 

Jag har letat runt på nätet men inte hittat något vettigt. Någon tipsade om hur man kunde ställa om antal kolumner och rader med ikoner och det har jag testat, men det funkade inte heller så jag gick tillbaka till originalinställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har startat om datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, version 10.12.3.

 

Jag har letat runt på nätet men inte hittat något vettigt. Någon tipsade om hur man kunde ställa om antal kolumner och rader med ikoner och det har jag testat, men det funkade inte heller så jag gick tillbaka till originalinställningen.

Kommandot jag angav gör så att Apples program hamnar till vänster, övriga till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot jag angav gör så att Apples program hamnar till vänster, övriga till höger.

 

 

Och du har startat om datorn?

 

Jag tänkte snabbt svara att "Japp, jag har startat om datorn." för det hade jag gjort, men jag kom på att jag inte gjorde det direkt efter att jag kört kommandot och då hjälpte det tydligen inte.

 

När testade en gång till att köra kommandot från @Alix och sedan starta om direkt, så funkade det. Gött!

 

Briljant! Tack för supersnabb hjälp! Det var bra för mina nerver... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör följande kommando i Terminalen (finns i mappen Verktygsprogram):

defaults write com.apple.dock ResetLaunchPad -bool true; killall Dock
Då återställs Launchpad till utgångsinställningarna.

 

Den var ny. Har jag inte sett innan. Har den kommit i senare versioner kanske?

 

Däremot har jag de här 2 som alias. Den första tömmer den helt - den andra med reset 0'ar det, så det blir Apple's program och det som finns som standard... så läggs nya till varteftersom.

# Rensa LaunchPad
sqlite3 ~/Library/Application\ Support/Dock/*.db "DELETE from apps; DELETE from groups WHERE title <> ''; DELETE from items WHERE rowid > 2;"; killall Dock

# Reset LaunchPad
rm ~/Library/Application\ Support/Dock/*.db && killall Dock

- - -

Vet nog inte hur dem (inte) tänkt med ResetLaunchPad som en defaults write? Med den sätter man ju en inställning, typ på/av... true/false. Den blir ju kvar sen. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...